Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Morrisons begint nieuw programma tegen voedselverspilling

Malta: Supermarktketen stopt met plastic voor eenmalig gebruik
Valyou Supermarkets, dat op dit moment drie vestigingen heeft in Malta, is begonnen met een initiatief tegen plastic voor eenmalig gebruik. Het aantal plastic producten dat na gebruik direct weg moet worden gegooid wordt in de schappen fors verminderd. In de afgelopen twee jaar heeft Valyou eerder al eens een soortgelijk initiatief genomen. De keten heeft het initiatief aangekondigd via Facebook, waarbij duidelijk te zien is dat Valyou af wil rekenen met producten als rietjes, plastic bekers en wegwerpbestek.
Bron: lovinmalta.com

VK: Morrisons begint nieuw programma tegen voedselverspilling
Morrisons is begonnen met het "We’ll Weigh What You Need”-programma bij versafdelingen in de eigen vestigingen. Medewerkers van de keten helpen bij het exact afwegen van versproducten, zodat voedselverspilling wordt tegengegaan. Volgens statistieken van de overheidsinstantie Food Waste Champion wordt er in het Verenigd Koninkrijk jaarlijks per huishouden gemiddeld voor £500 (€570,65) aan versproducten weggegooid.
Bron: retailgazette.co.uk

Rusland: X5 onthult keuken voor kant-en-klaarmaaltijden
De Russische X5 Retail Group heeft een nieuwe faciliteit in gebruik genomen voor het leveren van kant-en-klaarmaaltijden. De zogeheten "slimme keuken" is bedoeld voor het huismerk Perekrestok Chef. Dankzij de nieuwe faciliteit wordt het assortiment van dit huismerk twee en een half keer zo groot. Ook zorgt de keuken voor een verbeterde kwaliteit. Als de geavanceerde keukenfaciliteit eenmaal volledig in gebruik is, zal deze werkgelegenheid bieden voor 2.000 mensen. Op dit moment werken slechts tot 700 werknemers aan het Perekrestok Chef-merk.
Bron: esmmagazine.com

India: Spencer's Retail neemt Nature's Basket over
Het Indiase Spencer’s Retail Ltd gaat de supermarktketen Nature’s Basket overnemen van Godrej Industries voor 3mld rupees (€38,6mln). Spencer's is een supermarktketen , die onderdeel vormt van de RP Sanjiv Goenka Group (RPG). Dankzij de overname van de 36 Nature's Basket-winkels krijgt Spencer's toegang tot nieuwe markten binnen India, zoals Mumbai, Pune en Bengaluru. "Nature's Basket heeft een sterk portfolio aan eigen merken, die erg in trek zijn bij zijn vaste klanten", zegt Shashwat Goenka van RPG. Door de overname zal RPG ook de beschikking krijgen over de online activiteiten van Nature's Basket.
Bron: reuters.com

VK: Waitrose & Partners wil online activiteiten uitbreiden
Waitrose & Partners heeft plannen aangekondigd om de online activiteiten van de retailer te verdrievoudigen. In de komende drie jaar moet het online segment zijn uitgebreid tot een onderneming met een waarde van £1mld (€1,14mld). Waitrose & Partners werkt daarbij samen met Today Development Partners (TDP) om de ontwikkeling van Waitrose.com te versnellen. De online capaciteit zal worden uitgebreid en ook zal er meer automatisering worden toegepast. Samen met TDP zullen onder andere drie geavanceerde distributiecentra voor online retail worden opgezet.
Bron: waitrose.pressarea.com

VS: Meer winkelverkeer, minder nieuwe klanten voor Whole Foods
Whole Foods zag in het eerste kwartaal van 2019 zijn winkelverkeer jaar op jaar toenemen met 16,5%. Dit blijkt uit een nieuw rapport van inMarket. De toename wordt mogelijk verklaard door de 90 miljoen leden van Amazon prime. Het aantal nieuwe consumenten is in het eerste kwartaal afgenomen met 2,5%. Ook blijven consumenten minder lang in een Whole Foods-vestiging aanwezig. Het aantal korte bezoekjes van minder dan vijf minuten is in het eerste kwartaal met 10% toegenomen. Dit heeft mogelijk te maken met de toename van het aantal kluisjes van Amazon bij Whole Foods-vestigingen en de andere mogelijkheden voor het snel afhalen van online bestellingen. Whole Foods-consumenten zijn meer geneigd om versproducten en biologische producten te kopen in plaats van gedroogde of verpakte producten. De merken die in het eerste kwartaal van 2019 het meest in omzet zijn gegroeid zijn merken als Organic Valley, Organic Girl, Chobani, Kevita en Driscoll’s.
Bron: grocerydive.com

VS: Publix bezorgt broodjes aan huis
Publix is begonnen met het leveren van de eigen vermaarde sandwiches bij consumenten via Instagram. Het is voor het eerst dat de broodjes van Publix op deze manier voor thuisbezorging beschikbaar zijn. Klanten kunnen de sandwiches laten bezorgen op een tijdstip en datum naar keuze, waarbij ook bezorging op de dag zelf een mogelijkheid is. De sandwiches betreffen onder andere de Chicken Tender, Italian, Chicken Cordon Bleu, Ultimate en Havana Bold. 
Bron: grocerydive.com

VS: Trader Joe's zoekt locaties bij Little Rock
Trader Joe's heeft bevestigd dat de retailketen op zoek is naar nieuwe locaties in de omgeving van Little Rock. Een woordvoerder van de keten gaf verder aan dat meer informatie over nieuwe filialen vooralsnog niet beschikbaar is. Fans van de supermarktketen in Arkansas vragen al jaren om een vestiging in de eigen staat. De huismerkproducten van Trader Joe's hebben onder sommige consumenten een echte cultstatus bereikt. Sinds oktober 2012 is een Facebook-groep actief onder de naam "Bring Trader Joe's to Little Rock, AR".
Bron: katv.com

VS: The Fresh Market breidt samenwerking met Instacart uit
The Fresh Market heeft de samenwerking met Instacart voor thuisbezorging uitgebreid naar alle 161 eigen vestigingen. Instacart-onderdirecteur Andrew Nodes is positief over de uitgebreide samenwerking: "We zijn trots op ons partnerschap met The Fresh Market, waarmee we zorgvuldig geselecteerde producten op deze nieuwe manier bij hun klantenbasis kunnen krijgen.”
Bron: progressivegrocer.com

VS: Costco kondigt winkels aan in Oklahoma en Arizona
Costco heeft twee nieuwe vestigingen aangekondigd in Oklahoma City, Oklahoma en Surprise, Arizona. Beide winkels kunnen rekenen op een positieve ontvangst van de lokale consumenten. Veel inwoners hebben voor de opening van de winkels al gezorgd voor een eigen Costco-klantenkaart. De vestiging in Oklahoma City is al in bedrijf, terwijl de locatie in Surprise nog in een voorbereidende fase zit.
Bron: delimarketnews.com

Amazon wil werknemers veranderen in ZZP-ers
Amazon biedt koeriers in eigen dienst een subsidieregeling van $10.000 (€8.950) plus drie maanden betaald salaris aan, aan de hand waarvan de werknemers over kunnen schakelen naar een nieuwe rol als ZZP-er met Amazon als exclusieve opdrachtgever. In het midden van 2018 begon Amazon met een eigen bezorgdienst, zodat de ecommerce-gigant minder afhankelijk kon zijn van grote logistieke bedrijven als UPS en FedEx. Door de logistiek van het bezorgen voor eigen rekening te nemen of uit te besteden aan kleine ondernemers hoopt Amazon te kunnen besparen op verzendkosten. Sinds de eigen bezorgdienst van start is gegaan hebben meer dan 200 freelancers zich voor bezorgingen aangemeld. Op deze manier zijn volgens Amazon duizenden chauffeurs ingehuurd. Dit jaar wil het bedrijf daar nog eens enkele honderden freelancers aan toevoegen, waaronder de eigen werknemers die de stap naar freelance-werk willen maken.
Bron: retaildetail.eu

Canada: Metro hanteert nieuw beleid voor verpakkingsmateriaal
Metro gaat een nieuw beleid implementeren met betrekking tot verpakkingen en geprint materiaal. Het nieuwe beleid borduurt voort op initiatieven die in eerdere jaren door Metro zijn genomen. Het beleid komt neer op een framewerk aan richtlijnen, die zowel de eigen teams als de leveranciers moeten helpen aan efficiënt management van verpakkingsmateriaal. De richtlijnen houden ook in dat verpakkingsmateriaal wordt verminderd en bijvoorbeeld het gebruik van plastic voor eenmalig gebruik wordt teruggedrongen.
Bron: newswire.ca

Canada: Loblaw start afhaalservice in metrostations
Het Canadese Loblaw heeft in samenwerking met de OV-dienst Toronto Transit Commission (TTC) een nieuwe afhaalservice opgezet bij drie metrostations in Toronto. Alledrie de stations zijn onderdeel van het netwerk van TTC. Consumenten kunnen online via pcexpress.ca of de app van Loblaw boodschappen bestellen, die vanuit nabijgelegen Real Canadian Superstore op de afhaalpunten worden gebracht.
Bron: retail-insight-network.com

Lidl wil 25 winkels aan Amerikaanse oostkust
De Amerikaanse tak van Lidl heeft plannen onthuld voor 25 nieuwe vestigingen aan de oostkust. De winkels moeten met de lente van 2020 in bedrijf gaan in Maryland, New Jersey, New York, North Carolina, Pennsylvania, South Carolina en Virginia. Met het einde van het komende jaar verwacht Lidl meer dan 100 Amerikaanse vestigingen in bedrijf te hebben en in de negen staten meer dan 1.000 nieuwe banen te hebben gecreëerd. “We hebben ons toegelegd op groei op de lange termijn in de VS. We streven daarom altijd naar de meest handige locaties voor onze klanten", aldus Lidl US-CEO Johannes Fiber.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: