Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maritiem consultant Dave Watts licht problemen in haven toe, in aanloop naar piek citrusseizoen

Haven Durban, Zuid-Afrika staat er momenteel slecht voor

De Zuid-Afrikaanse citrussector maakt zich opnieuw terecht zorgen over de ontwikkelingen in de haven van Durban. De geplande stakingen in een aantal havens, die onlangs door de vakbonden werden aangekondigd, zijn door een uitspraak van de rechter afgewend nadat de Transnet National Ports Authority een geding had aangespannen. 

Eigenaren van koelhuizen zijn ten einde raad vanwege het vastlopen van de koelopslagactiviteiten. Getergde vrachtwagenchauffeurs die soms tot wel 10 uur lang noodgedwongen staan te wachten tot hun lading gelost kan worden, zijn twee weken geleden in staking gegaan, terwijl alle vracht de ingang van de terminal blokkeert. 

Nu schepen genoodzaakt zijn buiten de haven te wachten en laadafspraken niet worden gehaald, hebben sommige rederijen besloten om hun vaarroutes op het laatste moment te herzien. FreshPlaza kreeg te horen dat een aantal schepen Port Elizabeth noodgedwongen over heeft moeten slaan om zich aan hun schema te houden, Andere schepen hebben besloten om Durban te vermijden en gebruik te maken van de vernieuwde Walvis Bay Haven in Namibië.

De Zuid-Afrikaanse citrussector merkt op dat de activiteit in de haven van Durban op het laagste niveau in jaren tijd ligt en dit is aan meerdere factoren te wijten. 

FreshPlaza besprak de situatie met Dave Watts, een maritiem consultant en adviseur van de CGA tijdens het citrusseizoen. 

"Uiteindelijk komen alle problemen voort uit het management," begint Dave. "De huidige situatie is het gevolg van meerdere oorzaken: de slechte relatie tussen de havenautoriteiten en arbeiders, die niet bepaald bevorderd wordt door de agressieve bonden. Ze kunnen zomaar langzaamaan acties voeren om hun eisen ingewilligd te zien. Het gemiddelde aantal containers dat aan land wordt gebracht, bedraagt nu 19 tot 20 per dag. In buitenlandse havens is dit waarschijnlijk het dubbele."

"Het ship-to-shore-percentage is momenteel onpeilbaar. Misschien gebeurt dit al op kraanniveau, misschien op de kade, omdat alles beter gecoördineerd moet worden."

Achterstallig onderhoud en hoog personeelsverloop
"Een andere oorzaak komt hierbij meteen naar voren en dat is het management van de ladingafhandeling ," vervolgt Dave. "Het kan zijn dat containers niet snel worden opgehaald maar dat ook het beheer of de werkwijze het probleem is."

Er is de laatste tijd meer wind geweest dan normaal. Zodra de windsnelheden boven de 60 tot 70 km per uur komen, ligt alles stil (momenteel vormen de windsnelheden in Durban geen probleem). 

Dave wijst ook op het management en de personeelsproblemen in de haven."Er zijn teveel wisselingen in het personeelsbestand, het verloop is zeer hoog en sommige mensen komen op posities terecht waarvoor zij ongeschikt zijn."

Het onderhoud van de installaties, zoals straddle carriers en hefportalen is niet up-to-date. Op de containerterminal pier 1 ging er vorige week een hefportaal stuk. 

Bereikbaarheid containerterminals, bulkfaciliteiten en petroleum complex
“Alsof dat nog niet genoeg is, is de bereikbaarheid van de haven ontoereikend en dat is altijd al zo geweest," zegt Dave. "Dit probleem speelt al jaren en er wordt niets aan gedaan. De enige toegangsweg, de Bayhead Road, loopt langs de petroleumopslagtanks van het Cutler Complex van waaruit diesel uit KwaZulu-Natal wordt gedistribueerd. Er rijden dus enorme aantallen tankwagens af en aan naar dit complex. De overige bulkfaculteiten aan de Bayhead Road worden ook door vrachtwagens beleverd."

Chauffeurs zijn hier vanzelfsprekend zeer ontevreden over omdat ze soms acht, negen of zelfs tien uur moeten wachten om hun vracht af te leveren in de terminal. Het streven is idealiter 90 minuten.

"De meeste van de wachtende vrachtwagens in de file zijn echter geen containerwagens maar tankwagens en zijladers die op weg zijn naar het Cutler Complex. Wanneer je eenmaal vaststaat in de file kun je geen kant meer op."

Er zijn geen investeringen door de National Port Authority (die eigenaar is van de weg) gedaan om de Bayhead Road te verbreden. "We hebben echter vernomen dat de gemeente en havenautoriteit plannen hebben voor een renovatie van de weg." 

Koperdiefstal

Een ander probleem voor koelcontainers is de diefstal van koperen kabels wanneer zij onderweg zijn over toegangswegen zoals de South Coast Road. Hierdoor werkt de koelunit niet meer en loopt men het gevaar dat de vracht bederft (tot grote verontwaardiging van internationale bedrijven).  

De mogelijkheid tot privatisering die de concurrentiepositie verbeterd zou kunnen hebben, werd niet benut toen deze zich voordeed. Er zijn particuliere bedrijven die in de haven actief zijn maar de containerterminals blijven het monopolie van Transnet Port Terminals. 

Corruptie-onderzoek veroorzaakt stagnatie bij Transnet
Naar een aantal mensen bij Transnet loopt op dit moment een onderzoek wegens banden met de voormalige president Jacob Zuma en zijn zakenpartners. 

“Het huidige probleem bij Transnet is dat het management verlamd is. Niemand wil besluiten nemen over investeringen in onderhoud en reparaties omdat ze mogelijk ook voor de onderzoekscommissie moeten verschijnen."

Is het mogelijk om de problemen in de haven met Transnet te bespreken? "Er vinden regelmatig ontmoetingen plaats. Als deze effectief waren dan zou de haven beter lopen dan die in Singapore," grapt Dave. 

"Het is een grote zorg. Tijdens de piek van het citrusseizoen, die nu nadert, kan deze situatie desastreus worden. Een efficiënte koudeketen is essentieel als Zuid-Afrika haar positie als grote internationale fruitexporteur wil behouden. Op dit moment is hier in Durban echter geen sprake.",

 

Publicatiedatum: