Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Mediane voelt zich als bedrijf wel thuis bij recente ontwikkelingen"

Steeds meer flexibiliteit en specialisatie gevraagd van verpakkingsindustrie

Tholen - "Het wordt complexer in verpakkingsland de komende jaren, maar ook leuker." Dat zegt Robert van der Laan van Mediane, de Nederlandse producent van PLA-hoezen en zakken voor Agro en Horti. "Waar we voorheen vaak te maken hadden met grote productieruns, zien we nu dat de productie verdeeld is over kleinere runs. We moeten aan specifiekere klantwensen voldoen en daar voelen wij ons als bedrijf eigenlijk wel heel erg bij thuis."



Robert van der Laan, eigenaar en directeur van Mediane

Marktleider

Mediane, gestart in 1992, is met een capaciteit van meer dan 200 miljoen hoezen inmiddels hard op weg marktleider te worden in Europa. Het Nederlandse bedrijf exporteert haar hoezen naar praktisch alle Europese landen en via het eigen verkoopkantoor en warehouse in Richmond (Virginia, VS) naar Noord-Amerika en Canada. Mediane mag zich inmiddels leverancier noemen van de grote Europese retailers als Aldi, Lidl, C1000, ICA, Asda, Delhaize, Carrefour, Edeka, en Morrisons. "We hebben ons de laatste jaren gespecialiseerd in sla- en kruidenhoezen. Dat heeft ons een stevige positie in de markt opgeleverd. Onze klanten zijn tevreden omdat wij veel aandacht besteden aan de eigenschappen en transparantie van de folie. We bedrukken in High Definition Flexo en dat geeft een superieure drukkwaliteit. In 2011 was 40 procent van de door ons geproduceerde hoezen gemaakt van bio folie (PLA) en 60 procent van oil-based folie (CPP). We verwachten dat het aandeel PLA-hoezen steeds groter gaat worden in de komende jaren. Onze focus ligt dan ook onveranderd op de ontwikkeling van duurzame hernieuwbare foliën. We willen de oil-based verpakkingen vervangen door bio-foliën, waar dit toepasbaar is en commercieel haalbaar."


De hoezen op de rol zijn voor Edeka, het grootste supermarktnetwerk van Duitsland

Brandmanagement

Mediane heeft zich inmiddels ook goed voorbereid op andere ontwikkelingen in de markt. Sterker nog, ze zeggen voor te lopen op de concurrentie. "Wij hebben werk van de reprograaf overgenomen. Dat betekent dat wij het designwerk bewaken voor onze klanten. Juist ook voor minder grote ondernemingen is dit erg interessant. Klanten loggen bij ons in op een serversysteem en kunnen op ieder moment drukbeelden bekijken, goedkeuren of aanpassingen aangeven. Binnen twee dagen staan nieuwe designs op de server en kunnen klanten reageren. Dat voorkomt heen en weer sturen en het is allemaal gratis. We zijn uniek in de markt met deze werkwijze."

Dat brandmanagement - het bewaken van verschillende designs - nodig is blijkt uit de ontwikkelingen die de agro-, en hortimarkt doormaakt. "We hebben tegenwoordig te maken met diverse talen en met verschillende teksten op de verpakkingen. Het aantal telers waar retailers mee samenwerken is in sommige gevallen verviervoudigd van twee naar acht. Als gevolg daarvan zien wij dat voorheen 'Europese motieven' met meerdere talen op de verpakking worden vervangen door motieven met een duidelijke herkenning van land of regio. Dat kan bijvoorbeeld door de vlag af te beelden of door teksten zoals 'aus dem Regio' of 'van Hollandse bodem'."


Regels

De Europese regelgeving wordt daarbij steeds strenger. De invoering van FIC (Food Information for Customers) zorgt er voor dat in de nabije toekomst de verpakking van voedsel volgens vaste richtlijnen en kaders in verschillende talen, moet worden voorzien van informatie. "Dit vraagt om steeds meer flexibiliteit. Het drukproces en de logistieke planning wordt een stuk complexer, maar daar zijn wij klaar voor. Ons systeem is uitermate geschikt voor de recente ontwikkelingen en eisen die gesteld gaan worden."

Toekomst

Robert van der Laan kijkt graag vooruit op wat hij verwacht dat de markt de komende tijd gaat doen. "We zullen steeds meer soorten bio-foliën gaan zien op basis van verschillende hernieuwbare grondstoffen en de toepassingsmogelijkheden van bijvoorbeeld lamineren worden ook breder. Er zal ook meer geteeld worden op water en dat vraagt om waterdichte verpakkingen, omdat de producten met vocht verpakt zullen worden. Met onze lokale productie in de EU, goede logistieke organisatie en snelle service op het gebied van pre-press, foliekwaliteit en bedrukking zien wij de toekomst met vertrouwen tegemoet. Door onze specialisatie op het gebied van bio-folie, zie ik zelfs nog ruimte voor verdere groei."

Voor meer informatie:

Robert van der Laan
Mediane

0346 285029
info@mediane.nl
www.mediane-flexibles.com
Publicatiedatum: