Ruud Loos (BDO) licht uitkomsten familiebedrijvenonderzoek toe

"Moderniseringsslag mogelijk in werkgeverschap van familiebedrijven"

Tholen - Het jaarlijkse familiebedrijvenonderzoek van Erasmus Centre for Family Business (ECFB), BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank richtte zich dit jaar op het werkgeverschap van de familiebedrijven. Hoewel de familiebedrijven om veel facetten geroemd worden, liet het onderzoek naar het werkgeverschap ook een keerzijde zien. Zo investeren familiebedrijven gemiddeld minder in opleiding van hun werknemers dan vergelijkbare niet-familiebedrijven en is er veel minder ruimte voor flexibele werktijden. "We hopen met dit onderzoek familiebedrijven te inspireren om kritisch naar zichzelf te kijken", aldus Ruud Loos van BDO.

"Vooropgesteld, het gaat om gemiddeldes en ik zie in de praktijk heel veel familiebedrijven die goed werkgeverschap tonen. Maar het onderzoek toont ook aan dat er een aantal zijn die zelfs risico's kunnen lopen. Binnen familiebedrijven is het werkgeverschap vaak gebaseerd op wederkerige loyaliteit. Dat brengt ook voordelen met zich mee. Zo scoren familiebedrijven erg goed als het gaat om baanzekerheid en worden er minder werknemers ontslagen. De kans om je baan te verliezen, is bij een familiebedrijf bijna een kwart kleiner dan bij een niet-familiebedrijf. Echter, we zien ook dat familiebedrijven die zich meer richten op loyaliteit dan op arbeidsmobiliteit en zo verbeterpotentieel onbenut laten. Een grote baanzekerheid en lange dienstverbanden moeten er niet toe te leiden dat bedrijven niet meer vernieuwen", aldus Ruud.

Leukere flow
"Zo zien we dat familiebedrijven gemiddeld aanzienlijk minder investeren in opleiding en ontwikkeling van de werknemers. Dat kan leiden tot gebrek aan loopbaanperspectieven. Als je voorop wilt lopen, moet je investeren in kennis. Nu is voor veel familiebedrijven continuïteit een veel belangrijkere doelstelling dan groei. Maar groei kan ook kansen bieden aan medewerkers en opvolgers en een bepaalde dynamiek teweegbrengen. Het is voor een opvolger toch veel leuker als hij iets nieuws mag oppakken, de ruimte krijgt om zich te bewijzen en mag gaan ondernemen. Dat geeft een veel leukere flow", vervolgt de adviseur van BDO.

"Uit het onderzoek blijkt dat familiebedrijven hun financiële prestaties kunnen verbeteren door meer te investeren in werkgeverschap. Goed werkgeverschap hoeft niet alleen geld te kosten. In tegendeel zelfs: uit dit onderzoek blijkt dat meer investeren in werknemers juist heel verstandig kan zijn. Beter werkgeverschap resulteert namelijk in een significant beter rendement: zowel het rendement op de activa als het eigen vermogen blijkt met enkele procenten te kunnen stijgen", vertelt Ruud.

Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is dat juist de familiebedrijven minder 'familievriendelijk' zijn. "Familiebedrijven doen minder om hun werknemers te helpen om carrière en gezinsleven te combineren dan hun tegenhangers. Zo is er minder vaak kinderopvang beschikbaar. Ook werken familiebedrijven significant minder vaak met flexibele werktijden dan niet-familiebedrijven", vertelt Ruud. "De eigen normen en waarden waarmee men is opgevoed onder het motto 'meer dan 100% werken' worden vaak geprojecteerd op het personeel. Maar de wereld verandert en familiebedrijven hebben moeite die verandering bij te houden, terwijl professionalisering op dit gebied de ondernemers juist veel kansen biedt."

Investeringen in ontwikkeling en opleiding vaak beperkt
Op de vraag hoe het werkgeverschap van familiebedrijven in de AGF- en tuinbouwsector zich verhoudt ten opzichte van andere familiebedrijven antwoordt Ruud, dat het opleidingsniveau bij de familiebedrijven in de sector weliswaar stijgt, maar dat opleiding en ontwikkeling vaak bij een relatief kleine groep van de medewerkers aandacht krijgt. "Met name voor het personeel op de werkvloer zijn de investeringen in ontwikkeling en opleiding vaak beperkt en ligt de nadruk op het draaien van productie. Het werken met natuurproducten kan hierbij weliswaar een beperkende factor zijn, maar ik denk dat hiermee kansen onbenut worden gelaten. Medewerkers kunnen hun vak misschien goed beheersen, maar kunnen nog wel verder ontwikkelen in communicatie en ondernemerschap."

"Het onderzoek heeft al de nodige stof doen opwaaien, dus in onze missie om ondernemers te prikkelen, zijn we al geslaagd", lacht Ruud. "In oktober verschijnt ons familiebedrijvenjaarboek, waarin we portretten van ondernemers schetsen rond dit onderwerp. Daarnaast kunnen bedrijven zich aanmelden voor de Familiebedrijven Circles bij  aansprekende familiebedrijven door het gehele land. Tijdens deze Circles gaan we in gesprek met ondernemers over goed werkgeverschap en de kansen die er liggen."

Klik hier om je aan te melden: https://evenementenbdo.nl/familiebedrijven-circle-2019/programma.php 

Voor meer informatie:
BDO
Ruud Loos
Senior Manager
Adviesgroep Familiebedrijven
Tel: +31 (0)30 284 99 60
GSM: +31 (0)6 5399 2961
Ruud.Loos@bdo.nl
www.bdo.nl/flowers-food

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven