Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe verpakkingen stimuleren aardappelen en vijgenafzet

Na een vertraging door slecht weer verloopt de oogst van nieuwe aardappelen nu zonder problemen en ook het vijgenseizoen is begonnen. Dit jaar is er gestart met het restylen van de verpakkingen met als doel om het gebruik van plastic te verminderen. Cosimo Leggiero, sales manager voor het merk Miss Freschezza vertelt hierover.

"Het abnormale klimaat in het lenteseizoen heeft de vegetatieve ontwikkeling van alle gewassen negatief beïnvloed, met name de gewassen in de volle grond, zoals verschillende meloenen, courgettes, vijgen en aardappelen. De vruchtzetting van de komkommerachtigen was te laat en daarom hebben we nog steeds een tekort", zegt Cosimo.

"In vergelijking met andere jaren zijn we twintig dagen later begonnen met het oogsten van nieuwe aardappelen vanwege de onophoudelijke regenval. Nu zijn we op volle capaciteit met een aardappel van uitstekende kwaliteit. En wij denken dat het seizoen pas eind juli zal eindigen."

Na restyling van de aardappelverpakking en rekening houdend met de hoge kwaliteit van de aardappelen, is de gemiddelde prijs ongeveer €0,80. De aardappelen worden voornamelijk op nationale markten afgezet.

"Normaal gesproken zijn de af te zetten volumes jaar na jaar stabiel stabiele volumes van jaar tot jaar. Na de lancering van de nieuwe verpakking was er sprake van een grote vraag, voornamelijk door supermarktketens. We verpakken de aardappelen in een doos van 4 en 12 kg en dat heeft de afzet beïnvloed. We wilden onze aardappelen meer waarde toekennen door het in een stevige kartonnen doos te verpakken. Dit is praktisch bij het openen en sluiten, waardoor de aardappelen beter beschermd worden tegen licht en hun houdbaarheid wordt verbeterd", zegt de manager.

Vijgen
"We zijn vorige week gestart met het vijgenseizoen. De volumes liggen onder het gemiddelde van wat normaal is in deze periode. Er zijn problemen als gevolg van de sterke temperatuurverandering die de afgelopen dagen is opgetreden, wat heeft geleid tot een hoog niveau van afval. De groene vijgen, ook beïnvloed door de restyling van de verpakking, hebben een prijs van €3,50 per kilo. De verwachting is dat de zwarte vijg het beter zal doen, zowel wat betreft kwaliteit als opbrengsten", gaat Cosimo door.

Vijgen worden ook in het buitenland afgezet, met name in Duitsland, in kartonnen verpakkingen van 30 x 40 cm. "In Italië worden voornamelijk verpakkingen van 500 gram afgezet. Op de verpakking staan de kenmerken en herkomst van de vijgen en een aantal interessante recepten."

Andere referenties
"De courgette, die van uitstekende kwaliteit is, wordt voornamelijk afgezet via de grote winkelketens en de hoeveelheden liggen in de lijn met de planning: ongeveer 10 ton per dag, met prijzen die een gemiddelde van €0,80. Naast de klassieke, langwerpige courgette hebben we ook ronde, donkere en gele courgettes. Het assortiment barattière dat we hebben, kent prijzen die gemiddeld hoog zijn in vergelijking met de afgelopen jaren, omdat de volumes zijn afgenomen. Dit jaar hebben we een nieuw afzetkanaal opgezet met een Noord-Europese klant en na de eerste paar weken kunnen we zeggen dat dit meloenras een goed succes is met interessante vooruitzichten vooruitzichten voor de toekomst."

Restyling van de verpakking
"We zijn dit jaar begonnen aan een campagne voor restyling van verpakkingen waarbij al aardappelen, vijgen en carrousels zijn betrokken met als doel het gebruik van plastic te verminderen en een bijdrage aan het milieu te leveren. We zijn overgegaan van plastic naar karton met alleen het rPet-deksel."

"Continu onderzoek naar de rassen die in de volle grond kunnen worden geteeld en de studie van nieuwe verpakkingen die het milieu respecteren, zijn onze missie. Het bedienen van klanten die ons werk waarderen en in Miss Freschezza geloven, maakt ons trots", concludeert Cosimo.

Voor meer informatie: 
Ortofrutticola Egnathia
C.da Losciale 111
70043 Monopoli (BA)
Tel./Fax: (+39) 080 801140
Web: www.missfreschezza.it 

 

Publicatiedatum: