Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: "Gat in de markt voor witvlezige perziken en nectarines"

Ongeveer vijf jaar geleden dacht een jonge Spaanse onderneming met teeltbedrijven in Zaragoza en Lérida het verschil te kunnen maken in de steenfruitsector door zich te gaan specialiseren in perzik- en nectarinevariëtieten met wit vruchtvlees die zouden voldoen aan dezelfde strenge smaakcriteria. Deze strategie heeft het bedrijf niet alleen goede resultaten opgeleverd, maar heeft er ook voor gezorgd dat het de prijzencrisis kon overleven die de sector sinds enige jaren teistert.

"We zagen dat er een gat in de markt was voor perzik- en nectarinevariëteiten met wit vruchtvlees, die veel minder gangbaar zijn dan de traditionele rassen met geel vruchtvlees. Daarom is bijna 100 van de 140 hectare die we bezitten gewijd aan de teelt van witvlezig fruit", stelt Ernesto Ibañez, manager van Ifruits. Dit familiebedrijf werd in 2006 opgericht en heeft ondanks zijn relatief korte bestaan een achtergrond van meer dan 35 jaar in de teelt en afzet van fruit.

"In een sector die sinds enkele jaren lijdt onder lage prijzen, kunnen we niet concurreren in volumes, zoals tot nu toe veel andere bedrijven hebben gedaan. Wij geloven dat het bieden van een middelhoog tot hoog kwaliteitsniveau en het behoud daarvan belangrijker is. Hoewel het uiterlijk van belang is, is de smaak van het fruit essentieel. Als consumenten overkomt het ons soms dat we een product kopen dat smakeloos is of juist een vieze smaak heeft, zodat we het weggooien, met als gevolg dat we dit prodoct minstens vijftien dagen lang niet kopen. Voor ons, als fruitleveranciers, volgt daaruit dat het maken van twee fouten in hetzelfde seizoen zou betekenen dat we minstens de helft ervan verspillen", aldus Ernesto Ibáñez.

Tussen eind mei en begin juni begint het bedrijf de eerste nectarines en perziken te oogsten. De exporteur vertrouwt erop dat de vraag vanaf dan zal beginnen op te leven.

Ifruits exporteert de meerderheid van zijn oogst, met name naar Frankrijk en Duitsland, waar ze in de komende jaren stapsgewijs verwachten te groeien. "Sinds we begonnen met ons Cuore Bianco merk, is onze afzet niet gestopt te groeien".

Al het product dat Ifruits afzet, is afkomstig van eigen teelt, waardoor het bedrijf volledige controle heeft op de traceerbaarheid, evenals op de kwantiteit en kwaliteit van de oogst, iets wat van groot belang is om samen te kunnen werken met de groothandel. "Onze klanten weten altijd wat voor product ze zullen aantreffen en waar het vandaan komt, omdat ze weten dat we variëteiten hebben die gedurende de vier maanden die ons seizoen duurt over dezelfde eigenschappen beschikken. Het feit dat we ons eigen fruit telen maakt het ons mogelijk om alle variëteiten te kiezen en dat werkt goed voor ons", besluit Ernesto Ibáñez.

 

Voor meer informatie:
Ernesto Ibáñez
IFRUITS S.A.T. 1499 CAT 
M: +34 659 965 123
ernesto@ifruits.es
www.ifruits.es

Publicatiedatum: