Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
European Packaging Forum: op de juiste wijze ingepakt, maar hoe?

"Verpakking - zo veel als nodig is, zo weinig als mogelijk is"

Op woensdag 5 juni vond in het Nikko Hotel in Düsseldorf voor de eerste keer het European Packaging Forum plaats. Deze bijeenkomst werd door de AMI en Fruchthandel Magazin georganiseerd en trok meer dan tweehonderd Duitse en Europese bezoekers uit alle branches van de levensmiddelensector aan.

Voorafgaand aan de bijeenkomst hadden velen de hoop dat het forum doorslaggevende inspiratie en mogelijke oplossingen voor het verpakkingsprobleem zou geven, maar was dat ook het geval?

Masterplan
"Het masterplan heeft helaas niemand, werkelijk verwachten kon men dat echter ook niet. Het was erg fijn om inspiratie over de mogelijkheden uit te wisselen en nog meer over het probleem op zich te weten te komen en te zien was de verschillende ideeën zijn. Er is nog veel te doen in Duitsland", vindt een bezoeker.

Over één ding is men het eens: zonder verpakkingen gaat het ook niet. En: de groenten- en fruitbranche is echt niet de enige boosdoener.

Verpakking beter communiceren
Men kon veel leren tijdens dit congres: over de verpakkingswet, recyclingkringlopen, onverpakte alternatieven en nieuwe verpakkingen. Aan het einde vond er bovendien een afsluitende discussie tussen deskundigen plaats: er is een maatschappelijk politieke beweging aan de gang, daar is men het over eens. Men moet de voordelen van verpakkingen beter communiceren - en verpakkingen tot een minimum reduceren.

Men hoopt dat de discussie over dit onderwerp door gaat om het onderwerp levendig te houden en onderzoek mogelijk te maken. Tot er een betere oplossing is, hoopt men op een verandering van het inkoopgedrag van de consumenten, die zouden moeten beseffen dat kunststof niet perse de boosdoener is, maar de omgang ermee.

Tenslotte is het devies om de consumenten goed over de verpakkingen bij groenten en fruit te blijven informeren - tot er een breed draagbare oplossing is. Sommigen denken dat dat nog ver weg is, andere verwachten het al zeer snel.

Een uitvoerig verslag en een fotoreportage volgen in de komende dagen.

Publicatiedatum: