Peter van de Laar, Rotterdam Fruit Wharf

Eerste koelschip met citrus uit Zuid-Afrika aangemeerd in haven Rotterdam

Tholen – Gisteren kwam het eerste schip met citrus van het nieuwe seizoen uit Zuid-Afrika aan in de haven van Rotterdam. De ‘Crown Garnet’ meerde aan op de kade van de Rotterdamse Merwehaven die voor 2009 vol stond met koelhuizen voor de op- en overslag van fruit. Dit deel van de haven staat dan ook beter bekend als de fruithaven. Nu houdt alleen Peter van de Laar, commercieel manager bij Rotterdam Fruit Wharf, zich nog staande in dit ooit zo bruisende deel van de haven. Het bedrijf in de logistieke dienstverlening is onderdeel van de Sea-invest groep en neemt namens de klant de containers met fruit in behandeling.

De ‘Crown Garnet’ is een conventioneel koelschip dat vaart op de route vanuit de Zuid-Afrikaanse havens Durban, Port Elisabeth en Kaapstad naar Rotterdam en Sint-Petersburg. De dienst wordt onderhouden door Seatrade en Baltic Shipping en is ondergebracht in de Reefer Alliance.

Peter van de Laar, Hans Leezer en Mario van der Velde

Grapefruit
Het schip brengt vooral veel grapefruit uit Zuid-Afrika aan land. De Zuid-Afrikanen verwachten een goede markt voor deze citrus door een kleinere oogst dit jaar en een vrijwel lege markt in Europa. Zuid-Afrika kan deze goede prijzen voor citrus wel gebruiken. De economie in het land is in het eerste kwartaal sterker dan verwacht gedaald. De citrusteelt ligt in het land echter op goede koers en kan dus wat verlichting brengen in de vooral zwaar getroffen landbouwsector van het land.

Van koelschip naar koelhuis
Op de kade van de Merwehaven kijkt Peter hoe het eerste schip wordt gelost. Op de kade gaan de reefercontainers – die bovendeks staan op het koelschip – gelijk open en worden de pallets met citrus in de koelhuizen gereden met een capaciteit van 20.000 pallets verdeeld over 30 verschillende koelkamers. Daar wacht nog de reguliere inspectie van de KCB en de douane en daarna kunnen de pallets worden opgehaald door de klant en naar de gewenste locatie worden gebracht. “Dat allemaal tegen een veel betere prijs dan bij de grote rederijen,” vertelt Peter. “Wij moeten immers geen THC’s, Terminal documenten en extra transport aanrekenen bij de klant. Dat kan toch enkele honderden euro’s schelen aan kosten per container.”

Voor meer informatie:
Peter van de Laar
Rotterdam Fruit Wharf
Tel +31 (0)10 2215000
info@sea-invest.nl   


Publicatiedatum:
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven