Greenyard ziet schulden oplopen en omzet dalen

Het Belgische groenten- en fruitconcern Greenyard heeft in het afgelopen jaar de omzet zien dalen met 4,3%. Tevens nam de schuldenlast van het bedrijf toe tot zeven keer de brutowinst. 

De brutowinst bedroeg vorig jaar 64,5 miljoen euro. De helft minder dan het voorgaande jaar. Na de winstwaarschuwing van enkele maanden geleden verwachte Greenyard dat de brutowinst tussen de 60 en 65 miljoen euro uit zou komen. 

Verlies
Netto was er 192 miljoen euro verlies,  tegenover 1,7 miljoen euro verlies in 2017. De aandeelhouders krijgen geen dividend voor het boekjaar.

Doordat de winst flink daalde, steeg de schuldgraad. Inmiddels is de schuldenberg zeven keer hoger dan de brutobedrijfswinst. Daarmee ligt de schuldgraad hoger dan veel waarnemers vermoedden. Eind maart had Greenyard 456,3 miljoen euro schulden, dat is 37 miljoen euro meer dan de schulden in 2017.

Kapitaalverhoging
Om de schulden te verkleinen biedt een kapitaalverhoging uitkomst. Volgens analisten is een kapitaalverhoging van 80 tot 140 miljoen euro nodig. Om de zwaarte van de kapitaalverhoging te verkleinden verkoopt het bedrijf diverse bedrijfsonderdelen. Maandag kondigde Greenyard nog aan dat de ‘listeria fabriek’ in Hongarije is verkocht. Daarnaast staat de afdeling conserven te koop.

Het doel van Greenyard is om de brutobedrijfswinst dit jaar met 20 miljoen euro te laten groeien en volgend jaar opnieuw. Zo moet de brutobedrijfswinst oplopen tot meer dan 100 miljoen euro in 2020.

Hein Deprez, co-CEO: “Het voorbije boekjaar was een overgangsjaar. We hebben veel moeite en tijd gestoken in de verdere aanpassing van ons model van een transactioneel model in groenten en fruit naar een echt partnermodel met onze supermarktketens. Deze aanpassing was uitdagender dan verwacht. Door de onverwachte impact van de extreem droge zomer in onze Fresh en Long Fresh segmenten, de terugroepactie in het begin van de zomer in Long Fresh, en in het bijzonder de langer dan verwacht aanhoudende marktdruk in onze kernmarkten in Fresh, ging Greenyard door moeilijke tijden die vragen om doortastende maatregelen. We hebben de heer Marc Zwaaneveld benoemd als co-CEO en samen met onze collega’s hebben we belangrijke beslissingen genomen om Greenyard te transformeren in de wereldwijde voorkeurspartner voor onze klanten. We moeten ons bedrijf consolideren en onze sterkte en schaalgrootte gebruiken om onze efficiëntie te verbeteren ten voordele van al onze stakeholders, collega’s, klanten, consumenten en aandeelhouders. Op vandaag is er nog een weg te gaan, maar we zien wel de eerste positieve tekenen in het Transformatieplan dat de resultaten beginnen te verbeteren.”

Marc Zwaaneveld, co-CEO voegde daaraan toe: “We hebben een solide Transformatieplan dat we momenteel zorgvuldig uitvoeren. De eerste resultaten van het nieuwe boekjaar komen boven budget en boven vorig jaar uit en tonen al aan dat Greenyard veel onontgonnen potentieel heeft. Door een strikte uitvoering van het Transformatieplan, kunnen we dit grote potentieel benutten en zal dit onze efficiëntie en winstgevendheid verbeteren. Bovendien zijn de verschillende desinvesteringen alsook de gesprekken met belangrijke potentiële investeerders gaande. We optimaliseren onze voetafdruk terwijl we het niveau van dienstverlening dat onze klanten gewoon zijn, blijven garanderen. We werken nauwgezet aan de verbetering van de winstgevendheid van de groep, met een sterkere balans, die robuuster is en gebouwd voor de toekomst.”

Klik hier voor de jaarresultaten van Greenyard. 

Dennis Duinslaeger
Investor Relations
Greenyard
+32 15 32 42 49
Dennis.duinslaeger@greenyard.group  
www.greenyard.group 


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven