Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

X5 Retail Group opent 15.000ste winkel in Rusland

dunnhumby VK: Loyaliteitsprogramma's trekken nog steeds klanten naar de winkels
Het internationale dataverwerkingsbedrijf dunnhamby en Retail Week hebben de handen ineen geslagen voor een uniek onderzoek naar wat de verwachtingen van consumenten tijdens het boodschappen doen. Als onderdeel van de studie: Grocery CX: Loyaliteit stimuleren op een ontrouwe markt"" werden 2.000 Britse consumenten ondervraagd over hun shopervaringen in de winkel en online. Een greep uit de voornaamste bevindingen: Klanten gaven aan het meest loyaal te zijn aan Ocado en Tesco voor de online shopervaring die deze ketens te bieden hebben, terwijl M&S en Waitrose in de hoogste loyaliteitsscore behaalden in hun fysieke winkels. De respondenten gaven aan het winkelen bij een retailer met een loyaliteitsprogramma belangrijker te vinden dan de gevoelens van loyaliteit naar de retailer toe. Twee derde van de respondenten met een Tesco Clubcard gaf aan dat zij vaker in de Tesco-winkels hun boodschappen deden. 

Bron: apnews.com

X5 Retail Group opent 15.000ste winkel in Rusland
De Russische retailer X5 Retail Group heeft bekendgemaakt dat het haar 15.000ste filiaal heeft geopend. De nieuwe Pyaterochka-winkel in Zelenograd is gebouwd volgens een nieuw winkelontwerp. De opening maakt onderdeel uit van het externe en interne transformatieplan van de retailketen dat gericht is op het verbeteren van de klantervaring en het uitbreiden van haar dienstenpakket. Algemeen directeur Sergie Goncharov van Pyaterochka: "Ons doel is het doorvoeren van kwalitatieve verbeteringen om de winkelervaring te verbeteren en het vertrouwen van de consument te winnen, zodat Pyaterochka een meer betrokken, praktische en klantvriendelijke winkel wordt die bekend staat om haar assortiment versproducten."

Bron: esmmagazine.com

België: Delhaize lanceert ambitieus duurzaamheidsplan
Het Belgische Delhaize heeft de introductie van het plan Lion's Footprint aangekondigd, een ambitieus duurzaamheidproject om de milieubelasting van het merk te verminderen. Het project, waarvoor Delhaize-directeur Xavier Piesvaux het startsein gaf, bestaat uit drie doelstellingen: Het reduceren van het plasticgebruik; het terugdringen van voedselverspilling; en CO2-neutraal zijn in 20121. Met de steun van haar partners gaat Delhaize de uitdaging aan om de eerste Belgische retailer te worden die haar ecologische voetafdruk neutraliseert. 

Bron: aholddelhaize.com

VinMart opent eerste virtuele winkel in Vietnam
De Vietnamese supermarktketen VinMart beweert haar eerste virtuele winkel in Vietnam te hebben geopend. Het nieuwe winkelconcept, dat wordt gerund door dochteronderneming VinCommerce, wordt op 20 locaties getest, waaronder appartementencomplexen, scholen en bushaltes, zowel in Hanoi als Ho Chi Minh Stad. In iedere winkel zijn afbeeldingen en QR-codes van meer dan 100 productgroepen te vinden die de klanten kunnen scannen en bestellen via de VinID-app. De producten worden binnen twee tot vier uur bij de klant thuisbezorgd. VinMart heeft de Scan&Go-functie in maart aan haar app toegevoegd en deze is bruikbaar in 73 supermarkten in heel het land. 

Bron: insideretail.asia

Duitse Metro verwacht minimaal acht biedingen in tweede ronde voor Chinese divisie: bronnen
Minstens acht gegadigden bereiden een tweede biedingsronde voor om een meerderheidsbelang in de Chinese divisie van de Duitse groothandel Metro te verwerven, zo bericht Reuters. De waarde van de Chinese onderneming van Metro wordt tussen de €1,3 en €1,8 mld geraamd, meldde Reuters eerder. Metro heeft een lijst van bieders gevraagd om voor 10 juni vrijblijvend een bod uit te brengen. Het hele proces zal naar verwachting in september worden afgerond. Tot de bieders behoren de consortia van investeringsmaatschappij Boyu Capital, met projectontwikkelaar China Vanke, Hopu Investments, met maaltijdbezorgdienst Meicai, en de Hillhouse Capital Group, met supermarktketen Yonghui Superstores, zo melden bronnen. 

Bron: reuters.com

VK: John Lewis werkt samen met Co-op voor click & collect pilot
John Lewis & Partners heeft bekendgemaakt dat het een pilot uit zal voeren voor een click & collect service in een aantal filialen van Co-op.De proef maakt onderdeel uit van John Lewis strategie om meer klanten te bereiken. De dienst zal aanvankelijk worden aangeboden in het Manchester Support Centre van Co-op . Klanten in regio's waar minder John Lewis filialen zijn, kunnen hier hun producten bestellen en de volgende dag ophalen. De proef zal naar vijf andere winkels worden uitgerold in Londen, Manchester en Nottingham. Klanten kunnen hun bestellingen tijdens de proef ook retourneren via de Co-op winkels.

Bron: retailanalysis.igd.com

Ele.me gaat samenwerking aan met supermarktreus China Resources Vanguard
China Resources Vangaurd, de op twee na grootste supermarktketen in China, zal 2.000 winkels toevoegen aan het bezorgplatform Ele.me, dat eigendom is van Alibaba, zo blijkt uit een uniek rapport van 36Kr. De vier winkelconcepten van CR Vanguard, hypermarkten, supermarkten, boetiek-supermarkten en gemakswinkels, zijn inbegrepen in de partnerschap met Ele.me. De kruideniersreus bezit een aantal merken in deze categorieën, waaronder de gelijknamige CR Vangaurd-winkels, VangGo gemakswinkels, V+, Tesco Express en blt en Ole.

Bron: kr-asia.com

Frankrijk: Franprix en Cdiscount slaan handen ineen voor  omnichannel oplossing
De in Frankrijk gevestigde Casino-dochterbedrijven Cdiscount en Franprix gaan samenwerken om 'niet eerder vertoonde synergieën te genereren in de fysieke en digitale retailomgeving'. De samenwerking zal resulteren in een verrijking van elkaars aanbod en de diensten die zij hun klanten te bieden hebben. Franprix en Cdiscount laten weten dat de samenwerking zal leiden tot een uitbreiding van het aanbod. Ze benadrukken bijvoorbeeld dat Cdiscount-klanten via toegang zullen krijgen tot 800 producten van de beauty- en verzorgingslijn van Le Drugstore Parisien, dat Franprix-fililane een Cdiscount-afdeling zullen krijgen, waar een exclusief assortiment aan producten zal worden aangeboden, variërend van huishoudelijke apparaten tot hightech producten. Cdiscount zal de ontwikkeling van Franprix verder ondersteunen dankzij haar expertise op het gebied van digitale technologie en specifieke categorieën, zoals wijn. Cdiscount zal Franprix helpen haar aanbod te vernieuwen en het tempo van de digitale transformatie aan te jagen. 

Bron: retailanalysis.igd.com

Italië: Carrefour breidt samenwerking met Supermercato24 uit
Carrefour en Supermercato24 hebben aangekondigd dat zij hun huidige samenwerking in 14 steden in Toscane en Campanië verder uit zullen breiden. Hierdoor kunnen klanten hun bestellingen binnen een uur na bestellen al thuis verwachten. Ze betalen dezelfde prijs voor de producten als die ze in de winkel kwijt zouden zijn. Enrico Fantini, directeur e-commerce en digitale transformatie van Carrefour: "Carrefour Italia schenkt veel aandacht aan innovatie en blijft daarom investeren in oplossingen die haar dichter bij de klanten brengt, zowel online als in de winkels."

Bron: retailanalysis.igd.com

Servië: Aman koopt supermarktketen Orion 
De Servische supermarktketen Aman heeft groen licht van de mededingingsautoriteiten gekregen voor de overname van de in Leskovac gevestigde retailer Orion. Volgens de Servische Mededingsautoriteit zal door dee fusie geen monopolie in de stad Leskovac en omgeving ontstaan, waar Aman een marktaandeel van 0 tot 5% in de omzet heeft en Orion tussen de 10 en 20% in de omzet en het aantal winkels. Primanova en Mercator-S zijn twee grote spelers in de Servische retailsector met een marktaandeel van 10 tot 20%, terwijl dat van Lidl rond de 5% bedraagt. Aman behoort tot de vijf grootste retailers in Servië, met een marktaandeel van 0 tot 5% in de omzet en het winkelaantal. Het bedrijf heeft 214 winkels in 24 steden, waarvan 154 in Belgrado. 

Bron: esmmagazine.com

Peru, Colombia, Ecuador en Bolivia zijn het niet eens met besluit over Amazon-domein
De regeringsleiders van Peru, Colombia, Ecuador en Bolivia hebben kritiek geuit op het onlangs genomen besluit van een organisatie die de internetprotocollen beheert om de rechten van het amazon domein toe te kennen aan de internationale retailgigant Amazon. Amazon probeert al sinds 2012 de exclusieve rechten op deze domeinnaam te verwerven. Landen in het Amazonegebied, waaronder Peru, Colombia, Ecuador en Bolivia, zijn het hier echter niet mee eens en stellen dat deze naam refereert naar hun geografische regio en dat één bedrijf hierover niet het alleenrecht zou mogen hebben. 

Bron: reuters.com

Google introduceert Grow My Store tool
Google heeft een nieuwe tool onthuld om retailers te steunen de online- en omnichannel-shopervaring van hun klanten te verbeteren. De nieuwe Grow My Store-tool geeft retailers een rating van hun website en genereert rapporten met aanbevelingen over manieren om de online winkelervaringen van de klanten te verbeteren. De site wordt in eerste instantie uitgerold in Engels-, Frans- en Spaanssprekende landen en voor 2019 staat er een verder uitrol gepland in Europa. De aanbevelingen voor retailers zijn gebaseerd op landelijk onderzoek en zijn daarom specifiek toegespitst op de eigen markten van retailers. Retailers kunnen tot wel 22 waarden meten met het Grow My Store tool. Deze waarden zijn gebaseerd op onderzoeken naar de beste praktijken voor klantervaringen. Google ontwikkelde deze tool omdat consumenten steeds beter geïnformeerd willen worden en een steeds hoger niveau van dienstverlening verwachten van hun online retailers, 

Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Kroger breidt beschikbaarheid higi stations uit
Na de voortzetting van de acht jaar durende samenwerking zal Kroger higi smart gezondheidsstations uitrollen naar al haar Roundy-supermarkten. Het in Chicago gevestigde higi liet deze week weten dat haar digitale gezondsheidsscreening-kiosken nu voor alle klanten van het Roundy retailnetwerk beschikbaar zijn, waaronder zo'n 150 winkels van Pick and Save, Copps, Metro Market en Mariano's in Wisconsin en Illinois.

Bron: supermarketnews.com

Canada: Shopify heeft in stilte Handshake verworven, een e-commerce platform voor B2B groothandelsafnemers
Het E-commerce platform Shopify heeft in stilte een overname gedaan om het aanbod aan producten en diensten dat handelaren via haar platform kunnen kopen en verkopen nog veder uit te breiden. Het heeft Handshake overgenomen, een start-up uit New York die een handelsplatform biedt voor bedrijven die handelen in groothandelsproducten. Shopify heeft de overname in een kort persbericht bevestigd: "Handshake is nu onderdeel van Shopify. We beschouwen overnames als onderdeel van onze ontwikkeling en richten ons op het verbeteren van de handel voor alle partijen." Het bedrijf heeft niets losgelaten over het bedrag van de overname maar volgens een bron zou het om minder dan €89,5 mln gaan.

Bron: techcrunch.com

Publicatiedatum: