Italië: CIA-Conad investeert €300mln
De Italiaanse coöperatie CIA-Conad is van plan om meer dan €300mln te investeren in nieuwe winkels en het renoveren van oudere filialen. Het bedrijf heeft informatie over het ontwikkelingsplan voor de periode van 2019-2020 vrijgegeven tijdens de jaarlijkse algemene vergadering in Cesena. In 2019 worden onder andere grote vestigingen geopend in Pinarella di Cervia (opening on 30 May) en Morciano di Romagna. Ook worden twee Conad City-winkels geopend in Santa Maria Nuova (FC) en Solarolo (RA).
Bron: esmmagazine.com
Zuid-Afrika: Massmart benoemt nieuwe CEO
De Zuid-Afrikaanse tak van Walmart, Massmart, gaat een nieuwe CEO aanstellen. Minder dan een maand geleden werd nog de huidige CEO benoemd, Guy Hayward. Hayward zal met het einde van 2019 plaats maken voor de nieuwe CEO, Mitchell Slape. Slape was eerder actief als interim-directeur van Walmart Japan. Volgens Massmart zal Slape in zijn nieuwe functie aantreden vanaf het moment dat zijn visum in Zuid-Afrika ingaat. De mededeling over de wisseling in bestuur werd gedaan tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders van Massmart. Tijdens deze vergadering werden ook de financiële resultaten bekend gemaakt. Voor het komende jaar verwacht het bedrijf geen veranderingen in zijn winst. Tijdens de eerste 20 weken van dit fiscaal jaar is de totale omzet met 6,1% gestegen tot ZAR33,5mld (€2,1mld). De vergelijkende winkelomzet steeg met 4,1%. De totale omzet van alle activiteiten van Massmart in de thuismarkt is met 5,4%, terwijl buiten de thuismarkt 13,9% meer omzet werd gegenereerd.
Bron: retailanalysis.igd.com
Duitsland: Rewe neemt groothandelszaak Lekkerland over
De Duitse supermarktketen Rewe gaat de groothandelaar Lekkerland overnemen. Met de overname wil Rewe de omzet van maaltijdproducten voor onderweg en snacks verbeteren. Lekkerland levert met name aan pompstations, bakkerijen, krantenwinkels, afhaalrestaurants en andere vergelijkbare branches. De groothandelaar is actief in zeven Europese landen. In 2018 had het bedrijf een omzet van €12,4mld en een winst van €93mln. Volgens Rewe-CEO Lionel Souque zal de retail van producten voor onderweg en de consumptie buitenshuis een van de belangrijkste trends binnen de supermarktsector worden.
Bron: reuters.com
Albert Heijn introduceert Nutri-Scorelabel
Albert Heijn gaat in Nederland het Nutri-Scorelabel introduceren. Door middel van verschillende kleuren op het label is te zien wat de voedingswaardes van bepaalde producten zijn. Aan de hand van een algoritme dat op zijn beurt is gebaseerd op internationaal onderzoek worden de voedingswaardes van een product berekend. Bij deze berekening wordt gelet op de gehaltes aan verzadigde vetten, vezels, proteïnen, suiker, zout en calorieën, waarna de score wordt gekoppeld aan een kleur van rood tot groen. Eerder werd het Nutri-Score-concept met succes geïntroduceerd bij Delhaize in België. Vanaf deze zomer wordt het scoresysteem gebruikt bij alle huismerken in het online assortiment. Kort daarna zullen de labels ook te vinden zijn bij ontbijt- en zuivelproducten in Albert Heijn filialen.
Bron: aholddelhaize.com
Australië: Woolworths koopt voor AU$1,7mld aan aandelen terug
Woolworths Group heeft voor AU1,7mld (€1,05mld) aan aandelen teruggekocht. Eerder deed de retailgroep zijn pompstations van de hand. Door het terugkopen van de aandelen kan de winst van de verkoop van de pompstationketen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders van Woolworths.
Bron: insideretail.com.au
Italië: onderzoek gevolgen verkoop Auchan
De Italiaanse overheid gaat onderzoeken wat gevolgen zijn voor de eigen banenmarkt, nu de Franse keten Auchan heeft besloten zijn Italiaanse tak over te dragen aan Conad. "Het is van cruciaal belang dat alle aspecten van de werkgelegenheid in de gaten worden gehouden, met het oog op de timing van de overdracht en het doel ervan", zegt de overheidsvertegenwoordiger Giorgio Sorial. Eerder werd bekend gemaakt dat Auchan zijn verlieslijdende Italiaanse tak bijna geheel aan de Italiaanse coöperatie Conad heeft verkocht.
Bron: reuters.com
Duitsland: Aldi wil biologische markt veroveren
Bioproducten worden steeds belangrijker binnen het assortiment van Aldi. De concurrentie begint zich zorgen te maken dat de Duitse discounter met zijn lage prijzen de markt voor biologische AGF onderuit haalt. Het totale biologische assortiment van Aldi bestaat op dit moment uit 300 producten. De keten is qua bio-producten de marktleider in Duitsland geworden. Onlangs sloot Aldi een overeenkomst met de leverancier Schneekoppe. Deze overeenkomst is een enorm succes gebleken, wat voor een deel kwam door de populariteit van de eigenaar van Schneekoppe, de voormalig profvoetballer Philipp Lahm. Zowel het positieve imago van Lahm als het biologische assortiment van Schneekoppe heeft volgens analisten veel voordeel voor Aldi gegeven.
Bron: retaildetail.eu
VK: Waitrose werkt "onzichtbare" deur voor meer duurzaamheid
Waitrose & Partners gaat gebruik maken van een zogeheten onzichtbare deur, die voor meer duurzaamheid en minder energiekosten moet zorgen. De AirDoor is ontwikkeld door Wirth Research en zorgt ervoor dat warme lucht binnen de winkel wordt gehouden tijdens koude dagen. Ook behoudt het systeem koude lucht in de winkel, als er juist sprake is van intense zomerhitte. De AirDoor bestaat uit een poort die op buiten op de ingang van de winkel aansluit. Deze poort is voorzien van sensoren die de luchtstroom door de poort controleert. Aan de hand van de sensoren genereren motoren binnen de poort zelf wind. Dit leidt tot een actieve en onzichtbare "muur", die de luchtstroom vanuit of naar het winkelpand tegen kan houden. De poort zorgt ervoor dat draai- of schuifdeuren niet meer nodig zijn. De AirDoor wordt later dit jaar geïnstalleerd bij een Waitrose-vestiging in Berkhamsted, waarna deze bij succes verder in het netwerk wordt toegepast.
Bron: talkingretail.com
Italië: Pam Panorama introduceert buurtwinkelformat
De Italiaanse keten Pam Panorama heeft een nieuw buurtwinkelformat voor stadsgebieden geïntroduceerd onder de naam Pam City. De eerste Pam City-locatie is geopend in een winkelcentrum i Rome. Pam City-winkels zijn open tot tien uur 's avonds en zijn gericht op de behoeftes van consumenten in steden. Het assortiment bestaat onder andere uit producten voor onderweg, maar ook uit verse AGF, vlees en kaas van lokale leveranciers.
Bron: esmmagazine.com
China: Alibaba wil met beursgang voor $20mld aan financiering
Alibaba overweegt om met een beursgang in Hong Kong voor US$20mld (€17,9mld) aan financiering te verkrijgen. Eerder maakte Alibaba in 2014 al een beursgang in New York voor $25mld (€22,4mld). De beursgang in Hong Kong zou wereldwijd de grootste beursgang sinds zeven jaar zijn. Het geld wordt mogelijk gebruikt voor investeringen in nieuwe technologie. Nieuwe IT is van groot belang binnen de Chinese markt, vooral nu het land in een handelsoorlog met de VS verkeert. Volgens anonieme bronnen werkt Alibaba nu aan de voorbereidingen voor de beursgang, die in de tweede helft van 2019 al plaats moet vinden.
Bron: reuters.com
Italië: Despar Centro Sud online van start
Despar Centro Sud is onder de naam Despar a Casa begonnen met een online afdeling. De online dienstverlening is opgezet aan de hand van adviezen van ReStore, een bedrijf dat is gespecialiseerd in e-commerce binnen de Italiaanse retailsector. Despar Centro Sud wil verder €7mln investeren in een uitbreiding van het eigen winkelnetwerk. Despar a Casa laat consumenten producten bestellen uit het gehele assortiment van de supermarktketen, zonder dat er sprake is van een minimum bestelbedrag. De online dienstverlening is in eerste instantie alleen beschikbaar in de gemeente Corato, vlakbij Bari. Bestellingen kunnen zowel aan huis worden afgeleverd als bij een Interspar-vestiging in Corato worden afgehaald. Bij succes wordt Despar a Casa mogelijk uitgebreid naar vestigingen in de regio's Calabria, Puglia, Basilicata, Campania en Abruzzo.
Bron: retailanalysis.igd.com
VS: DoorDash krijgt financiering van $600mln
DoorDash heeft voor $600mln (€538,1mln) aan financiering verkregen. Door de kapitaalinjectie heeft de thuisbezorger een waarde gekregen van $12,6bln (€11,3mld). Volgens DoorDash is het bedrijf met meer dan 60% gegroeid in het begin van dit jaar. Het bereik van de online dienst is uitgebreid naar meer dan 4.000 steden in de VS en in Canada. In februari wist het bedrijf al zijn hand te leggen op een financiering van $400mln (€358,7mln). Dit werd voorafgegaan door een investeringsronde van $250mln (€224,2mln) in augustus 2018 en van $535mln (€479,8mln) in maart 2018. Hierdoor stond de waarde van DoorDash op $1,4mld (€1,26mld).
Bron: grocerydive.com
VS: Target renoveert 7 winkels in Phoenix
Target is van plan om voor het einde van dit jaar zeven locaties in Phoenix te renoveren. De winkels krijgen onder andere een verbeterde online afhaaldienst, speciale LED-verlichting en een speciale hoek voor borstvoeding. Voor het einde van 2020 wil de keten in totaal meer dan 1.000 vestigingen verbeteren.
Bron: ktar.com