"Extra service, de bemande kassa zal niet verdwijnen"

Zelfscankassa maakt intrede in natuurvoedingsbranche

Tholen - Natuurwinkel De Maretak in Woerden heeft de primeur: vanmorgen is in deze winkel de eerste zelfscankassa in gebruik genomen. De Maretak is de eerste hiermee in de natuurvoedingsbranche. "Dit is ideaal voor klanten die slechts enkele boodschappen af willen rekenen of haast hebben. Toch zal de bemande kassa niet verdwijnen. We vinden het belangrijk om ook een praatje te kunnen houden met de klanten. Dit zal nooit verdwijnen. Daarvoor zijn we immers een speciaalzaak", vertelt onderneemster Janet van den Broek.

De onthulling.

Ze geeft aan dat de introductie erg succesvol verlopen is. "Verschillende klanten maken er direct gebruik van en reageren erg enthousiast. Een paar uur na de officiële ingebruikname maakt circa 20% van onze klanten er gebruik van. Uiteraard hopen we dat meer klanten het gemak van zelfscannen zullen ontdekken. Het gebruik van het apparaat wijst zichzelf. Duidelijke instructies op het scherm maken dat iedereen er gebruik van kan maken en toelichting of hulp van het personeel is nauwelijks nodig. Uiteraard blijft het personeel altijd aanwezig voor vragen en een praatje, want dat blijft de kracht van onze winkel." 

Janet hoopt ook de lichtgroene bio-consument hiermee aan zich te binden. "Ik zie deze zelfscankassa als een extra service. Veel bio-consumenten kennen dit systeem al uit andere winkels en ik hoop dat ze er ook bij ons gebruik van zullen maken." De onderneemster werkt al zo'n tien jaar voor de winkelautomatisering samen met DetaSoft Automatisering BV. "Tijdens een bezoek aan ons in Zeewolde zag Janet ons nieuwe selfcheckout-systeem. Hiermee kunnen klanten zelf hun boodschappen scannen en afrekenen. Ze was meteen verkocht en gaf aan dat ze dit ook wilde voor haar winkel", vertelt Fred Kuiken namens DetaSoft Automatisering.

Links onderneemster Janet van den Broek.

Het automatiseringsbedrijf introduceerde dit selfcheckout-systeem al op de Bio-beurs. Fred geeft aan dat de reacties goed waren: "Er is altijd even een omslag die een ondernemer moet maken. En zeker voor de natuurvoedingswinkels is dit best een stap, aangezien deze winkels vaak bekend staan als heel klantgericht en er is veel klantcontact in deze winkels. Toch kregen we op de Bio-beurs al goede reacties. Diverse winkeliers gaven bijvoorbeeld aan dat ze één kassa hebben die ze minder gebruiken. Daar zou juist deze zelfscankassa mooi passen."

Bij De Maretak is de zelfscankassa tegenover de bediende service-kassa ingericht. Janet: "Daardoor houden we altijd goed overzicht. Ik wil hiermee vooral de klanten tegemoet komen die slechts één of twee boodschappen hebben. Nu krijgen ze vaak voorrang van klanten met een hele kar vol boodschappen, maar dit is vanaf nu niet eens meer nodig. De zelfscankassa was tot nu toe ook een kassa waar men enkel kon pinnen. Dus de klanten waren al gewend dat ze hier niet met cash terecht konden. Wat dat betreft, verandert er niet heel veel."

Voor meer informatie: natuurwinkelwoerden@detaweb.nl en f.kuiken@detasoft.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven