Moederbedrijf Lidl heeft meer dan €100 mld aan omzet

Spanje: DIA heeft netto verlies 
het Spaanse DIA werd in de eerste drie maanden van dit jaar geplaagd door een dalende omzet een stijgend netto verlies. Investeerders wachten nu af hoe de Russische zakenman Mikhail Fridman met zijn investeringsfonds de keten over wil nemen. Het netto verlies kwam neer op €144,4mln. Analisten hadden over dezelfde periode een verlies geraamd van tussen de €140mln en €150mln.
Bron: reuters.com

Italiaanse keten opent nieuw logistiek centrum
De Italiaanse supermarktketen Alì heeft plannen om in de toekomst significant uit te breiden. Daarom heeft het bedrijf onlangs een nieuw logistiek centrum in bedrijf genomen. Het distributiecentrum bevindt zich vlakbij het hoofdkwartier van Alì in Padua. De faciliteit bevat meer dan 350 elektrische vorkheftrucks voor het interne transport van goederen. De elektrische vorkheftrucks maken gebruik van batterijtechnologie van Fronius, waarmee dit bedrijf van groot belang is geweest voor de ontwikkeling van de faciliteit. Ook is het logistiek centrum voorzien van een managementsysteem voor de batterijen van de vorkheftrucks, zodat de beschikbaarheid van het wagenpark wordt gemaximaliseerd en de kosten zo laag mogelijk worden gehouden.
Bron: fronius.com

VK: Farmfoods heeft eerste omzetgroei sinds 2014
Farmfoods zag in de periode van 52 weken tot 28 december 2018 zijn omzet toenemen. Het is de eerste omzetgroei van het bedrijf sinds 2014. Farmfoods, dat is gespecialiseerd in diepgevroren producten, heeft een netwerk van 300 winkels. De jaaromzet nam in 2018 met 2,8% toe tot £660,3mln (€760,5mln). Ondanks dit positieve resultaat is het bedrijf nog niet in de buurt gekomen van de jaaromzet £669mln (€770,6mln) in 2016. Het bedrijf heeft te lijden van de intense concurrentie binnen het discountsegment. Sinds april 2019 heeft de keten twee vestigingen moeten sluiten. De bruto winst van 2018 is jaar op jaar gestegen van £11,7mln tot £12,5mln (van €13,5mln tot 14,4mln).
Bron: retailanalysis.igd.com

Moederbedrijf Lidl heeft meer dan €100mld aan omzet
De Duitse Schwarz Group, dat onder andere verantwoordelijk is voor de discountketens Lidl en Kaufland, had over 2018 een toename in omzet van 7,4% tot €104,3 mld. Het is voor het eerst dat de Schwarz Group een jaaromzet van meer dan €100 mld heeft behaald. Ondanks de moeilijke omstandigheden in de sector is het bedrijf van plan verder te investeren. De Lidl-keten werd in 2018 uitgebreid met 8,8%, terwijl de hypermarkten van Kaufland met 1,6% werden uitgebouwd. Gezien de Duitse thuismarkt inmiddels al verzadigd is, zijn zowel Lidl als de voornaamste concurrent Aldi bezig om uit te breiden in met name de VS en het Verenigd Koninkrijk. Inmiddels hebben beide discountketens al marktaandeel van de belangrijkste ketens in die landen in kunnen nemen.
Bron: esmmagazine.com

Zweden: Delivery Hero neemt Hungrig.se over
Het Duitse Delivery Hero heeft de Zweedse thuisbezorgdienst Hungrig.se overgenomen. Hierdoor is Delivery Hero nu samen met Foodora en Online Pizza onder drie verschillende merken actief in de Zweedse markt. Zowel Delivery Hero als Hungrig.se hebben geen financiële details over de overname bekend gemaakt.
Bron: ecommercenews.eu

VK: Tesco, Sainsbury’s en Waitrose willen voedselverspilling halveren
Tesco, Sainsbury’s, en Waitrose hebben samen met andere bedrijven in de sector voor voedingsmiddelen beloofd om voedselverspilling met 2030 met de helft te hebben verminderd. De Britse overheid heeft aangegeven dat de drie supermarktketens samen met andere grote bedrijven zoals Nestlé aanwezig zullen zijn bij een symposium over het terugdringen van voedselverspilling. Tesco-CEO Dave Lewis is positief over het initiatief. Volgens Lewis zouden Britse bedrijven die aan het initiatief mee willen werken hun cijfers met betrekking tot verspilling in de komende 12 maanden openbaar moeten maken.
Bron: retailgazette.co.uk

Walmart overweegt beursgang voor Britse tak Asda
Walmart overweegt om met zijn Britse afdeling Asda een beursgang te maken. Vorige maand werd een poging van Asda om te fuseren met concurrent Sainsbury's door de Britse mededingingsautoriteit tegen gehouden. Volgens Judith McKenna, de CEO van Walmart International, wordt er niet overhaast gehandeld, maar wordt er wel serieus gekeken naar een beursgang als middel voor succes op de lange termijn.
Bron: reuters.com

VS: ShopRite opent hypermoderne winkel in Connecticut
ShopRite gaat op 18 mei in Cromwell, Connecticut een hypermoderne supermarkt openen. De winkel krijgt een oppervlak van 6200 vierkante meter, met ruimte voor onder andere kooklessen en andere evenementen, een eigen diëtist en mogelijkheden voor online thuisbezorging en afhaaldiensten. Het assortiment van de winkel omvat onder andere ter plekke voorbereide producten, zoals eigen salades en maaltijden van restaurants die onder het dak van de Shoprite-vestiging aanwezig zijn. Ook heeft de winkel een eigen bakkerij, slagerij en bloemenzaak. Verder is een uitgebreide afdeling met bio-producten, lokale producten en glutenvrije producten aanwezig. De nieuwe locatie maakt gebruik van energiebesparende technologieën, zoals LED-verlichting en duurzame koelsystemen.
Bron: grocerydive.com

Canada: Ocado ontwikkelt logistiek centrum voor Sobeys
Ocado gaat een distributiecentrum voor E-commerce opzetten voor Sobeys in Pointe-Claire, Montreal. Ocado werkt nu al aan een distributiecentrum voor Sobeys in Vaughan, Ontario, waarvandaan online bestellingen kunnen worden bezorgd in de omgeving van Toronto. Ocado en Sobeys begonnen hun samenwerking in 2018. De twee bedrijven werken aan opties voor thuisbezorging in Canada, waarbij de expertise van Ocado op het vlak van technologie en automatisering wordt benut.
Bron: esmmagazine.com

Amazon is grootste retailmerk volgens Kantar/WPP
Amazon heeft de marktwaarde van zijn merk verdubbeld naar $316mld (€282,6mld). Daarmee is Amazon het meest waardevolle merk ter wereld, gevolgd door het Chinese Alibaba. Dit blijkt uit het rapport aan de hand van het jaarlijkse Brandz-onderzoek. De waarde van Amazon is gestegen met 91%, terwijl die van Alibaba met 48% toenam tot $131mld (€117,1mld). Het onderzoek is uitgevoerd door WPP en Kantar. Tijdens het onderzoek wordt in 50 verschillende landen gekeken naar de financiële prestaties van de merken in combinatie met een enquête onder consumenten.
Bron: esmmagazine.com

VS: Grocery Outlet wil beursgang maken
De discountketen Grocery Outlet wil op 13 mei zijn beursgang maken. Het bedrijf heeft al 15 jaar lang voortdurend groei gezien in zijn vergelijkende winkelomzet en breidt nog steeds uit naar nieuwe markten. In 2018 werden door Grocery Outlet 26 nieuwe vestigingen geopend. Voor 2019 zijn er plannen voor in totaal 32 nieuwe locaties. "We denken dat er mogelijkheden zijn om 400 nieuwe winkels te openen in de Amerikaanse staten waar we nu al actief zijn. Er zijn in totaal 1.600 nieuwe vestigingen mogelijk als ook de omliggende staten hierbij worden gerekend”, aldus de uitleg van Grocery Outlet met betrekking tot de beursgang. "Ons doel is om ons winkelnetwerk met ongeveer 10% per jaar uit te breiden. Op de lange termijn denken wij dat het mogelijk is om in heel de VS 4.800 locaties te vestigen.
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven