Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grote Britse ketens verliezen marktaandeel

Amazon Japan en supermarktketen beginnen in Tokio met joint venture
De Japanse tak van Amazon.com en de Japanse supermarktketen Life Corp. zijn een samenwerkingsverband aangegaan. Samen gaan de twee bedrijven online versproducten aanbieden. De samenwerking gaat later dit jaar van start, waarbij specifiek wordt gefocust op oudere consumenten en consumenten met weinig tijd, zoals huishoudens van tweeverdieners. Het is voor het eerst dat Amazon een samenwerkingsverband met een Japanse supermarktketen aangaat. Life zal een keur aan producten leveren, waaronder producten van het eigen huismerk. De producten zijn beschikbaar voor Japanse consumenten met een Prime Now-lidmaatschap. In eerste instantie zal de service van Amazon en Life alleen in delen van Tokyo beschikbaar zijn.
Bron: japantimes.co.jp

Grote Britse ketens verliezen marktaandeel
De vier grootste supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk hebben in de periode van 12 weken tot 19 mei marktaandeel verloren. Dit blijkt uit statistieken van het marktonderzoeksbureau Kantar. De like-for-like-omzet bleef bij marktleider Tesco gelijk, terwijl die bij Sainsbury's, Asda en Morrisons afnam. Het marktaandeel van Tesco daalde jaar op jaar van 27,7% naar 27,3%. De marktaandelen van Sainsbury's en Asda kwamen beiden op 15,2% te staan, nadat de omzet bij deze ketens met respectievelijk 1,7% en 0,2% waren gedaald. De omzet bij Morrisons daalde met 0,4%, waarmee het marktaandeel op 10,4% bleef staan. De Duitse discountketens Aldi en Lidl hadden een toename in omzet van respectievelijk 11,1% en 8,5%. Het gecombineerde marktaandeel van de twee ketens is volgens Kantar 13,8%.
Bron: reuters.com

Polen: Grupa Muszkieterów heeft kwartaalomzet van PLN1,65mld
Grupa Muszkieterów, de Poolse tak van het Franse Les Mousquetaires, heeft in het eerste kwartaal een omzet gegenereerd van meer dan PLN1,65mld (€380mln). Grupa Muszkieterów is in Polen verantwoordelijk voor de ketens Intermarché en Bricomarché. De omzet van Intermarché in Polen en de daarbij horende pompstations kwam in de afgelopen periode neer op PLN1,2mld (€280mln).
Bron: esmmagazine.com

Roemenië: Profi opent duizendste winkel
De Roemeense supermarktketen profi is de eerste retailer in het land die zijn duizendste winkel opent. De keten geldt als een van de snelst groeiende retailers van Roemenië. Profi maakt gebruik van drie formats. Dit zijn standaard-supermarkten, buurtwinkels onder het merk Profi City in steden en Profi Loco-winkels in het platteland.
Bron: esmmagazine.com

Australië: 7-Eleven opent kassavrije winkel in Melbourne
De Australische tak van 7-Eleven heeft bij een winkel vlakbij het hoofdkantoor in Melbourne de kassa's verwijderd. Klanten kunnen bij deze winkel nu alleen nog betalen via een mobiele app. Volgens 7-Eleven leidt het nieuwe format tot een makkelijkere en meer aangename winkelervaring met meer ruimte en zonder enige vorming van rijen.
Bron: insideretail.com.au

Israël: minder winst en omzet voor Shufersal
De grootste supermarktketen van Israël, Shufersal, had in het afgelopen kwartaal minder winst en omzet. Ook had de keten te maken met meer kosten wegens het opzetten van een nieuwe drogisterijketen. In het eerste kwartaal werd een winst gegenereerd van 48mln shekels (€11,9mln), waar dit een jaar eerder nog neerkwam op 67mln shekels (€16,5mln). De omzet daalde met 0,6% tot 3,15mld shekels (€777,7mln). De vergelijkende winkelomzet daalde met 3,8% in verband met de dagen waarop Pasen dit jaar viel.
Bron: reuters.com

Colombia: Grupo Éxito heeft 2,5% toename in kwartaalomzet
In het eerste kwartaal van het eigen fiscaal jaar had de Colombiaanse supermarktketen Grupo Éxito een netto omzet van COP2,64 biljoen (€698,4mln). Jaar op jaar is dat een toename van 2,5%. De vergelijkende winkelomzet steeg met 2%, wat met name kwam door de goede prestaties van de winkels onder het Éxito-merk in combinatie met meer winkelverkeer. Op groepsniveau had Grupo Éxito een gecombineerde kwartaalomzet van COP14,3 biljoen (€3,8mld). Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018 was dit een toename van 3,9%. Dit kwam met name door de sterke netto omzet in Colombia en Brazilië, die respectievelijk met 2,7% en 12% toenamen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Canada: Supermarktketen geeft kortingen via videogame
De Canadese supermarktketen No Frills heeft een geïntegreerde campagne opgezet aan de hand van een online videogame. De game heeft Hauler: Aisles of Glory en is te vinden via de site op NoFrills.ca. In de game moeten punten worden verzameld door boodschappen te verslepen terwijl obstakels moeten worden vermeden. De punten die op deze manier worden vergaard kunnen worden omgezet in kortingsacties.
Bron: psfk.com

VS: Peapod werkt met bekende auteur aan maaltijdpakket
De online supermarkt Peapod is een samenwerkingsverband aangegaan met de auteur Mark Bittman. Bittman is gespecialiseerd in voeding en schreef onder andere het nieuwe kookboek "Dinner for Everyone". Peapod heeft recepten van Bittman op de eigen site geplaatst, waarbij de ingrediënten met een muisklik direct in de online winkelwagen kunnen worden geplaatst. Ook heeft Peapod samen met Bittman een exclusief maaltijdpakket ontwikkeld onder de naam Fast Pho. Fast Pho is gebaseerd op de Vietnamese keuken en komt in varianten voor twee en vier personen.
Bron: progressivegrocer.com

VS: "veel mogelijkheden voor kleine formats en afhaaldiensten"
Volgens een rapport van het onderzoeksbureau Brick Meets Click kan de Amerikaanse supermarktsector veel leren van online afhaaldiensten en innovatieve kleine winkelformats. Beide vormen van retail geven manieren aan supermarktketens om de winkelervaring voor de consument via meerdere kanalen te leiden en persoonlijker te maken. De vraag vanuit de consument naar nieuwe producten die bij de persoonlijke levensstijl aansluiten zorgt ervoor dat de sector steeds meer verdeeld raakt qua retailkanalen, productcategorieën en communicatie. “Supermarkten en leveranciers die er niet in slagen om op deze manier aan de persoonlijke behoeftes van de consument tegemoet te komen lopen kans om achter te lopen", aldus Steve Bishop van Brick Meets Click.
Bron: supermarketnews.com

VS: Stop & Shop experimenteert met hi-tech hondenopvang
Stop & Shop gaat een testfase inzetten met DogSpot. DogSpot is een startup, die is gericht op hypermoderne hondenopvang. Een vestiging van Stop & Shop in New York krijgt een hondenhuis van DogSpot, die is voorzien van cameracontrole, zelfreinigende systemen en op apps gebaseerde technologie. De hondenhuizen zorgen voor een comfortabele en veilige plek voor de hond, terwijl de eigenaar bij Stop & Shop boodschappen doen. Bij succes worden ook bij andere Stop & Shop-vestigingen in het noordoosten van de VS DogSpot-huizen geïnstalleerd.
Bron: globenewswire.com

Canada: Metro mag dc uitbreiden
Metro heeft toestemming gekregen van het stadsbestuur van Etobicoke om daar het eigen distributiecentrum verder uit te breiden. Het stadsbestuur heeft een gemeentelijke bepaling aangenomen, die toestaat dat een nieuw logistiek centrum op een specifieke locatie mag worden gebouwd. Het stadsbestuur moet op 18 juni nog officieel over de gemeentelijke bepaling stemmen. Als Metro aan de renovatie van zijn logistieke centrum mag werken, zal dit worden uitgebreid met koelzones en kantoorgebouwen. De gehele faciliteit zal een oppervlak beslaan van iets meer dan 50.000 vierkante meter. 
Bron: toronto.com

VS: Wegmans stopt met kinderopvang
Wegmans Food Markets sluit alle Wkids-locaties bij eigen vestigingen. Wkids was een dienstverlening voor gratis kinderopvang voor kinderen van drie tot negen jaar voor ouders die vervolgens hun boodschappen konden doen. Volgens Wegmans wordt er niet meer zoveel gebruik gemaakt van de kinderopvang als voorheen en wordt er gezocht naar een manier om beter van de ruimtes gebruik te maken.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: