Een speciale navul-zone, de eerste 'pick and mix'-diepvriesafdeling in het Verenigd Koninkrijk, evenals het eerste 'leen een doos'-programma, zijn slechts een greep uit de ideeën die Waitrose & Partners zal testen in het kader van een unieke pilot, waarmee de retailer hoopt het gebruik van duizenden tonnen overbodige plastic verpakkingsmaterialen te kunnen vermijden.
De proef werd ontwikkeld om te bepalen in hoeverre het winkelend publiek bereid is om haar shopgedrag in de toekomst aan te passen. De retailketen heeft daarom haar winkel aan de Botley Road in Oxford getransformeerd door honderden producten van hun verpakkingen te ontdoen.
Het filiaal heeft de grootste afdeling met losse groenten en fruit dan waar ook in het Verenigd Koninkrijk en heeft ook het plastic folie van bloemen en kamperplanten verwijderd en diverse navul-opties geïntroduceerd.
De pilot zal actief gepromoot worden onder de slogan 'Waitrose Unpacked' om meer bewustzijn onder de klanten te creëren en loopt voor een periode van 11 weken tot aan 11 augustus. Gedurende deze periode zal de supermarkt zoveel feedback als mogelijk proberen te verzamelen. De verpakte versies van de producten zullen hun vaste plaats in de winkel behouden om de proef zo doeltreffend mogelijk te laten verlopen.
Tot de 'onverpakte' producten behoren:
- Onverpakte groenten en fruit - 160 soorten groenten en fruit zullen los in de winkel verkrijgbaar zijn.
- Een 'Pick and Mix' van diepgevroren producten- Mango's, aardbeien, blauwe bessen, kersen, ananas en frambozen zullen onverpakt, diepgevroren en gecombineerd worden verkocht ('pick and mix').
- Plastic verpakkingsmateriaal van bloemen en planten is verwijderd - Het plastic folie van alle bloemen en kamerplanten wordt vervangen door 100% recyclebaar PEFC-gecertificeerd papier.
- Navullingen was- en afwasmiddelen - Waitrose & Partners is de eerste supermarkt die de samenwerking met E-cover aangaat om een automatische en herbruikbare dispenser voor wasmiddel en afwasmiddel te leveren die navulbaar is.
- Navullingen wijn en bier - Vier verschillende wijnen en vier verschillende bieren zullen van de tap beschikbaar zijn zodat de klant ze in herbruikbare flessen mee naar huis kan nemen, waarmee het gebruik van glazen flessen wordt beperkt.
- Koffienavullingen - Klanten kunnen in de winkel vier soorten koffiebonen malen en in een herbruikbaar bakje mee naar huis nemen om het verbruik van plastic en glazen verpakkingen te beperken.
- Navullingen overige basisproducten - De verpakkingen van 28 producten, waaronder pasta, rijst, granen, couscous, linzen, gedroogd fruit en zaden, werden verwijderd. In plaats daarvan zullen de producten los worden verkocht door middel van dispensers.
- Het 'leen een doos'-programma is een primeur in het Verenigd Koninkrijk. Klanten kunnen een doos in de winkel lenen en deze bij hun volgende bezoek aan de supermarkt terugbrengen.
Tor Harris, hoofd maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Waitrose & Partners: "We zijn vastbesloten om verder te bouwen op het werk dat we tot nu toe verzet hebben om het gebruik van verpakkingsmaterialen te verminderen. Met deze proef zullen we een hele nieuwe fase ingaan en komen we tegemoet aan de behoefte van een groeiend aantal klanten dat op een meer milieubewuste manier inkopen wil doen. Deze pilot heeft de potentie om vorm te geven aan de wijze waarop klanten in de toekomst boodschappen zullen doen in onze winkels. Het zal dan ook fascinerend zijn om te zien welke concepten bij de klant aanspreken. We weten dat we niet perfect zijn en nog meer zouden moeten doen maar we menen dat dit een innovatieve manier is om iets te kunnen bereiken."
Voor meer informatie:
Waitrose
Email: james.armstrong@waitrose.co.uk
www.waitrose.com