Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: Casino-eigenaar krijgt surséance van betaling

Denemarken: Irma vergroot aanbod aan duurzame, lokale producten
De Deense supermarktketen Irma heeft een nieuw assortiment aan producten geïntroduceerd, die afkomstig zijn van lokale leveranciers. Het assortiment is het resultaat van de samenwerking die Irma in januari is aangegaan met de Greater Copenhagen Food Startup door middel van crowdfunding. Het doel van de samenwerking is om consumenten toegang te geven tot een aanbod van nieuwe, biologische en duurzame producten van telers en leveranciers in stadsgebieden.
Bron: esmmagazine.com

VK: M&S gaat 25 Simply Food-winkels sluiten
Marks & Spencer heeft plannen aangekondigd om 110 winkels te sluiten, waaronder 25 Simply Food-vestigingen. De reden hiervoor is de afname in jaarwinst. In het afgelopen financieel jaar werden al 10 Simply Foods-locaties gesloten, waaronder een franchise-winkel. Daarnaast werden in het afgelopen jaar ook 24 eigen winkels en 24 franchise-winkels geopend. Volgens M&S-CEO Steve Rowe bevindt het bedrijf zich diep in de eerste fase van een reorganisatie-programma en wordt eraan gewerkt om het herstel in de basis te bevorderen.
Bron: conveniencestore.co.uk

Wit-Rusland: Eurotorg wordt eerste niet-Russische bedrijf met Russische kredietrating
De Wit-Russische retailer Eurotorg is het eerste niet-Russische bedrijf dat een kredietrating heeft gekregen van het bureau Expert RA. De rating die Expert RA heeft gegeven aan de supermarktketen komt neer op "stabiel".
Bron: esmmagazine.com

VK: Co-op heeft nieuwe reclamecampagne
Co-op heeft een nieuwe reclamecampagne geïntroduceerd. De campagne gaat gepaard met de investering in gratis sportscholen. Voor de reclamecampagne wordt £10mln (€11,3mln) geïnvesteerd. De marketingcampagne is gericht op zowel levensmiddelen, de verzekeringen die Co-op aanbiedt als het begrafeniswezen van het bedrijf. De campagne benadrukt onder de slogan "It's what we do" het werk dat Co-op verricht voor de lokale gemeenschap. De campagne wordt in eerste instantie landelijk ingezet, waarna er meer doelgerichte lokale campagnes worden uitgevoerd. Er worden onder andere reclamefilmpjes vertoond in 222 bioscopen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Frankrijk: Casino-eigenaar krijgt surséance van betaling
Rallye, de eigenaar van de Franse ketens Casino en Monoprix, heeft surséance van betaling gekregen. De groep verkeert in ernstige financiële problemen en heeft nu zes tot achttien maanden de tijd gekregen om zijn schulden te vereffenen. De organisatie heeft een netto schuld van €2,9mld. De situatie wordt moeilijker gemaakt door het gebrek aan transparantie binnen de financiële structuur van de Rallye-groep. CEO Jean-Charles Naouri beheert de holding via twee andere investeringsbedrijven, Finatis en Foncière Euris. 
Bron: retaildetail.eu

VK: boodschappen met smartphone leidt 41% grotere kassabon
Het gebruik van mobiele telefoons tijdens het doen van boodschappen zorgt ervoor dat de kassabon voor de boodschappen met gemiddeld 41% groter uitvalt. Dit blijkt uit onderzoek van de University of Bath. Consumenten die gebruik maken van een smartphone om tijdens het bezoek aan de supermarkt berichten te lezen of social media op te zoeken bewegen zich in een trager tempo voort in de winkel. Ze lopen langs meer winkelschappen en komen in contact met meer producten. Elke seconde die aan de telefoon wordt besteed, komt grofweg neer op 20p tot 40p (tussen de €0,23 en €0,45) extra bij de kassa. De consumenten van een bepaalde onderzoeksgroep voegden 45% meer boodschappen aan hun winkelwagen toe terwijl ze van hun smartphone gebruik maakten. Bij een tweede onderzoeksgroep kwam dit neer op 58% extra boodschappen. De reden hiervoor is mogelijk dat de smartphone ervoor zorgt dat de consument wordt afgeleid van de eigen boodschappenlijst. Ze gaan als het ware over in de automatische piloot en lopen routineus een pad af naar hun dagelijkse producten. Doordat ze met meer producten in aanraking komen, herinneren ze zich vaker dat ze bepaalde producten in huis missen of worden ze simpelweg geïnspireerd om spontane aankopen te doen.
Bron: lincolnshirehighlights.com

VK: minder winst voor M&S door reorganisatie
Marks & Spencer had in het afgelopen jaar een afname in winst van 10%. Het is voor het derde jaar op rij dat de winst is afgenomen. Ook is de kwartaalomzet met betrekking tot kleding en levensmiddelen gedaald. De resultaten laten de gevolgen zien van de laatste reorganisatie. M&S had een bruto jaarwinst van £523,2mln (€592,1mln). Dat kwam min of meer overeen met de prognoses van analisten, die uitgingen van £519mln (€587,3mln). Het was echter ook minder dan de winst van £580,9mln (€657,4mln) die in 2017/18 werd gegenereerd.
Bron: reuters.com

VS: veranderingen voor retailvastgoed door supermarktsegment
De Amerikaanse supermarktsector gaat in de komende tien jaar een significante verandering meemaken. Deze verandering zal ingrijpende gevolgen hebben voor de vastgoedsector voor retail. Dit is de conclusie van een nieuw rapport van de vastgoedorganisatie CBRE. Door veranderend consumentengedrag, concurrentie binnen de supermarktsector en de opkomst van e-commerce zal de vorm en de omvang van zowel de gemiddelde supermarkt als van ketens in zijn geheel. CBRE stelt in het verslag een aantal prognoses en is over het algemeen positief over de toekomst van de supermarktsector. In de komende vijf jaar zal sprake zijn van solide groei, ook als er sprake gaat zijn van een verwachte economische recessie aan het eind van 2020. De sterke omzet van de sector zal leiden tot een stabiel vastgoedsegment voor supermarkten. De groei van ketens zal steeds meer afhangen van de schaal waarop wordt gewerkt. Bedrijven die beschikken over een uitgebreid portfolio aan vaste activa zullen meer mogelijkheden krijgen met betrekking tot e-commerce en online meer huishoudens van dienst kunnen zijn.
Bron: cpexecutive.com

VS: BJ's Wholesale Club meer actief in supermarktsector
BJ’s Wholesale Club maakt zich klaar om uit te breiden binnen de supermarktsector. De plannen van BJ's werden toegelicht door CEO Christopher J. Baldwin tijdens de bekendmaking van de resultaten van het eerste kwartaal van 2019. In het eerste kwartaal had BJ's een toename in netto omzet van jaar op jaar 2,5% tot $3,1mld (€2,8mld). De vergelijkende winkelomzet met uitsluiting van pompstations steeg met 1,9%. De winst van de afgelopen periode stond op $36,1mln (€32,3mln), waar dit een jaar geleden not $14,3mln (€12,8mln) was. De aangepaste bruto winst steeg met 2,1% tot $124,1mln (€110,9mln). De netto winst kwam neer op $35,8mln (€32,0mln), oftewel $0,25 (€0,22) per aandeel. De aangepaste netto winst stond op $36,7mln (€32,8mln), oftewel $0,26 (€0,23) per aandeel.
Bron: delimarketnews.com

VS: Sprouts Farmers Market opent nieuwe winkels
Sprouts Farmers Market gaat een aantal nieuwe winkels openen. De winkels komen te staan in Mesa te Arizona, San Jose in Californië en in Marlton, New Jersey. De vestiging in Marlton is de eerste die door Sprouts in New Jersey wordt geopend. Alle drie de winkels moeten met 5 juni in bedrijf gaan.
Bron: delimarketnews.com

VS: Tops wil opnieuw uitbreiden
Nadat Tops Markets in november 2018 onder een faillissement is uitgekomen, wil het bedrijf in de nabije toekomst weer uitbreiden. Ondanks dat de keten na de reorganisatie nog aan een jaarlijkse rente van minstens $55mln (€49,1mln) moet voldoen,  is het bedrijf begonnen met investeringen in winkelrenovaties. Onlangs werd voor $40mln (€35,7mln) geïnvesteerd in renovaties. Volgens CEO Curci wil Tops per jaar zo'n 10 tot 15 winkels vernieuwen. De strategie van Tops komt er oorspronkelijk op neer dat winkels om de zeven jaar worden vernieuwd.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: