Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kay Bee Exports over het Indiase mangoseizoen

"Het faillissement van Jet Airways bezorgde ons logistieke problemen"

Het mangoseizoen in India ging met twee weken vertraging van start maar verloopt desondanks goed. Als gevolg van het faillissement van Jet Airways, dat verantwoordelijk was voor het luchttransport van de producten van Kay Bee Exports, stond de exporteur voor een grote uitdaging. Dit had uiteraard niet alleen gevolgen voor de logistiek maar ook voor de prijzen. 

De Indiase Alphonso-mango is één van de populairste fruitsoorten uit deze regio. Volgens Kaushal Khakhar, directeur van Kay Bee Exports, kan het nog steeds een goed seizoen worden: "Helaas hadden we last van het weer, waardoor het mangoseizoen twee weken later begonnen is. Het ziet ernaar uit dat het seizoen ook wat later zal eindigen. Tot nu toe hebben we dit seizoen zo'n 700 ton mango's geëxporteerd. We exporteren naar de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland, Australië en een aantal Europese landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Duitsland."

Het weer was bij lange na de grootste uitdaging niet voor Kay Bee Exports dit seizoen aangezien haar belangrijkste transporteur, Jet Airways, failliet ging. "Het faillissement van Jet Airways bracht ons in logistieke problemen. We probeerden ervoor te zorgen dat onze exportcapaciteit niet afnam. Toen andere luchtvaartmaatschappijen, zoals British Airways, Air India, Emirates en andere, zagen hoe groot het gat tussen de vraag en het aanbod was, verhoogden zij hun vrachttarieven en dat maakte het extra moeilijk voor ons. De prijzen stegen omdat de kosten voor de luchtvracht meer dan 50% van de totale kosten bedroegen. Gelukkig zijn onze mango's zo populair dat er geen sprake was van een daling van het aantal orders ondanks de stevige prijzen," legt Khakhar uit. 

Aangezien het Verenigd Koninkrijk één van de grootste markten voor Kay Bee Exports is, wordt Khakhar vaak gevraagd wat de Brexit zal betekenen voor exporteurs van buiten Europa. "Zodra de Brexit er komt, dan kan er van alles gebeuren. Zo kunnen de heffingen voor andere Europese landen hoger worden, wat  gunstig zou zijn voor de export vanuit India. Een ander voordeel zou kunnen zijn dat de eisen wat soepeler worden dan zij nu zijn. We weten dit niet zeker voordat de Brexit echt een feit is en tot die tijd gaan we door zoals we dat nu doen."

Over een paar maanden zal het Indiase mangoseizoen eindigen maar Kay Bee Exports heeft geen tijd om uit te rusten: "Zodra het mangoseizoen achter de rug is, richten we ons op granaatappelen. Hoewel de vraag naar granaatappelen in deze maanden doorgaans wat minder sterk is, zijn er toch veel producerende landen die geen voorraden hebben. Dit betekent dat wij dit gat zonder al te veel moeite op kunnen vullen," aldus Khakhar. 

Voor meer informatie:
Kaushal Khakhar
Kay bee Exports
Tel: +91 2241 57 8999
Email: Kaushal@kaybeeexports.com 
www.kaybeeexports.com  

Publicatiedatum: