Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Delhaize werkt samen met Bol.com

Australië: Woolworths reorganiseert versafdelingen
Woolworths heeft een reorganisatie aangekondigd voor zijn versafdelingen in de eigen supermarkten. De nieuwe opzet van de afdelingen gaan uit van twee teams per supermarkt. Het ene team bestaat een slagerij en een toonbank voor zeevruchten en delicatessen. Het andere team is meer gericht op versproducten in schappen, zoals zuivel, verpakte vlees, brood, eieren en AGF. De nieuwe opzet is eerder met succes getest in winkels in New South Wales. Het concept wordt in de komende maanden geleidelijk aan doorgevoerd in de rest van de Woolworths-winkels. 
Bron: retailanalysis.igd.com

China: Alibaba maakt van logistiek platform zelfstandig bedrijf
Hummingbird, het logistieke platform achter het thuisbezorgnetwerk van het Chinese Ele.me, is door moederbedrijf Alibaba opgewaardeerd tot een zelfstandige onderneming. De reden hiervoor is omdat men met Hummingbird uit wil breiden naar andere sectoren. Het platform wordt daarmee een directe concurrent van andere Chinese E-commercebedrijven, zoals JD Logistics en SF Group. Vorig begon concurrent Meituan ook al met een eigen logistiek bedrijf, nadat er overeenkomsten voor samenwerking waren gesloten met Carrefour, fruitdistributeur Pagoda, de online supermarkt Dmall, de online drogisterij Dangdang en de franchisegroep CFB.
Bron: kr-asia.com

Spar viert 30-jarig jubileum in Zwitserland
Spar viert in Zwitserland zijn 30-jarig jubileum. De keten heeft gedurende dit jaar een aantal promotieactiviteiten gepland. Deze campagnes beginnen op 24 mei, waarbij een centraal thema wordt gevormd door de wens om bij te dragen aan de lokale gemeenschap. Zo werden onder andere toegangskaartjes voor het pretpark Arosa Bärenland verloot. Ook kregen klanten voor 30 verschillende producten een korting van 30%. Spar heeft in Zwitserland nu zo'n 180 winkels. 
Bron: esmmagazine.com

Portugal: Sonae wil meer Go Natural-winkels openen
Sonae’s directeur voor de afdeling voor gezonde voeding, Frederico Paiva,heeft aangegeven dat de retailgroep van plan is om dit jaar het aantal Go Natural-winkels uit te breiden in de omgeving van Lissabon en Porto. Ook worden zeven restaurants onder deze merknaam geopend. Met het einde van 2019 moeten 16 Go Natural-supermarkten en 27 restaurants in bedrijf zijn.
Bron: retailanalysis.igd.com

België: Delhaize werkt samen met Bol.com 
Delhaize en Bol.com zijn in België een samenwerkingsverband aangegaan. Bol.com gaat een aantal afhaalpunten opzetten bij Delhaize-vestigingen in de omgeving van Antwerpen. Klanten kunnen nu zonder extra kosten hun bestelling af laten leveren bij een Delhaize-winkel en deze daar vervolgens afhalen. De nieuwe service is met name handig voor consumenten die het afhalen van hun Bol.com-bestelling willen combineren met hun boodschappen. Delhaize en Bol.com testen de afhaaldienst tijdens de komende zomer en breiden deze vervolgens uit over de rest van Vlaanderen.
Bron: aholddelhaize.com

China: Alibaba investeert $100mln in Russisch e-commercebedrijf
Alibaba en het Russische staatsinvesteringsfonds RDIF gaan ieder $100mln (€88,3mln) investeren in een Russische joint venture. RDIF krijgt daarnaast de mogelijkheid om voor $194mln (€171,4mln) aan aandelen in de joint venture over te nemen van Alibaba.
Bron: reuters.com

Amazon werkt met nieuwe drones voor thuisbezorging
Amazon.com gaat in de komende maanden gebruik maken van nieuwe drones, die bestellingen binnen 30 minuten bij de klant moeten leveren. De nieuwe drones stijgen verticaal op, zoals een helikopter. De drones zijn stabieler dan eerdere modellen en zijn beter dan mensen in staat om bewegende objecten te onderscheiden, wat volgens Amazon de drone zeer veilig in het gebruik maakt.
Bron: reuters.com

Canada: Mercatus en ShopperKit werken samen
Mercatus, een marktleider op het gebied van digitale oplossingen voor de supermarktsector en ShopperKit, een leverancier van software voor winkelmanagement, hebben een samenwerkingsverband aangekondigd. Samen gaan de twee bedrijven een efficiënt systeem voor afhaaldiensten en thuisbezorging opzetten. Winkels die al gebruik maken van de systemen van Mercatus kunnen dankzij ShopperKit sneller bestellingen via de website verwerken, zodat de online service kan worden verbeterd. Mercatus wordt daarbij gebruikt om het online platform van de retailer aan te sturen, terwijl het systeem van ShopperKit voor een efficiënte manier zorgt om de bestelling samen te stellen en te verpakken.
Bron: businesswire.com

VS: Costco meldt resultaten van mei
Costco had in mei een toename in omzet van 5,9%. In de periode van vier weken tot 2 juni kwam de netto omzet neer op $11,67mld (€10,3mld), waar deze in dezelfde periode van een jaar geleden nog stond op $11,02mld (€9,7mld). In de periode van 39 weken tot 2 juni had het bedrijf een toename in netto omzet van 8,0% tot $111,56mld (€98,5mld). In dezelfde periode van vorig jaar stond deze omzet op $103,26mld (€91,2mld).
Bron: globenewswire.com

VS: ALDI en Lidl voeren concurrentie op
De concurrentiestrijd tussen de discounters Aldi en Lidl is in de VS nog maar net begonnen. Dit zegt marketing-professor Jan-Benedict Steenkamp, die eerder een boek over de twee ketens heeft geschreven. Volgens Steenkamp zal de concurrentiestrijd vooral gevolgen hebben voor conventionele Amerikaanse supermarkten, zoals Kroger. Hij waarschuwt ervoor dat de conventionele ketens met nieuwe strategieën moeten komen om ervoor te zorgen dat de schade beperkt blijft. Hoewel Amerikaanse ketens mogelijk iets van concurrentie tegen Aldi en Lidl kunnen leveren, zien de Duitse discountketens vooral elkaar als voornaamste concurrent. Steenkamp denkt dat dit komt omdat de Amerikaanse supermarktsector vooralsnog geen goede manier heeft om met discounters als Lidl en Aldi om te gaan. "Voor mij is het erg simpel", zegt Steenkamp. "Aldi en Lidl bieden iets aan dat uniek is en dat de Amerikaanse sector niet echt heeft. De twee ketens hebben een bedrijfsmodel dat ze extreem efficiënt maakt. Ze hebben daar geen gelijke in, zelfs niet vergeleken met Kroger of Walmart."
Bron: storebrands.com

VS: Meer mogelijkheden voor kassavrije retail
Het aantal Amazon Go-winkels dat geleidelijk aan steeds groter wordt in de VS geeft meer mogelijkheden voor winkels met een kassavrij concept. De concurrentie van Amazon werkt zelf ook aan winkelconcepten waarbij de kassa's verleden tijd zijn. “Als je ziet hoeveel grip Amazon Go op de markt krijgt, zien we deze winkels als een geweldige motor voor deze markt. We moedigen het aan dat er meer van dit soort winkels komen", aldus Andy Radlow van Grabango. Grabango is een startup in Berkeley, Californië, die werkt aan technologische oplossingen voor kassavrije winkels. Waar Amazon Go echter kleinschalige winkels betreft, zijn de oplossingen van Grabango bedoeld voor grote retailzaken met een assortiment van duizenden artikelen.
Bron: cspdailynews.com

VS: United Natural Foods meldt resultaten derde kwartaal
United Natural Foods heeft zijn resultaten bekend gemaakt voor zijn derde fiscale kwartaal, dat op 27 april afliep. De netto omzet nam in deze periode toe met $5,96mld (€5,27mld), waarbij $3,24mld (€2,86mld) van het merk SUPERVALU afkomstig was. De winst per aandeel stond op $1,12 (€0,99), terwijl de aangepaste winst per aandeel neer kwam op $0,61 (€0,54). In de afgelopen periode werd gewerkt aan de verdere integratie van SUPERVALU binnen UNFI. UNFI werkt nu als een enkel bedrijf met een nationaal opererend bestuursteam.
Bron: prnewswire.com

VS: Peapod wil persoonlijkere service geven
Peapod, het online merk van Peapod Digital Labs, wil naast een bezorgdienst ook een manier vormen voor Amerikaanse consumenten om hun cultuur te delen door middel van voedsel. Dit werd aangegeven tijdens een presentatie, die werd gehouden op de National Hispanic Corporate Council in Columbus, Ohio. Jan Ingraham van Peapod gaf toelichting over hoe het merk innovaties doorvoert om aan de behoeftes van verschillende doelgroepen te voldoen. Via de site van het merk zijn traditionele, etnische en lokale producten verkrijgbaar, waaronder een groot aantal maaltijdpakketten. Klanten kunnen aan de hand van filters een selectie maken, zoals voor zuivelvrije, biologische of veganistische producten.
Bron: aholddelhaize.com

Publicatiedatum: