Polen: Tesco vergroot winst
Tesco heeft aan de hand van een drie jaren programma zijn winst in Polen weten te verbeteren. Lange tijd was de Poolse tak van de keten een verliespost voor het bedrijf. Door de logistiek en de bedrijfsvoering grondig te reorganiseren zijn de kosten verlaagd en worden lagere prijzen in de winkels gehanteerd, zodat er beter kan worden geconcurreerd met discountketens. Tesco Central Europe had over 2018 een afname in omzet van 4,5% tot £6,0mld (€6,8mld). Dit komt voor een deel door de afname in like-for-like-omzet, die is ontstaan omdat Tesco niet mee deed aan acties in de regio rondom de zogeheten zwarte donderdag. Ook nam in de Poolse sector de omzet af met 9,1%. De redenen hiervoor waren het verbod dat de Poolse overheid heeft opgesteld voor koopzondagen en het sluiten van 62 vestigingen.
Bron: retailanalysis.igd.com
Spanje: Eroski heeft winst van €163,6mln
De Spaanse supermarktketen Eroski had een toename in bruto jaarwinst van 19,1%, tot €163,6mln. De netto winst over 2018 is echter afgenomen met 95%, van €33,2mln in 2017 tot €1,6mln in 2018. De resultaten werden volgens Eroski voor een deel beïnvloed door de nieuwe boekhoudstandaard die in 2018 ingevoerd. Zo wordt er nu €18mln gereserveerd voor eventuele risico's.
Bron: thenews.coop
Frankrijk: Casino verkoopt hypermarkten aan Leclerc
Groupe Casino heeft de overdracht voltooid van drie hypermarkten in de Franse steden Castelnaudary, Anglet en Castres aan leden van Leclerc. Voor de overdracht is €38mln betaald. In januari gaf Casino al aan dat er werd gewerkt aan de overdracht van zes Géant-hypermarkten aan Leclerc, waardoor Leclerc €100,5mln zou betalen. De desinvestering is volgens. Casino niet een onderdeel van het huidige plan om zich van bepaalde vaste activa te ontdoen. Dit plan werd in juni 2018 aangekondigd. Het Géant-merk werkt verder aan een reorganisatie om bepaalde onderdelen van het bedrijf meer prioriteit te geven, zoals online activiteiten en het eigen biologische assortiment.
Bron: esmmagazine.com
Ibiza: Mercadona heeft tekort aan personeel
Mercadona heeft moeite om personeel te vinden voor zijn supermarkten op Ibiza. De keten heeft 25 vacatures openstaan en biedt hiervoor vaste contracten met salarissen van €1,328 tot €1.800 bruto per maand. Vooralsnog heeft zich echter niemand voor deze vacatures aangemeld. Sommige van de vacatures staan al open sinds 22 april. De enige vereiste voor de vacatures is een middelbare schooldiploma, gezien Mercadona zijn werknemers zelf traint.
Bron: internationalsupermarketnews.com
Letland: Maxima heeft sterke groei in 2018
De Letse supermarktketen heeft sterke resultaten behaald in 2018. Er werd een omzet gegenereerd van €776,6mln, wat jaar op jaar een toename is van 6,4%. In 2018 investeerde Maxima €18mln in het uitbreiden en verbeteren van de eigen winkelketen, het beter trainen van personeel en het verbeteren van de winkelervaring. Er werd een netto winst behaald van €21,9mln. Volgens Maxima-directeur Andris Vilcmeiers was 2018 een omslagpunt voor het bedrijf. "We hebben sterke resultaten behaald door de prijzen te verlagen, in de winkelervaring te investeren en door een betere werkomgeving te creëren voor ons personeel. Ook hebben we nieuwe winkelformats ontwikkeld. Dit jaar blijven we ons richten op lage prijzen, verbeterde klantenservice, meer aanwezigheid in stadsgebieden, een groter assortiment en meer duurzaamheid binnen onze bedrijfsvoering. Ons plan is om dit jaar meer dan €34mln te investeren in winkeluitbreidingen en renovaties", aldus Vilcmeiers.
Bron: baltictimes.com
Aldi Süd opent eerste winkel in China
Aldi Süd gaat uitbreiden in China. De eerste winkel van de Duitse discounter wordt geopend op 7 juni in Sjanghai. China zal het elfde land zijn waar Aldi Süd actief is. Eerder maakte de directe concurrent Lidl bekend dat dit bedrijf al zijn online activiteiten in China zou staken. Aldi Süd hanteert echter een andere aanpak voor de Chinese markt in vergelijking met alle andere landen waar de supermarktgroep aanwezig is. In april 2017 begon Aldi Süd via het online platform Tmall Global van Alibaba met een eigen afdeling, waarvandaan zowel versproducten als non-food-producten werden afgezet. De online winkel bleek een efficiënte manier te zijn om met een beperkte investering meer te weten te komen over de Chinese consument. Aan de hand van de kennis die op deze manier werd opgedaan wordt binnenkort de eerste fysieke winkel geopend. Aldi Süd wil op korte termijn tien winkels openen en op de middellange termijn tussen de 50 en 100 winkels.
Bron: retailanalysis.igd.com
Maleisië: meer kwartaalomzet voor 7-Eleven
7-Eleven Malaysia had in zijn eerste kwartaal een toename in omzet van 9%. De netto winst steeg met 24,9%, terwijl de vergelijkende winkelomzet met 6,1% toenam. De omzettoename kwam met name door de uitbreiding van het buurtwinkelnetwerk, dat nu op 2311 winkels staat. Volgens CEO Colin Harvey staan er meer verbeteringen in de planning. "We zien mogelijkheden voor verbetering en hebben alle vertrouwen in onze strategie. Die komt neer op het versterken van de belangrijkste eigenschappen van ons assortiment, onze leveringsketen, ons winkelnetwerk en digitale ontwikkelingen”, aldus Harvey.
Bron: insideretail.asia
Georgië: Spar heeft sterke start van 2019
De tak van Spar in Georgië heeft een druk eerste kwartaal van dit fiscaal jaar gehad. Spar opende negen eigen vestigingen in het Oost-Europese land. Het sterke begin komt met name door het succesvolle fiscale jaar van 2018, waarin de keten een toename in omzet zag van 89.7%. Het aantal filialen is in 2018 met meer dan de helft toegenomen. Waar eind 2017 er nog 42 winkels waren, waren dit er met het eind van 2018 110. Deze snelle toename heeft volgens Spar te maken met zowel de renovaties van oudere winkels als met het aantal nieuwe franchiseovereenkomsten met zelfstandige retailers. Door de uitbreiding zijn er in 2018 2.000 nieuwe banen gecreëerd. Verder heeft Spar meer werk gemaakt van de training van zijn werknemers door middel van studiebeursprogramma's. Ook is er een nieuw distributiecentrum geopend, dat de groei van het winkelnetwerk heeft ondersteund.
Bron: esmmagazine.com
Roemenië: Metro schaalt plannen voor buurtwinkelketen terug
De Roemeense buurtwinkelketen LadoiPaşi, die door het Duitse Metro is opgezet door middel van franchiseovereenkomsten, is van plan om in de komende vier jaar het aantal vestigingen te verdubbelen. Aan het eind van de vier jaar moeten er in Roemenië in totaal meer dan 1.700 winkels in bedrijf zijn. Dit is echter een minder ambitieus plan in vergelijking met het plan van twee jaar geleden. Toen kondigde Metro aan dat er met 2020 in totaal 3.000 winkels zouden zijn. Het netwerk van LaDoiPaşi staat momenteel op bijna 1.000 locaties. De enige supermarktketen in Roemenië met een netwerk van meer dan 1.000 vestigingen is de keten Profi. Deze keten maakt gebruik van meerdere formats, waarbij alleen een kleiner deel is opgebouwd aan de hand van franchisenemers. Tot nu toe zijn er meer dan 860 winkels geopend onder het merk van LaDoiPaşi. Er worden zowel in steden als op het platteland naar mogelijkheden voor uitbreiding gezocht. LaDoiPaşi is met name populair in het zuiden van Roemenië. 40% van het netwerk bevindt zich, terwijl zowel het noorden als het westen 30% van het netwerk herbergen.
Bron: romania-insider.com
Canada: Fresh City neemt The Healthy Butcher over
Het in Toronto gevestigde Fresh City heeft de biologische slagerij The Healthy Butcher overgenomen. The Healthy Butcher werd in 2005 opgericht door het echtpaar Mario Fiorucci en Tara Longo. The Healthy Butcher bestaat uit twee locaties. Al het personeel blijft voor de slagerij werkzaam, terwijl Fiorucci en Longo lid worden van het directieteam van Fresh City. Twee maanden eerder nam Fresh City ook al een andere retailer over.
Bron: canadiangrocer.com
VS: Tops Markets breidt afhaaldienst uit
Na een succesvolle pilotfase gaat Tops Markets zijn afhaaldienst uitbreiden naar 16 winkels in het westen van New York. De eerste afhaaldienst van Tops Markets werd in oktober 2018 ingezet. In 2017 begon Tops met een online bezorgdienst. In de komende maanden wil Tops Markets de afhaaldienst uitbreiden naar 22 winkels in de omgeving van Rochester en Syracuse in New York.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Food City werkt met leveringsketenplatform GlobalWorx DSD
De supermarktketen Food City gaat gebruik maken van het leveringsketenplatform OOS-Alert van GlobalWorx. OOS-Alert is het eerste samenwerkingsplatform voor de logistiek van supermarkten. GlobalWorx wil zowel Food City als de leveranciers van de supermarktketen helpen door de communicatie te verbeteren met betrekking tot de inventaris. Zo kan er bijvoorbeeld sneller worden gereageerd als er voor bepaalde producten een schaarste ontstaat.
Bron: progressivegrocer.com