Europese Commissie onderzoekt Casino en Intermaché

Duitsland: Kaufland stopt met plastic wegwerpzakken
De Duitse retailer Kaufland is gestopt met het aanbieden van plastic wegwerpzakken in de eigen winkels. Op deze manier wil het bedrijf meewerken aan het verminderen van plastic afval. Sinds maart heeft het bedrijf geleidelijk aan de verkoop van plastic zakken bij 50 winkels in Baden-Württemberg afgebouwd, waarbij een deel van de overgebleven voorraad in bulk is verkocht. De discountketen heeft dit beleid nu in heel Duitsland doorgezet. Kaufland biedt nu een aantal alternatieven aan, zoals kartonnen dozen, papieren zakken of boodschappentassen die langer meegaan.
Bron: esmmagazine.com

Spar International breidt uit in China
De supermarktfranchise Spar International gaat dit jaar voor meer dan 150.000 vierkante meter aan winkelruimtes openen in China. Het bedrijf is van plan om een aantal compacte hypermarkten te openen samen met een aantal supermarkten onder een nieuw concept in het noorden en zuiden van het land. Het Spar-merk is aanwezig in zeven Aziatische markten. Vorig jaar werd aan de hand van 573 vestigingen een omzet gegenereerd van omgerekend €1,96mld. Tijdens dat jaar had Spar in China een totale gecombineerde winkelruimte van 830.043 vierkante meter en een omzet van €1,5mld. De omzet was met name sterk in de provincies Shandong en Guangdong. In Thailand wist spar uit te breiden tot 45 winkels met een omzetgroei van 96,2%.
Bron: insideretail.asia

Australië: Coles introduceert nieuw huismerk
Coles heeft een nieuw huismerk voor gezonde producten geïntroduceerd onder de naam Wellness Road. Het assortiment van Wellness Road omvat 28 producten, zoals biologische lijnzaadolie, biologische rode rijstnoedels en groentenproteïnes. Het merk is te herkennen aan zwarte en gouden kleuren van de verpakking. Het doel van Wellness Road is om meer keuze tegen lage prijzen te geven aan consumenten die vooral zijn gefocust op een gezond voedingspatroon. Naast de lage prijzen kenmerken de producten van Wellness Road zich door de speciale ingrediënten, die niet in de rest van het Coles-assortiment te vinden zijn.
Bron: retailanalysis.igd.com

Flipkart plant fysieke supermarkten in India
Het grootste platform voor e-commerce in India, Flipkart, is van plan om in het land fysieke winkels te openen. Het bedrijf, dat onder de paraplu van het Amerikaanse Walmart valt, wil voet aan wal krijgen in de supermarktsector nu de Indiase overheid investeringen van buitenlandse bedrijven volledig toestaat. Buitenlandse bedrijven mogen vooralsnog geen winkels openen India, waarbij de supermarktsector echter als uitzondering geldt. Onlangs opende Flipkart zijn vijfde online supermarkt in Mumbai. Volgens analisten komt wereldwijd gezien 50% tot 60% van alle omzet van Walmart uit de supermarktsector. Het openen van offline winkels komt daarom overeen met de lijn die Walmart in zijn strategieën volgt.
Bron: timesnownews.com

Europese Commissie onderzoekt Casino en Intermaché
De Franse supermarktketens Casino en Intermarché worden onderzocht door de mededingingsautoriteit van de EU. Mogelijk hebben de twee retailgroepen regels geschonden met betrekking tot het verbod op kartelvorming. De Europese Commissie heeft aangegeven dat inspecteurs van de mededingingsautoriteit onlangs een inval hebben gedaan bij de hoofdkantoren van twee Franse supermarktketens. De Europese Commissie benadrukt daarbij dat dit niet betekent dat de betreffende bedrijven daadwerkelijk schuldig zijn. Ook werden geen namen van bedrijven bekend gemaakt. Vervolgens heeft Casino uit eigen beweging gemeld dat de inspecteurs het eigen kantoor in Parijs hebben bezocht. Het nieuwsblad Le Figaro vermeldde dat ook het hoofdkantoor van Intermarché op deze manier is bezocht. Intermarché gaf toe dat de Europese Commissie onderzoek naar het bedrijf uitvoert, maar weigerde verder enige details te geven.
Source: reuters.com

Maleisische thuisbezorg-startup investeert $5mln in uitbreiding
De in Maleisië gevestigde thuisbezorgdienst Dahmakan is van plan om een financieringsronde te organiseren voor $5mln (€4,5mln). De vorige ronde zorgde voor een kapitaalinjectie van $2,6mln (€2,3mln), waarmee de totale investeringen in het bedrijf tot nu toe neerkomen op $10mln (€9,0mln). De nieuwe financiering is afkomstig van de Amerikaanse investeerder Partech Partners en het Chinese UpHonest Capital. Ook is het geld voor een deel afkomstig van de bedrijven Y-Combinator, Atami Capital en de voormalige CEO van Nestlé, die samen eerder al geld in Dahmakan hadden gestoken. Het geld gaat worden gebruikt voor uitbreidingen.
Bron: techcrunch.com

VK: Marks & Spencer sluit opnieuw 20 winkels
Marks & Spencer heeft wederom een aantal winkels moeten sluiten. De 20 winkels die werden gesloten waren van het format van M&S dat kledingretail met supermarkten combineert. M&S heeft eerder aangegeven dat het bedrijf van plan is om in totaal 85 winkels van dit format te sluiten. Eerder werden al de deuren gesloten van 35 vestigingen. M&S wil de retail van kleding online plaats laten vinden. De reorganisatie van het winkelnetwerk betekent ook dat er 25 Simply Food-buurtwinkels worden gesloten. Hoewel het bedrijf aangaf dat er tekenen te zien waren van financieel herstel, heeft de jaarwinst te lijden gehad van de kosten van de reorganisatie, die neerkomen op £440mln (€502,2mln).
Bron: theguardian.com

VS: Walmart introduceert advertentie-segment bij grote bedrijven
Walmart gaat binnenkort tijdens een evenement in New York zijn nieuwe afdeling voor advertenties introduceren bij grote leveranciers en marketingbedrijven. Walmart wil zijn website en winkels inzetten als een platform voor andere bedrijven om toegang te vinden tot de consument. Het evenement in New York is voor het eerst dat Walmart zijn advertentie-onderneming duidelijk profileert, waarmee het bedrijf een geduchte concurrent vormt voor online marketinggiganten als Google, Facebook en Amazon. De naam van het evenement, "5260", verwijst naar een specifieke Walmart-vestiging vlakbij het hoofdkantoor in Bentonville, Arkansas. Deze vestiging staat erom bekend om gebruikt te worden als testwinkel voor nieuwe innovaties op het gebied van retail.
Bron: reuters.com

VS: Japanse bezorgdienst neemt Purple Carrot over
Purple Carrot, een Amerikaans bedrijf dat vegetarische maaltijdpakketten levert, wordt overgenomen door het in Tokyo gevestigde Oisix ra daichi Inc. Oisix is de grootste biologische thuisbezorger van Japan. Het platform van Oisix heeft toegang tot duizenden telers, terwijl Purple Carrot goed gevestigd is in de Amerikaanse markt. Het bedrijf lijkt daarom klaar voor een explosieve wereldwijde groei. De wereldwijde markt voor biologische thuisbezorging zal volgens analisten rond 2025 een waarde hebben van $9mld (€8,1mld). Het hoofdkwartier van Purple Carrot blijft in Massachusetts staan. Ook zal er verder weinig veranderen aan de directie van het bedrijf. Purple Carrot wordt overgenomen door middel van een aanbetaling van $12,8mln (€11,5mln), gevolgd door een tweede betaling in 2021 van $17,2mln (€15,4mln). Hierdoor heeft de overname in totaal een waarde van $30mln (€26,9mln).
Bron: businesswire.com

VS: Target heeft meer kwartaalomzet door online segment
Target had in zijn eerste kwartaal een toename in omzet van jaar op jaar 5,1% tot $17,4mld (€15,6mld). De vergelijkende winkelomzet steeg met 4,8%. De toename in omzet kwam met name door het online segment, dat qua vergelijkende omzet met maar liefst 42% steeg. Deze forse toename droeg 2,1 percentagepunten bij aan de totale vergelijkende winkelomzet. De bedrijfswinst steeg met 9,0% tot $1,1mld (€985,1mln). De vergelijkende winkelomzet van levensmiddelen steeg met 3%. Het was voor Target een sterk kwartaal, waarbij investeringen van de afgelopen jaren in vernieuwde winkels, nieuwe formats en meer online activiteit tot een groter rendement heeft geleid. 
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Albertsons vernieuwt eigen huismerk
Albertsons vernieuwt zijn eigen huismerk Signature Select. Er worden dit jaar meer dan 300 producten aan het assortiment toegevoegd. De nieuwe uitvoering van het merk geldt voor alle 2.400 producten. Het nieuwe logo van het handelsmerk zorgt ervoor dat dit duidelijk op alle producten aanwezig is, maar ook meer mogelijkheden voor flexibiliteit qua verpakking geeft. Ook bij andere merken onder het Signature-label worden in het komende jaar nieuwe producten toegevoegd. Onder Signature vallen Signature Cafe, Signature Farms, Signature Reserve en Signature Care.
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven