De vierde generatie van het groenten- en fruitbedrijf Smuts Brothers Agri in Robertson, in de Westkaap, heeft de ambitie om de export van citrus, avocado's, steenfruit en flespompoen op te schalen en tegelijk haar positie op de lokale tomatenmarkt verder te consolideren.
In de zomer teelt, verpakt en vermarkt het bedrijf tomaten, flespompoenen, steenfruit en wijndruiven.
De tomaten en het steenfruit worden tegelijk verpakt op twee aparte lijnen in hun grootste pakstations. In het andere pakstation worden de flespompoenen verpakt, een nieuwe categorie voor het bedrijf, die het inmiddels op grote schaal naar het noordelijk halfrond exporteert.
Nieuw avocadoproject
Het bedrijf heeft de kans gewaagd en geïnvesteerd in een nieuwe avocado-project in de regio Overberg. De eerste bomen werden in het seizoen 2018-2019 aangeplant. Het bedrijf heeft de bedoeling om dit areaal jaarlijks met met nog meer hectare uit te breiden. In 2021 wordt de eerste oogst Hass-avocado's verwacht en het jaar daarna zullen er mogelijk ook bomen van het ras Fuerte worden geplant.
En dan is er natuurlijk ook nog de wijn, want het bedrijf bevindt zich nu eenmaal in Robertson. Het heeft haar eigen wijnlabel: Lozarn.
Momenteel zijn alle handen op het bedrijf echter nodig voor de citruspluk. Het seizoen van de vroege citrusrassen overlapt met dat van tomaten, dat inmiddels haar einde nadert.
Het bedrijf had dit jaar een zeer grote Satsuma-oogst. Dit kwam als een behoorlijke verrassing omdat de volumes in de rest van het land over het algemeen lager uitvielen.
Lang eaypeelerseizoen voor de Verenigde Staten
De oogst van Nova is nu voor een derde voltooid. Het fruit wordt momenteel verpakt voor retailprogramma's in de Verenigde Staten. Er wordt zoveel mogelijk citrus verpakt, dat vermarkt zal worden door een aantal van de betere Amerikaanse merken.
Juan-Ivan Smuts, directeur operations bij Lucerne Agri Investments, denkt dat het seizoen van easypeelers lang zal duren. Het seizoen gaat van start met Nova's en clementines en eindigt met Nadorcott (evenals andere mandarijnenrassen uit de stal van Citrogold). Easypeelers worden een steeds belangrijker onderdeel van het bedrijf en dan met name voor de Amerikaanse markt.
De late mandarijnen van Smuts Brothers Agri, evenals de pitloze citroenen, zullen vermarkt worden onder het gevestigde platform van ANB Investments, eigenaar van het merk ClemenGold.
"Op de Amerikaanse markt is er sprake van een groot gat in de aanvoer van verschillende late mandarijnenrassen en ANB heeft enorm veel werk verzet om deze tekorten op het noordelijk halfrond aan te kunnen vullen," vertelt hij. "Ons seizoen sluit zeer goed op dat van hen aan."
De pluk van citroenen met pitten is ook al begonnen, zij het iets later dan elders in het land vanwege het feit dat het fruit langer de tijd nodig had om op kleur te komen. Juan-Ivan verwacht een grote oogst late citroenen en een kleinere oogst middellate citroenen. Wat betreft de maten ziet het er goed uit, zegt hij. Een groot deel wordt geëxporteerd (Midden- en Verre Oosten, Canada, Europa) en een deel is bestemd voor lokale retailprogramma's.
"De citroenmarkt ziet er momenteel goed uit en we verwachten dat dit ook de komende weken zo zal blijven. Hierna, half of eind juni, komen de eerste grote aantallen citroenen uit Argentinië weer op de markt."
Hij merkt op dat het bedrijf de citroenen plukt wanneer ze nog wat groener zijn dan normaal om ervoor te zorgen dat er genoeg fruit verladen kan worden.
Grote vraag naar tomaten
Het zomerseizoen van tomaten is voor Lucerne Fresh (marketingdivisie) dit jaar bijzonder goed uitgepakt omdat de vraag vanuit de retail onverwacht erg sterk was. Retailers zijn in grote mate afhankelijk van tomatentelers in het noorden. In dit deel van het land daalde de productie enorm als gevolg van weersomstandigheden en dit bood telers uit andere delen van Zuid-Afrika de mogelijkheid om deze tekorten aan te vullen.
Lucerne Fresh (marketingdivisie) heeft deze kans vrijwel onmiddellijk gegrepen, geholpen door haar eigen logistieke bedrijf en leverde zodoende veel meer tomaten aan retailers dan normaal.
Het was een seizoen waarin zij retailers van hun goede kwaliteit konden overtuigen, vertelt Juan-Ivan. Het bedrijf is van plan om deze nieuw verworven positie op de retailmarkt te consolideren.
"Vorig jaar was rampzalig voor tomaten vanwege de droogte maar dit jaar zijn de opbrengsten goed en oogsten we schoon fruit (met uitzondering van een periode van drie weken in maart, nadat er in twee dagen tijd 50 tot 60 mm neerslag was gevallen). De prijzen zijn stabiel en hoger dan normaal. We hebben de gebruikelijke dalingen halverwege de maand en de prijspieken aan het einde van de maand dit jaar niet gezien. Deze stabiele prijzen zijn geweldig."
Een steenfruitseizoen om snel te vergeten
"Tomaten waren een lichtpuntje tijdens het zeer teleurstellende steenfruitseizoen voor Zuid-Afrika, met name op de Europese markt," zegt hij. Het bedrijf teelt pruimen, perziken en nectarines.
African Rose pruimen voor het MIdden- en Verre Oosten
“Het was het slechtste seizoen in jaren," verzucht hij. "Meteen al in het begin waren onze opbrengsten lager maar toen was iedereen nog hoopvol dat de prijzen de kleinere volumes zouden compenseren. Vanwege de situatie met Zuid-Amerikaanse druiven, die geen toegang tot de Verenigde Staten hadden, eindigde een groot deel van deze druiven in de EU en het Verenigd Koninkrijk en dit heeft de prijzen enorm onder druk gezet."
Op bepaalde momenten tijdens het seizoen was er gewoon geen vraag naar steenfruit in de EU en het Verenigd Koninkrijk omdat afnemers druiven voor de helft van de prijs konden kopen.
De gevolgen van de droogte in 2017 zijn op onverwachte manieren nog steeds terug te zien, zoals in het veelvoorkomende probleem van 'creasing'(groeistoornis) dit seizoen.
Dezelfde week als waarin er in oktober een hittegolf was, vroor het ook. Dit laat zien hoe extreem het weer vorig jaar was.
"We zetten nu onze laatste Angeleno's af en dan is het tijd om te evalueren en na te denken over strategische stappen om herhaling van dit seizoen te voorkomen."
Verantwoordelijkheid voor duurzaamheid
“We zijn erg optimistisch over ons bedrijf. We beschouwen ons merkplatform ook als een kans voor andere telers in onze regio. We verwachten dat de export zal groeien en het is ons doel om zo dicht mogelijk bij de consument te komen omdat we denken dat we op deze manier een betere kwaliteit en duurzaamheid kunnen realiseren."
Het bedrijf, dat is gevestigd in de regio rondom Robertson, neemt haar verantwoordelijkheid voor de gemeenschap zeer serieus, met name omdat de economische mogelijkheden buiten de tuinbouwsector in de Boland zeer schaars zijn.
"We geloven in onze mensen en doen er alles aan om kansen voor hen te creëren. De zekerheid dat mensen brood op de plank hebben, is een belangrijke drijfveer voor ons."
Voor meer informatie:
Juan-Ivan Smuts
Lucerne Agri Investments/Lucerne Fresh
Tel: +27 23 004 1306
Email: ji@lucerneagri.co.za
https://www.facebook.com/smutsbrothersagri