Maersk en Fyffes als klant binnengehaald

"We zouden graag inspelen op de stroom groenten en fruit uit Spanje"

Volgend jaar maart zal er in de Port of Cork een nieuwe terminal in gebruik genomen worden die de capaciteit voor containers en koelcontainers fors zal verhogen. 

Tot 2012 beschikte de haven over 120 contactpunten voor koelcontainers, waarna Maersk en Fyffes besloten om de haven van Cork te gebruiken als voornaamste haven voor het ontvangen van zendingen bananen en ananas, wat ertoe leidde dat er wekelijks 70 tot 100 koelcontainers met bananen en ananas in de haven aankwamen. 

“Om deze hoeveelheden fruit te kunnen verwerken, bouwden we een nieuwe, tijdelijke, terminal om grote schepen te kunnen ontvangen," legt Paul O'Regan uit, havenmeester en COO van de haven van Cork. "Het is een zeer moderne terminal. We hebben gekeken naar de ontwikkelingen van Maersk op het gebied van reefertechnologie en verwerkten deze ook in de terminal. De monitoring van de koelcontainers wordt voor Maersk nog altijd door een lokaal bedrijf uitgevoerd maar de hele infra- en superstructuur werd door de haven zelf aangelegd."

Nieuwe terminal
In de toekomst zal de nieuwe terminal over een capaciteit van 500 contactpunten beschikken, in eerste instantie met een overloop van 100. Deze groei is de danken aan de fenomenale groei van niet alleen groente- en fruitbedrijven maar ook van zuivel- en farmaceutische bedrijven die overschakelen op koelcontainers. De afgelopen drie jaar groeide het gebruik van koelcontainers met maar liefst 200%.

"We hopen dat een groot deel van het fruit dat Fyffes en Keelings vanuit Zuid-Amerika verladen in de haven van Cork aan zal komen, waarna het door kleinere schepen verder vervoerd zal worden naar havens in het noorden van Engeland, zoals Liverpool. Van oudsher komt het fruit in het zuiden van Engeland aan, waarna het per vrachtwagen naar het noorden wordt vervoerd. Nu wij hier echter over de capaciteit beschikken om dit soort ladingen te verwerken, hoop ik dat hier verandering in zal komen. Het zou daarnaast ook een snellere manier zijn om de producten te distribueren."

"We zouden graag inspelen op de stroom groenten en fruit uit Spanje. Er wordt ook veel vis van Ierland naar Spanje verladen per koelcontainer. Deze koelcontainers komen geladen met groenten en fruit voor de Ierse markt weer terug." 

Brexit
“Er is zijn veel voorbereidingen getroffen voor alle mogelijke Brexit-scenario's. Brittany Ferries is in juni vorig jaar gestart met een Ro-Ro-route van Cork naar Santander om de kwestie rondom de landbrug (waarbij goederen over Brits grondgebied naar Ierland worden vervoerd) te omzeilen. Het eerste jaar was er weinig activiteit maar nu begint het echt te lopen met veel vrachtwagens die vracht uit koelcontainers vervoeren. We zouden hier graag een bijdrage aan leveren."

De markt in Dublin is het grootst en zal door koelcontainers bevoorraad moeten blijven worden. Naar verwachting zal deze markt daarom gebruik blijven maken van de landbrug, met name voor bederfelijke versproducten die de markt de andere dag al moeten bereiken. Voor producten die langer houdbaar zijn, bestaat er de mogelijkheid om ze via de haven van Cork te verladen. Paul benadrukt dat niemand nu nog weet wat er zal gaan gebeuren omdat iedereen nog altijd hoopt dat er een deal bereikt zal worden met een gunstige uitkomst. Als het echter uitloopt op een no-deal Brexit dan is de haven hier ook klaar voor en beschikt zij over voldoende capaciteit.

Logistieke verbindingen
De logistieke verbindingen vanuit de haven zijn goed. Er zal een mobiliteitsbeheerplan ontwikkeld worden voor de terminal waar tijdslots gereserveerd kunnen worden voor de aankomst en het vertrek uit de terminal, zoals dit ook in andere havens gebeurt. Dit biedt vervoerders de mogelijkheden hun niveau van dienstverlening te verbeteren en helpt hen vertragingen te voorkomen."

“De wegen naar de haven zijn net als in andere havengebieden erg druk," vervolgt Paul. "Er bestaan plannen voor de aanleg van een nieuwe weg van Belfast naar Cork en dat is goed nieuws. Ierland is een klein land en men kan in twee uur tijd van Cork naar Dublin rijden, wat zeer kort is. Het wegennetwerk zal van cruciaal belang zijn en dit is inderdaad aan verbetering toe maar deze zal er ook komen, maar misschien wel een paar jaar nadat de terminal in gebruik genomen is. Tot die tijd zullen we er zeker in slagen de verkeersstroom te beheersen."


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven