SPAR online van start in Zimbabwe
SPAR heeft in Zimbabwe zijn eerste online winkel opgezet. SPAR is de eerste grote retailer in dit land dat op deze manier online actief is. In eerste instantie is de thuisbezorgdienst van SPAR alleen beschikbaar voor consumenten in de hoofdstad Harare. De thuisbezorgdienst gaat gepaard met de mogelijkheid om bestelde boodschappen bij winkels af te halen. Later zal de online dienstverlening waarschijnlijk worden uitgebreid naar andere steden in Zimbabwe. Volgens Spar werden in eerste instantie veel online boodschappen gedaan door Zimbabwaanse expats in het buitenland, die de boodschappen kochten voor familieleden in het thuisland. Sinds SPAR in Zimbabwe online actief is, heeft de site 11.000 bezoekers gehad en hebben meer dan 560 consumenten zich bij de site laten registreren.
Bron: retailanalysis.igd.com
Albert Heijn wil voedselverspilling tegengaan met dynamische kortingen
Albert Heijn neemt nieuwe stappen tegen voedselverspilling door middel van zogeheten "dynamische kortingsacties". Het nieuwe systeem op basis van kunstmatige intelligentie wordt getest bij de kip- en visafdeling van een filiaal in Zandvoort. De producten van deze afdelingen worden automatisch in prijs verlaagd op basis van de houdbaarheidsdatum. Producten die dichter bij hun houdbaarheidsdatum zitten, krijgen in verhouding een hogere korting. Albert Heijn heeft hiervoor een algoritme ontwikkeld, dat op verschillende factoren let om zo de beste prijs te berekenen. Hierdoor wordt zoveel mogelijk voorkomen dat een product niet meer verkocht kan worden en wordt zodoende de voedselverspilling teruggedrongen. De factoren die voor het algoritme belangrijk zijn, zijn onder andere de locatie, de weersomstandigheden, andere kortingsacties, de voorraad in de betreffende winkel en de omzet die in het verleden door het betreffende product werd gegenereerd. De vis- en kipproducten zijn voorzien van elektronische labels met twee prijzen: de normale prijs en de kortingsprijs in verhouding tot de houdbaarheidsdatum.
Bron: aholddelhaize.com
China: nog steeds geruchten over Carrefour-overname
Hoewel Carrefour onlangs beweerde dat zijn Chinese afdeling niet ter overname wordt aangeboden, is bekend geworden dat het bedrijf met BNP Paribas werkt aan een desinvestering van een minderheidsbelang. De Chinese tak van Carrefour lijdt verliezen, wat de reden is dat het Franse bedrijf naar potentiële kandidaten voor overname zoekt. Reuters schat de waarde van de Chinese tak op US$1mld (€900mln). Toen onlangs de geruchten over de overname voor het eerst naar voren kwamen, werden deze door Carrefour ontkend. Bij vragen van Reuters over de samenwerking met BNP Paribas gaf een woordvoerder van Carrefour aan dat er niets nieuws over de zaak te melden is.
Bron: insideretail.hk
Jumbo opent 650ste winkel
Jumbo heeft in Nederland zijn 650ste winkel geopend. De nieuwste winkel bevindt zich in Denekamp in Overijssel. Het ondernemersechtpaar Marlies en Björn Kuipers heeft een voormalig Emté-winkel in een Jumbo-vestiging veranderd. Volgens Jumbo heeft het nieuwe filiaal een breed assortiment tegen lage prijzen en een zo goed mogelijke service.
Bron: esmmagazine.com
Brazilië: Walmart heropent hypermarkten als groothandelszaken
Walmart heeft in Brazilië plannen aangekondigd om zijn hypermarkten te heropenen als groothandelszaken onder het cash-and-carry-format. 10 hypermarkten worden gerenoveerd tot het Braziliaanse "atacarejo"-format (cash & carry) onder het merk Maxxi Atacado. Nog eens 10 hypermarkten worden heropend onder het Sam's Club-merk, dat gebruik maakt van een lidmaatschap. Alle 20 renovaties moeten voor het einde van 2020 zijn uitgevoerd. Onlangs opende Walmart de eerste vernieuwde Maxxi Atacado-vestiging in Diadema bij São Paulo. De heropende winkel heeft een winkelruimte van 3.300 vierkante meter en een grotere zone voor kassa's. Het assortiment bestaat uit ongeveer 6.000 producten, waarvan 2.500 volledig nieuw zijn. Andere nieuwe onderdelen van de winkel zijn gratis Wi-Fi, schappen met LED-verlichting en modernere kassa's. De doelgroep van de winkel is consumenten die voor hun eigen huis of het midden- en kleinbedrijf in grote volumes boodschappen doen.
Bron: esmmagazine.com
VS: 7-Eleven introduceert bijna 100 gezonde producten
7-Eleven heeft bij 125 van zijn winkels in de omgeving van Los Angeles het assortiment uitgebreid met bijna 100 nieuwe, gezonde producten. De producten zijn afkomstig van 31 jonge bedrijven en betreffen gezonde alternatieven voor bestaande snacks en andere levensmiddelen. "Toen ons team voor merken in opkomst dit unieke assortiment samen ging stellen, was het doel om onze klanten dranken en snacks aan te kunnen bieden die ze normaal niet bij een 7-Eleven-filiaal zouden verwachten“, aldus Chris Harkness van 7-Eleven. “Consumenten vragen naar gezondere opties en de inwoners van LA lopen in de VS vooraan wat betreft deze trend. Ze zijn altijd bereid om nieuwe en innovatieve producten en dienstverleningen te proberen. De winkels van 7-Eleven hebben in Los Angeles hebben in het verleden veel succes gehad met producten die op deze trend in spelen.”
Bron: cstoredecisions.com
VS: Jet.com breidt Aziatisch aanbod uit
Jet.com van Walmart werkt samen met de grootste Aziatische supermarktketen in de VS, H Mart, om het Aziatische aanbod uit te breiden. Aan het assortiment worden populaire producten toegevoegd, zoals kimchi, instant noodles en snacks van het merk Pocky. H Mart heeft 65 winkels verspreid over de VS en een uitgebreid online aanbod. De keten is met name gespecialiseerd in Koreaanse producten. Jet.com is onlangs grondig aangepast om meer aan te sluiten op consumenten in grote steden. Het assortiment van de online retailer bestaat uit lokale merken en speciale selecties aan versproducten voor thuisbezorging op de dag zelf.
Bron: grocerydive.com
VS: Whole Foods stopt met plastic rietjes
Aan de hand van suggesties van consumenten maakt Whole Foods meer werk van het elimineren van wegwerpplastic. Bij all 500 vestigingen van Whole Foods in de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk wordt gestopt met het aanbieden van plastic rietjes. Whole Foods is volgens eigen zeggen de eerste grote Amerikaanse supermarktketen die deze maatregel voor duurzaamheid doorvoert. Op dit moment biedt het bedrijf nog plastic rietjes aan bij de eigen cafés. Vanaf juli zullen deze worden vervangen door papieren alternatieven. De plastic rietjes zullen op verzoek nog wel beschikbaar zijn voor klanten met een beperking. Ook wordt het gebruik van plastic op andere manieren in Whole Foods-winkels verminderd. Er worden nieuwe zakken gebruikt voor de verpakking van kip, die 70% minder plastic gebruiken dan harde plastic bakjes waar nu nog gebruik van wordt gemaakt. Ook worden kleinere plastic zakken op de versafdeling gebruikt, die minder plastic afval moeten geven dat de oude grotere zakken.
Bron: edition.cnn.com
VS: Kroger gaat samenwerken met Loop
De Amerikaanse keten Kroger heeft een nieuw samenwerkingsverband aangekondigd met Loop. De samenwerking moet leiden tot een nieuwe standaard voor de manier waarop met verpakking wordt omgegaan. Loop is een e-commerceplatform dat gericht is op een circulaire economie. Het platform is ontwikkeld door TerraCycle en moet helpen om het gebruik van wegwerpplastic terug te dringen. "De doelstellingen van ons Zero Hunger | Zero Waste-beleid komt perfect overeen met de missie van Loop om een verpakkingsplatform voor consumenten te creëren," zegt Jessica Adelman van Kroger. "Onze klanten zoeken steeds meer naar duurzame producten en dienstverleningen die bij hun levensstijl passen. Dankzij de exclusieve samenwerking in de VS met Loop is Kroger een stap dichter bij een wereld zonder afval." Het nieuwe herbruikbare verpakkingssysteem van Loop wordt binnenkort getest. Consumenten kunnen bij bepaalde filialen uit meer dan 100 verschillende producten van grote merken kiezen, die nu verpakt zijn in de herbruikbare en duurzame containers van Loop.
Bron: Delimarketnews.com
VS: SpartanNash heropent Family Fare-winkels in Michigan
SpartanNash heeft 18 Family Fare-supermarkten in het westen van Michigan gerenoveerd en heropend. Aan de hand van een investering van $18,3mln (€16,4mln) zijn de vestigingen voorzien van een nieuw logo, een moderner uiterlijk en een aantal verbeteringen binnen de winkels zelf. Aan de hand van de gerenoveerde en heropende winkels zijn 120 nieuwe banen gecreëerd. De nieuwe stijl van de Family Fare-winkels werd vorig jaar in een pilotfase getest bij vier vestigingen. Dit aantal is in de afgelopen maanden uitgebreid tot in totaal 18 winkels.
Bron: Supermarketnews.com