Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VS: bio-omzet over de 50 miljard dollar-grens

Schoon, transparant, vers, duurzaam, milieuvriendelijk, diervriendelijk, hoge kwaliteit, sociaal geëngageerd. Hiermee wordt biologisch in de VS geassocieerd en in 2018 hielp dit alles de bio-afzet naar ongekende hoogte te brengen. De Amerikaanse bio-markt bereikte met een omzet van 52,5 miljard dollar (47 miljard euro) in 2018 een nieuw record. Dit betekent een stijging van 6,3% ten opzichte van het vorige jaar. Dit valt te lezen in het 2019 Organic Industry Survey van de Organic Trade Association.

Nieuwe records werden gevestigd in zowel de bio-voedingsmarkt als de bio-non voedingsmarkt. Bio-voedingsafzet kwam op 42,9 miljard euro, wat een stijging van 5,9% is. De afzet van bio-non food steeg met 10,6% naar 4,1 miljard euro. In 2018 steeg de totale voedingsafzet in de VS met 2,3% en de totale non-foodafzet steeg 3,7%.

Klik hier voor een uitvergroting van deze tabel. 

Millennials vragen om transparantie en integriteit in de voedingsaanbodketen en ze hebben misleidende marketing meteen door. Er is steeds meer vraag naar het USDA Organic seal omdat consumenten zich ervan bewust zijn dat bio certificering niet alleen gemonitord en gesteund wordt volgens officiële eisen, maar dat ze meer nog staat voor non-GMO, geen schadelijke gewasbeschermingsmiddelen, verven of conserveermiddelen.  

Bijna 6% van de voeding die in de VS verkocht word, is nu bio. Consumenten kunnen bio-producten in alle schappen van hun supermarkt vinden. Ze kunnen bio-voeding zelfs bij de kruidenier op de hoek kopen en steeds vaker ook via internet. Bio is niet langer een nichemarkt. 

Laura Batcha van de Organic Trade Association: "Bio is nu de trend. Maar de houding rond bio bevindt zich niet in een status quo. In 2018 was er een verschuiving te zien in de visie van mensen die in de bio-sector werken naar samenwerking en activisme omtrent de rol die bio kan spelen in duurzaamheid en het aanpakken van milieu-initiatieven."

AGF het meest populair

De afzet van bio-AGF steeg tot 15,6 miljard euro in 2018 met een groeiratio van 5,6%. Ter vergelijking: de algehele AGF-sector met zowel bio als conventionele producten steeg slechts 1,7% in 2018.

AGF neemt nu 36,3% van alle bio-voedingsafzet voor z'n rekening. Bio-AGF neemt 15% van alle landbouwproducten die in de VS afgezet werden voor z'n rekening en heeft z'n marktaandeel de afgelopen 10 jaar bijna verdubbeld. 

Landbouwproducten zijn de weg naar bio voor consumenten, vooral voor millennials en jonge gezinnen. Experts in de sector merken op dat steeds meer mensen zich bewust worden van gezondheid en welzijn en dat meer mensen verse producten kopen. 

In de bio-schappen zijn klassieken als wortelen, bladgroenten, appelen en bananen populair. Ook bio-bessen, avocado's, spruiten, bloemkool en tropisch fruit zoals mango's en papaja's stijgen in de lijsten. Naast versproducten staan diepgevroren, conserven en gedroogde AGF aan de winnende kant. 

Innovatie is de oplossing voor de bio-zuivelmarkt

Vooral jonge gezinnen zoeken steeds meer producten van hoge kwaliteit met simpele ingrediënten van duurzame en milieuvriendelijke merken. Dit publiek richt zich op bio-zuivel als een betrouwbaar, schoon product zonder antibiotica, synthetische hormonen en chemicaliën. Maar groei in de Amerikaanse zuivelsector nam af door het verschuiven van dieettrends. Binnen het tweede grootste bio-segment, zuivel en eieren, kwam de afzet in 2018 op 5,8 miljard euro, wat een stijging van 0,8% is ten opzichte van 2017.

De afzet van bio-eieren blijft groeien. Maar wat melk betreft, waren magere en producten met weinig vet tot voor kort favoriet bij consumenten en dat verschuift nu naar producten met gezonde vetten en proteïnen. Veel millennials kiezen ook minder voor vleesproducten en gaan eerder voor plantaardige voeding en dranken. Volgens experts is innovatie in de bio-zuivelsector van groot belang om de klant tevreden te houden. In 2018 kwam de sector met proteïnerijke melkdranken volle zuivelproducten, nieuwe smaken en grasproducten.

Bio gaat verder dan voeding

Consumenten gebruiken dezelfde redenen voor het eten van bio-voeding als voor het kiezen van non-food producten zoals tafelkleden, dierenvoeder, lotions en supplementen. Ze willen zuivere labels en geen chemicaliën op hun huid smeren. Millennials zijn zich ook meer bewust van transparantie en duurzaamheid. Al deze factoren zijn gunstig voor de non-food biosector. 

In 2018 bereikte het non-food biosegment een afzet van 4,1 miljard euro met een groeiratio van 10,6%. Dit cijfer ligt boven de 7,4% in 2017 en de 3,6% die in 2018 gemeld werd voor de algehele non-foodsector.

De bio-toekomst ligt in innovatie en activisme

De toekomst van bio is niet zonder uitdagingen, maar de verwachtingen zijn dat innovatie en activisme door de bio-sector zullen blijven bijdragen om de geloofwaardigheid van het bio-label te behouden en daarmee het vertrouwen van de consument. 

Het verslag van dit jaar werd geschreven tussen januari en april 2019 en uitgegeven door de Organic Trade Association via Nutrition Business Journal. Meer dan 200 bedrijven droeg bij. 

Bron: ota.com  

Publicatiedatum: