Duitsland: Norma gebruikt duurzame werkkleding
De Duitse discountketen Norma heeft bekend gemaakt bij het eigen personeel alleen nog gebruik te maken van werkkleding met het Global Organic Textile Standard (GOTS)-label. Dit label garandeert dat de kleding op duurzame en verantwoorde wijze is vervaardigd. Het katoen is bijvoorbeeld geproduceerd zonder gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. "Net zoals we letten op duurzame en milieuvriendelijke productie ten bate van onze klanten, willen we ook dit uitgangspunt hanteren voor onze werknemers", aldus Norma in een verklaring.
Bron: esmmagazine.com
Big C Thailand heeft toename in kwartaalomzet van 5,4%
Berli Jucker, dat in Thailand verantwoordelijk is voor de supermarktketen Big C had in het eerste kwartaal een omzet van THB30,9mld (€868,8mln). Jaar op jaar is dat een toename van THB1,6mld (€45,0mln). De omzet werd met name bevorderd door de uitbreiding van het Mini Big C-netwerk. Aan dit netwerk zijn in het afgelopen kwartaal 27 vestigingen toegevoegd. Ook werden in deze periode 13 buurtwinkels gesloten. Met het einde van maart 2019 had de retailgroep 147 hypermarkten, 61 supermarkten, 797 Mini Big C-winkels en 140 Pure-drogisterijen. De like-for-like-omzet steeg jaar op jaar met 1%. Andere inkomsten waaronder huur stegen met 4,7%. Het bruto winstmarge nam wegens de verminderde omzet van het B2B-segment af van 16,3% naar 15,9%. De netto winst nam met 2,3% af wegens onder andere de hogere arbeidskosten door de winkeluitbreidingen en de jaarlijkse bonussen.
Bron: retailanalysis.igd.com
Retailomzet in Roemenië stijgt met 8,4%
In het eerste kwartaal van dit jaar is de gemiddelde retailomzet in Roemenië gestegen met jaar op jaar 8,4%. Dit blijkt uit informatie van het nationaal statistisch instituut van Roemenië, de INS. De omzettoename in het eerste kwartaal was het snelste van de afgelopen vijf kwartalen. Dit houdt direct verband met de toename in besteedbaar inkomen door de gemiddelde loonstijging van 14%. In 2018 stond in de periode de omzetgroei op 5,5%. Uitgaves van consumenten zullen naar alle waarschijnlijkheid dit jaar de belangrijkste reden voor omzetgroei vormen.
Bron: romania-insider.com
Duitsland: Edeka Südbayern heeft 3,1% groei in jaaromzet
Edeka Südbayern, dat onderdeel is van de Edeka-groep, had over 2018 een toename in omzet van 3,1% tot €2,59mld. Volgens het handelsplatform Rundschau.de had de groep, die uit zo'n 740 retailondernemers bestaat, een bovengemiddelde groei in zijn productie-afdeling. De CEO van Edeka Südbayern, Claus Hollinger, was met name tevreden over de ontwikkelingen bij de voormalige Tengelmann-winkels die als Edeka-vestigingen zijn heropend. Alle franchisenemers en eigen winkels die samen het netwerk van Edeka Südbayern vormen bestaan in totaal uit 959 supermarkten en hypermarkten.
Bron: esmmagazine.com
Japan: Seven-Eleven biedt onverkochte producten tegen korting aan
De buurtwinkels van Seven-Eleven in Japan gaan voedselverspilling tegen door onverkochte levensmiddelen tegen forse kortingen aan te bieden. Ook wil de keten op deze manier de kosten omlaag brengen die het weggooien van overgebleven producten met zich meebrengt. Vanaf de herfst van dit jaar zijn bij ongeveer 20.000 Seven-Eleven-winkels de kortingsacties te vinden. De kortingen gelden voor producten die nog maar vier tot vijf uur te gaan hebben voor de houdbaarheidsdatum is verstreken. Dit betreft onder andere bentou-lunchdozen, noedels en onigiri (rijstballen). De kortingen komen neer op 5%, die via het klantenprogramma van Seven-Eleven worden verrekend. Op dit moment moeten winkels individueel 85% van de kosten opbrengen voor levensmiddelen die moeten worden weggegooid. Dit leidt tot extra druk op de toch al vrij beperkte winstmarges, waar franchisenemers mee te maken hebben.
Bron: asia.nikkei.com
Rusland: O`KEY Group maakt resultaten eerste kwartaal bekend
De Russische O`KEY Group heeft zijn resultaten voor het eerste kwartaal van 2019 bekend gemaakt. De totale netto omzet nam jaar op jaar met uitsluiting van de verkoop van een supermarktketen toe met 0,7% tot RUB39,4mld (€547,1mln). De netto omzet van O'KEY-hypermarkten daalde met 2,2% tot RUB35,4mld (€491,8mln) als gevolg van het winkelverkeer in januari, dat lager uitviel dan verwacht. het winkelverkeer nam in februari, maart en april echter weer toe, waardoor in combinatie met de prijsinflatie alsnog een sterkere omzet kon worden behaald. De netto omzet van de DA!-keten steeg jaar op jaar met 36,0% tot RUB4,0mld (€55,3mln). Het winkelverkeer steeg bij deze keten jaar op jaar met 25,9%. Tijdens de eerste vier maanden van 2019 was met name veel groei te zien bij het discountsegment.
Bron: okeyinvestors.ru
Jordanië: Majid Al Futtaim installeert zonnepanelen bij Carrefour-winkels
De in Dubai gevestigde holding Majid Al Futtaim heeft een overeenkomst getekend met Yellow Door Energy. Dit bedrijf is in de Verenigde Arabische Emiraten gespecialiseerd in de ontwikkeling en installatie van systemen voor zonne-energie. In opdracht gaat Yellow Door Energy nu zonnepanelen installeren bij Carrefour-winkels in Jordanië. De nieuwe systemen zullen voor de volle 100% voorzien in de energiebehoefte van de vestigingen.
Bron: zawya.com
Portugal: 1,1% meer omzet bij Sonae MC in eerste kwartaal
Sonae MC, de supermarktafdeling van de Portugese retailgroep Sonae, had in het eerste kwartaal van zijn fiscaal jaar een toename in like-for-like-omzet van 1,1%. Sonae MC, dat verantwoordelijk is voor de keten Continente, gaf aan dat het jaar werd begonnen met een sterke omzetgroei, ondanks de negatieve effecten van de timing van de paasdagen. De totale omzet steeg met 7,4% tot €1,05mld. De bruto winst steeg met 8,1% ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. In het afgelopen kwartaal werden drie winkels onder het merk Continente Bom Dia geopend. Ook ging een nieuwe vestiging van het merk Continente Modelo in bedrijf.
Bron: esmmagazine.com
VS: Basics Market breidt nieuw winkelconcept uit in Oregon
Het in Oregon gevestigde Basics Market heeft plannen aangekondigd voor een nieuwe locatie in Portland. Als de nieuwe locatie met de herfst van dit jaar in bedrijf gaat, zal dit de derde nieuwe winkel zijn die Basics Market sinds september 2018 heeft geopend. De nieuwe winkel heeft een oppervlak van iets meer dan 1.200 vierkante meter en is feitelijk een uitgebreidere versie van een oudere winkel in Portland. De vernieuwde winkel krijgt een eigen bier- en wijnbar, een afdeling voor delicatessen en wisselende maaltijdstations. Eerder zal Basics Market het winkelconcept ook toepassen op een nieuwe locatie in Tualatin, Oregon.
Bron: grocerydive.com
VS: KeHE vindt nieuwe financiële partner
KeHE Distributors is een samenwerking aangegaan met TowerBrook Capital Partners voor de financiering van de groei van de onderneming. Het investeringsbedrijf vervangt daarmee een ander bedrijf, dat lange tijd een minderheidsbelang in KeHE had. Het in Naperville, Illinois gevestigde KeHE was in 2016 de eerste distributeur van levensmiddelen dat een B Corporation kreeg. Towerbrook was het eerste grote investeringsbedrijf dat diezelfde status wist te bereiken.
Bron: progressivegrocer.com