Tijdens een recente bijeenkomst van Anecoop, bedoeld voor de media en de watermeloenentelers uit Almería en Murcia, heeft de Spaanse coöperatie het seizoen van Bouquet watermeloen van 2019 gepresenteerd. De oogst van dit product begint in Almería, waar zich een groot deel van de teelt bevindt. Er werden presentaties gegeven over de verwachtingen rondom de oogst en de afzet van het product, maar ook over de promotie-acties voor de watermeloen uit deze regio.
Sinds 1991 zijn de Bouquet watermeloenen terug te vinden in de groenten- en fruitschappen van de belangrijkste supermarktketens in 30 landen. "De Bouquet watermeloenen hebben Anecoop veel gebracht, maar ze hebben ons vooral leiderschap, groei, innovatie, diversificatie, merkontwikkeling (van het merk Bouquet), de toetreding van partners en coöperaties, een belangrijke handelsbasis en een grotere internationale aanwezigheid opgeleverd", stelde Joan Mir, algemeen directeur van Anecoop, aan het begin van de persconferentie. Het gaat bovendien om een gewas dat een grote sociale waarde heeft, aangezien het product voor "talloze telers en hun families" hun teelt uitbreidt en het mogelijk maakt om "bijna het hele jaar rond te leven van de tuinbouw", aldus Joan Mir.
De verspreiding van dit product op de internationale markt is het resultaat van gezamenlijke actie en toegepaste R+D+i(onderzoek, ontwikkeling, innovatie en technologie). Vanaf de twee testplaatsen van het bedrijf in Almería en Valencia, in de kas en in de volle grond, blijft Anecoop werken aan zijn processen en aan de ontwikkeling van nieuwe manieren van telen.
De ontwikkelingen zijn veelal gericht op kleinere maten, met een hoge interne kwaliteit en veel smaak. Hiermee consolideert Anecoop zich als een toonaangevend bedrijf in de introductie van nieuwe variëteiten op de markt.
Leiderschap en planning
De oogst gaat in april van start in Almería en breidt zich daarna uit naar Murcia, Alicante, Valencia en Castellón. De oogst vanuit Sevilla en Castilië-La Mancha completeert het seizoen. Het bedrijf controleert het gehele proces: de rassenselectie, het agronomisch beheer van de variëteiten, de integratie van de teelt, de diversificering van het aanbod en de afzet.
De commercieel directeur van Anecoop, Miguel Abril, gaf een presentatie over de hoeveelheid watermeloen die de coöperatie dit seizoen verwacht af te zetten. Het gaat om ongeveer 150.000 ton. Abril: "We richten ons op het prioriteren van het Spaanse product, waarbij we ernaar zoeken het seizoen te verlengen met variëteiten die het mogelijk maken om ons te blijven onderscheiden in smaak- en kleurkwaliteit ten opzichte van het fruit uit andere plaatsen van herkomst. We onderscheiden ons door een hogere mate van versheid en een lagere CO2-uitstoot, dankzij de kortere transporttijden". De commercieel directeur benadrukte ook de diversificering van het assortiment, dat bestaat uit vier soorten watermeloen: rode en gele gestreepte watermeloen, zwarte watermeloen en mini-watermeloen. Van deze variëteiten biedt het bedrijf ook biologische en nul residu-varianten.
Promotiecampagne en eerste Bouquet Inclusive Rugby Festival
Een van de belangrijkste pijlers van de promotiecampagne van Bouquet bestaat uit een reeks solidariteitsacties die aansluiten bij de het engagement van de coöperatie om integratie te bevorderen door middel van sport. Alejandro Monzón, president-directeur van Anecoop: "Onze inzet voor het bevorderen van integratie en diversiteit door middel van sport is gebaseerd op onze bedrijfs- en gemeenschappelijke waarden. Op die manier dragen we ons steentje bij om zichtbaarheid te geven aan groepen die de steun van de gehele samenleving nodig hebben".
Deze maatschappelijke waarde komt tot uiting in initiatieven als de samenwerkingsovereenkomst die Anecoop en de Vereniging van Rugby in Almería afgelopen november ondertekenden. Deze samenwerking heeft geleid tot de organisatie van het eerste Bouquet Inclusive Rugby Festivel, dat afgelopen zaterdag 18 mei werd gehouden. Meer van dergelijke evenementen zijn georganiseerd of staan gepland.
Verder, zo lichtte Piedad Coscollá, marketingmanager bij Anecoop, toe, zal het bedrijf een intensieve communicatie- en marketingcampagne gaan voeren waarin bijna 900.000 euro geïnvesteerd is. Deze campagne zal worden gehouden in Spanje, Frankrijk, Tsjechië, Wit-Rusland en Polen, met acties op verkooppunten en op radio, televisie en sociale netwerken. Verder zal er ook luchtreclame worden ingezet en zullen er sportevenementen worden georganiseerd, evenals ontmoetingen met de media.
Ook een programma voor merkbinding voor Bouquet maakt deel uit van de campagne. Hiervoor werkt Anecoop samen met supermarkten. Alle consumenten van Bouquet watermeloen krijgen een cadeau aangeboden uit één van verschillende categorieën (onder andere sport en avontuur, schoonheid en gezondheid, vrije tijd en huis, gastronomie en hotelovernachtingen).
Voor meer informatie:
Anecoop
Carlota Pardo
+34 636 98 70 32
cpardo@anecoop.com