Vorige week dinsdag 4 en woensdag 5 juni vond in Valencia het 21e Groenten- en Fruitcongres van AECOC plaats. Hier werden de cijfers rondom de groenten- en fruitconsumptie in Spanje geanalyseerd, evenals de belangen van consumenten, zoals de bezorgdheid over het overmatige gebruik van plastic in verpakkingen, de transparantie van informatie en de zoektocht naar biologische en milieuvriendelijke producten. Er werd onder andere gesproken over technologieën als op de voedingsketen toegepaste Blockchain en het effect van "fake news" in de sector.
Klik hier voor een fotoreportage van standhouders en bezoekers
In de brede hal die toegang bood tot de conferentieruimte, stonden verschillende standhouders. Het was een netwerk- en ontmoetingsplaats voor groenten- en fruittelers, exporteurs, fabrikanten van ondersteunende producten als verpakkingen en fytosanitaire oplossingen, inkoopverantwoordelijken van supermarkten en andere spelers in de sector. Hier konden zij in een professionele sfeer ervaringen uitwisselen, evenals informatie over uitdagingen en trends.
De categorie 'groenten en fruit' is goed voor 13% van de aankopen van consumenten. De rode draad van deze editie was de noodzaak voor innovatie in de sector, zodat de consumptie toeneemt. Volgens gegevens van Nielsen, gepresenteerd door Ricardo Alcón, hoofd New Businesses bij Nielsen, en AECOC-adviseur Marta Munné, gaven Spanjaarden in 2018 €10,29 mld uit aan groenten en fruit, 7,3% meer dan een jaar geleden. Deze toename is het gevolg van de prijsstijging van 8% voor fruit en die van 12% voor groenten.
Hoewel de uitgaven toegenomen zijn, is de consumptie van groenten met 2,8% gedaald en die van fruit met 1,6%. Consumenten kozen voor producten met een hogere toegevoegde waarde, die duurder zijn. Gezondheid, gemak en plezier zijn drie concepten die een belangrijke rol spelen in de koopbeslissing en die de toekomstige trend zullen bepalen.
Consumenten zijn op zoek naar gezonde producten die gemakkelijk te bereiden zijn. Dat geldt met name voor de nieuwe generaties vanwege het snelle tempo van het moderne leven. Mensen willen groenten en fruit eten, maar hebben niet de tijd om te schillen, te snijden of te koken. Dat is de belangrijkste verklaring voor het feit dat de helft van de Spanjaarden 1,7 stuks groenten en fruit per dag eet, veel minder dan de aanbevolen vijf stuks per dag. Dit toont aan dat er nog veel groeipotentieel bestaat op deze markt. De sleutel is om te zorgen voor een groei in de frequentie van de consumptie, door bijvoorbeeld te bereiken dat fruit niet alleen als dessert gegeten wordt, maar ook tijdens het ontbijt, de lunch, etc. Daarom is er behoefte aan innovatie in gemakkelijke "on the go" producten, die de consumptie van groenten en fruit als tussendoortjes vergemakkelijken.
De zoektocht naar gezonde producten wordt grotendeels aangedreven door het biologische segment, dat aanzienlijk gegroeid is. De consument is steeds meer op zoek naar lokale en duurzame producten. In feite wil 45% van de consumenten graag lokale producten kopen, gaat 39% voor producten met een lage milieu-impact en is 31% op zoek naar meer betaalbare biologische producten. 57% van de consumenten geeft aan dat ze bereid zouden zijn meer te betalen voor milieuvriendelijkere groenten- en fruitverpakkingen.
De supermarkt is de meest populaire plaats van aankoop voor de Spanjaarden. 52% van de consumenten koopt zijn groenten en fruit in hypermarkten en supermarkten, 39% gaat naar traditionele zaken en slechts 8% koopt deze producten via internet. De traditionele winkels zorgen nog steeds voor de grootste tevredenheid onder consumenten.
Klik hier voor een fotoreportage van standhouders en bezoekers