Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

VS: Helft van alle nieuwe winkels zijn discounters

VK: Lidl creëert 1.500 banen door uitbreidingen
Lidl heeft plannen toegelicht voor een uitbreidingsprogramma in Londen. De discountketen wil onder andere zijn eerste winkel ooit in het stadscentrum openen. Lidl gaat in de komende 5 jaar meer dan £500mln (€561,3mln) investeren in 40 nieuwe locaties. Door de uitbreiding worden zo'n 1.500 nieuwe banen gecreëerd. Onder de plannen valt ook een nieuw distributiecentrum in Luton en een uitbreiding van het distributiecentrum in Belvedere. Verder wil Lidl investeren in een nieuw hoofdkantoor in Tolworth in het zuidwesten van Londen. De aanbouw van het nieuwe kantoor is inmiddels al begonnen. 
Bron: retailgazette.co.uk

Amazon stelt Australische site open voor Nieuw-Zeelandse klanten
Amazon gaat over een maand waarschijnlijk bestellingen vanuit Nieuw-Zeeland verzorgen via zijn Australische afdeling. Nieuw-Zeelandse klanten krijgen nu nog hun bestellingen vanuit de VS. Een overschakeling op de Australische tak maakt het in de toekomst wellicht ook mogelijk dat Amazon Prime voor Nieuw-Zeeland beschikbaar wordt. Volgens retail-expert Hamish Conway zou de Nieuw-Zeelandse versie van Prime een mogelijkheid zijn, hoewel er door Amazon mogelijk geen belofte kan worden gedaan om net als bij andere landen binnen twee dagen te leveren.
Bron: stuff.co.nz

Portugal: KuantoKusta vanaf 2020 actief in supermarktsector
De Portugese prijsvergelijkingssite KuantoKusta is van plan om vanaf het begin van 2020 uit te breiden in de Portugese supermarktsector. Het bedrijf wil klanten in staat stellen om via de site exclusieve producten in te kunnen slaan, die van verschillende supermarktketens afkomstig zijn. In plaats van dat voor specifieke huismerkproducten bij vestigingen van de betreffende ketens langs moet worden gegaan, zouden deze producten nu via een enkel punt online kunnen worden besteld. In de praktijk betekent dit dat het supermarktsegment van KuantoKusta onderdeel zal worden van het marktplaatsmodel, dat door KuantoKusta al langer wordt gebruikt.
Bron: esmmagazine.com

Costco opent winkel in Nieuw-Zeeland
Het Amerikaanse Costco Wholesale Corporation, dat na Walmart de grootste retailer ter wereld is, gaat in Nieuw-Zeeland een nieuwe vestiging openen. De winkel in het noordwestelijke deel van Auckland is de eerste die Costco in Nieuw-Zeeland opent. Costco werkt uitsluitend door middel van lidmaatschappen en staat erom bekend 25% tot 30% goedkoper te zijn dan de concurrentie. 
Bron: nzherald.co.nz

VK: Sainsbury’s begint met flesinname 
Sainsbury’s is bij wijze van proef begonnen met de inname van recyclebare flessen bij zijn  Lincoln Superstore. Flessen tot 3 liter kunnen worden ingeleverd, waarna waardebonnen voor 5p per fles worden afgegeven. Klanten kunnen tot 500 flessen inleveren, waarmee in totaal een korting kan worden verkregen van £25 (€28,06). De proef met flesinname is onderdeel van het streven van Sainsbury's om plastic afval door middel van recycling en hergebruik terug te dringen. 
Bron: about.sainsburys.co.uk

Polen: Biedronka introduceert papieren boodschappentassen
Biedronka heeft onder de naam Dobra Torba zijn eerste papieren boodschappentas geïntroduceerd. De Dobra Torba ("goede tas") is voor 50% vervaardigd van gerecycled papier. Een deel van de omzet die met de papieren tassen wordt verkregen wordt gedoneerd aan voedselbanken. De Dobra Torba is op dit moment beschikbaar bij 650 vestigingen van Biedronka in onder andere Warschau, Krakau en Silezië. "We voeren verschillende activiteiten uit met betrekking tot het tegengaan van voedselverspilling. Overschotten doneren aan voedselhulporganisaties is daar een belangrijk onderdeel van. In 2018 heeft Biedronka voor meer dan 4.876 ton aan voedsel gedoneerd. We zijn nu begonnen met het Dorba Torba-project, dat verdere ondersteuning aan voedselbanken zal geven", aldus Sylwia Krzyżycka van de Poolse tak van het moederbedrijf van Biedronka, Jeronimo Martins.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Australië: retail-vakbond dient klacht tegen Woolworths in
De SDA, een Australische vakbond voor supermarktwerknemers, heeft bij de Fair Work Commission een klacht tegen Woolworths ingediend. De aanleiding voor de klacht is een groot plan voor reorganisatie dat onlangs door Woolworths werd aangekondigd. Woolworths is van plan om werknemers binnen het bedrijf rond te schuiven, zodat plaats kan worden gemaakt voor een nieuw bedrijfsmodel. Hoewel volgens Woolworths dit niet zal leiden tot ontslagen, hebben werknemers wel folders gekregen over mogelijk ontslag en herschikking van arbeidsplaatsen. De SDA heeft via de eigen Facebook-pagina aangegeven dat er ernstige zorgen zijn over dat Woolworths mogelijk gebrekkig is geweest in het overleg met zijn werknemers en de vakbond.
Bron: 7news.com.au

Oostenrijk: Meer steun voor "Zucker-Raus" van Spar
De Oostenrijkse tak van Spar heeft aangegeven dat er vanuit de supermarktsector steeds meer steun komt voor het "Zucker-Raus"-initiatief. Spar heeft dit initiatief ontwikkeld in samenwerking met een aantal leveranciers en medische experts. "Door middel van dit initiatief zijn we in staat geweest om een waardevol samenwerkingsverband op te zetten tussen retailers, leveranciers, medische organisaties en doctoren", aldus Spar Austria-CEO Gerhard Drexel. "Dit zorgt ervoor dat we meer bewustzijn kunnen creëren met betrekking tot de hoge mate van suikerconsumptie in de maatschappij, zodat we hier iets tegen kunnen doen."
Bron: esmmagazine.com

Amazon is meest betrouwbare online merk van India
De verschillende online sectoren van India zien steeds meer binnenlandse merken opkomen. Dit varieert van retail (Flipkart), levensmiddelen (Swiggy, Zomato) en financiën (Paytm) tot gezondheidszorg (Practo), onderwijs (Byju’s), verzekeringen (Policybazaar) en transport (Ola). Ondanks dit grote aanbod aan Indiase online merken, hebben Indiase consumenten meer vertrouwen in grote buitenlandse merken. Amazon geldt voor de consument als het meest betrouwbare online merk van India en als vierde meest betrouwbare merk in het algemeen. Volgens een onderzoek van TRA Research heeft Amazon zijn reputatie weten op te bouwen dankzij gebruiksgemak, prijs, productaanbod en de algemene winkelervaring. De E-commerce-gigant stond vorig jaar nog op de 53ste positie van meest betrouwbare merken in India.
Bron: financialexpress.com

VS: Supermarktvakbond stemt over stakingsacties
Werknemers die in het zuiden van Californië zijn aangesloten bij een vakbond stemmen later deze maand over mogelijke stakingsacties. De reden hiervoor is het feit dat overleg over arbeidscontracten op dit moment geen zicht op vooruitgang vertonen. De aankondiging over de stemming voor de stakingsacties kwam na een ronde van overleg tussen de leiders van zeven lokale afdelingen van de vakbond UFCW en vertegenwoordigers van de supermarktketens Vons, Albertsons, Pavilions en Ralphs. De stemming over mogelijke acties zal rond 24 en 25 juni worden gehouden. Bij goedkeuring voor stakingsacties zal dit niet direct betekenen dat deze stakingsacties ook daadwerkelijk plaats vinden. Het betekent eerder dat vakbondsleden de leiding van hun organisaties toestemming verleent voor het houden van de acties, wat op zichzelf vaak al een pressiemiddel tegenover werkgevers is. De aankondiging van de stemming geeft een indicatie van de frustraties bij de UFCW over de afgelopen drie maanden aan overleg. Een volgende ronde van overleg tussen de vakbonden en de supermarktketens staat gepland voor 1,2 en 3 juli.
Bron: pe.com

VS: Helft van alle nieuwe winkels zijn discounters 
Van alle nieuwe retailzaken die dit jaar in de VS zijn geopend, betreft meer dan de helft van deze winkels discountzaken. Met name winkels van Aldi en Dollar General zijn in opkomst. Dit blijkt uit informatie van Coresight Research. Over 2019 zijn bijna 2.780 nieuwe winkels gepland. 1.800 hiervan betreffen filialen van discountketens. Veruit de meeste winkels behoren toe aan de keten Dollar General, dat in totaal 975 winkels in 2019 wil openen. Daarop volgt Dollar Tree met 350 winkels en vervolgens Family Dollar, Aldi en Five Below. De discountzaken krijgen met name veel voet aan de grond in plattelandsregio's. Deze regio's kenmerken zich door het kleinere aantal aan winkelopties. Ook hebben grote retailers zoals Amazon minder succes dan in stadsgebieden.
Bron: grocerydive.com

VS: Grocery Outlet maakt beursgang
Nadat eerder dit jaar plannen zijn bekend gemaakt voor een beursgang, heeft Grocery Outlet Bargain Market nu daadwerkelijk deze beursgang ingezet. De discountketen heeft een beursgang geregistreerd voor 17.187.500 aandelen met een waarde van $15 tot $17 (€13,25 tot €15,02) per aandeel. De beursgang moet leiden tot een kapitaalinjectie van ongeveer $249,8mln (€220,7mln).
Bron: supermarketnews.com

VS: Target onthult blockchain-framework voor leveringsketen
Hoewel veel grote Amerikaanse bedrijven duidelijk gewag hebben gemaakt van de toepassing van blockchain-technologie, is de supermarktketen Target lange tijd stil geweest over de eigen blockchain-toepassing. Target heeft nu meer toelichting onder de eigen blockchain-oplossing gegeven, die de naam ConsenSource zal krijgen. ConsenSource zal worden gebruikt voor het management van de eigen leveringsketen. Er is al sinds medio 2018 aan ConsenSource gewerkt. Onlangs meldde Target dat het bedrijf ondersteuning gaat geven aan het Hyperledger Grid-project. Dit project is gebaseerd op Linux-technologie en is bedoeld voor verschillende leveringsketens binnen verschillende sectoren. Andere bedrijven die aan het Hyperledger Grid-netwerk meewerken zijn Target-leverancier Cargill, Intel en de blockchain-startup Bitwise.io. Target heeft met betrekking tot de plannen voor blockchain-technologie op zijn vacaturepagina een oproep gedaan voor een blockchain-programmeur en een systeem-ontwikkelaar.
Bron: forbes.com

VS: Weis Markets werkt met Birdzi aan marketing
De Amerikaanse supermarktketen Weis Markets is een samenwerkingsverband aangegaan met Birdzi. Birdzi is een zelfverklaard ecosysteem voor engagement met de consument. De samenwerking met Birdzi heeft als doel om de marketingstrategie van Weis Markets te ondersteunen. Weis Markets gaat het digitale platform van Birdzi gebruiken, dat speciaal is ontworpen voor lokaal opererende supermarktketens. Een belangrijk onderdeel van dit platform is gebaseerd op kunstmatige intelligentie, die de relatie met de klant in kaart brengt. Zo'n honderd verschillende kenmerken van de consument worden bijgehouden aan de hand van de aankopen die de betreffende consument doet. Dit zorgt ervoor dat Weis Markets persoonlijkere vormen van marketing toe kan passen en op basis van de geschiedenis van de klant bepaalde aanbevelingen kan doen.
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven