Oragro over het nieuwe Turkse kersenseizoen

China is naast Europa een aantrekkelijke markt voor Turkse kersen

Ongeveer tien dagen later dan gebruikelijk zal in Turkije het kersenseizoen binnenkort van start gaan. Dankzij het goede winterweer verkeren de bomen in uitstekende conditie, hoewel het fruit in sommige hooggelegen regio's wel wat vorstschade heeft opgelopen. Eén exporteur uit Turkije is klaar om de concurrentie aan te gaan, wat voor hem de reden was om zijn eigen producten nog verder te verbeteren. 

Het belooft een goed kersenseizoen voor Turkije te worden volgens Hasan Siwaton, exportmanager van het Turkse exportbedrijf Oragro Tarim. "Het kersenseizoen is officieel nog niet begonnen. We verwachten dat het eind week 21 van start zal gaan. Dit is wel wat later dan we hadden verwacht. De start van het seizoen heeft zo'n dag of tien vertraging opgelopen. Het ziet ernaar uit dat het een goed seizoen wordt. Het fruit ziet er prima uit omdat we een uitstekende winter met goede temperaturen gehad hebben. 

De meeste kersen, die Oragro exporteert, vinden hun weg naar Europa, zegt Siwaton: "Europa is onze grootste markt maar ook China wordt steeds aantrekkelijker. We wachten echter nog steeds op toegang tot deze markt, dus vooralsnog zijn landen zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Frankrijk en Scandinavië het belangrijkst voor ons."

Scandinavië is één van de markten voor Oragro en is tevens een geliefde markt voor veel Europese exporteurs. Siwaton heeft niet het idee dat deze regio anders benaderd moet worden dan andere markten: "Alle markten vereisen dezelfde benadering en dat is het leveren van goede kwaliteit op het gebied van kleuring, brix, maten en houdbaarheid. Ik ben dus niet van mening dat de Scandinavische markt een andere aanpak vereist dan bijvoorbeeld de Chinese. De reden dat we zo succesvol zijn in Scandinavië is dat we veel zorg aan onze teeltbedrijven besteden. We verzorgen onze kersenbomen alsof het onze kinderen zijn. Veel telers bestrijden ziekten pas als deze aan het licht komen maar wij proberen te voorkomen dat ze zich kunnen verspreiden voor er sprake van is. Dit levert natuurlijk kersen van goede kwaliteit op en daar zijn onze Scandinavische klanten erg blij mee." 

Siwaton heeft zo zijn eigen visie op het omgaan met de concurrentie. "We zien concurrenten niet als een bedreiging maar als een uitdaging. Uitdagingen dwingen ons om nog beter te worden en dat is altijd positief. We zijn momenteel nummer één onder supermarkten in Europa en de kwaliteit van onze producten is te danken aan het feit dat we voortdurend streven naar verbetering," legt Siwaton uit. 

 

De Turkse exporteur heeft zichzelf een paar duidelijke doelen gesteld om de concurrentie voor te blijven. "We willen tijdens het kersenseizoen altijd beschikbaar zijn voor klanten. Daarnaast willen we onze productie vergroten. Momenteel telen we kersen op 180 hectare, abrikozen op 40 hectare, blauwe bessen op 20 hectare, druiven op 50 hectare en peren op 10 hectare. Dit is nogal wat als men bedenkt dat we tien jaar geleden nog helemaal niets zelf teelden. We zijn al meer dan 40 jaar actief in de AGF-handel maar op het gebied van de teelt verkeren we nog in de beginfase. We doen alles vanuit één bedrijf: oogsten, verpakken en verladen. Het is onze ambitie om verder uit te breiden. Mijn broer Mehmet Cicek en ik zijn ervan overtuigd dat we de markt een gezond, smakelijk en lang houdbaar product te bieden hebben," aldus Siwaton. 

 

Voor meer informatie:
Hasan Siwaton
Oragro/Oranco
Tel: +46 42 38 82 82
Mob: +90 541 426 19 01
Mob: +46 76 78 78 500
E-mail: hasan@oranco.eu 
www.oragrofarm.com 


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven