Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Seckin Yildirim, OR-PA München:

"Huidige vraag naar steenfruit niet wat het zou moeten zijn"

De steenfruitcampagne versnelt op de groothandelsmarkt in Munchen. OR-PA heeft grote hoeveelheden Spaanse perziken, abrikozen en kersen gedurende drie weken verhandeld. Seckin Yildirim: "Door het relatief koude weer is de huidige vraag niet wat ie zou moeten zijn."

Op 23 april, iets eerder dan gebruikelijk, kwamen de eerste ladingen uit Spanje bij Münchener aan. "De prijzen zijn redelijk normaal. Kersen worden voor, afhankelijk van formaat, tussen € 5-6 / kg verhandeld. Door het huidige weer zijn klanten nog wat afwachtend wat steenfruit betreft. Dit betekent dat we een afzetdaling van 30% t.o.v. vorig jaar ramen. Als het weer verbetert, zal de consumptie de komende weken stijgen."

"In ieder geval neem ik aan dat de prijzen zullen dalen, vooral voor vroege kersen en abrikozen." De clientèle van de groothandelaar bestaat voornamelijk uit Turkse retailers en restaurateurs. De afzet is voor het hele assortiment wat lager dan in het vorige jaar. 

Steenfruit uit heel Europa
De groothandelaar uit München heeft een scala aan steenfruitmerken in zijn assortiment, waaronder private label Frutaria, die van het begin tot het einde van het seizoen levert. Daarnaast worden producten uit Spanje, Italië en Turkije verhandeld. Yildirim: "Vandaag kwamen de eerste abrikozen uit Italië binnen. Aan het einde van de maand zullen Turkse kersen op de markt zijn. Wat prijs betreft, is Spanje meestal het goedkoopst, gevolgd door Italië en het duurst zijn de Turkse producten. De afgelopen jaren zijn er steeds meer gebieden die steenfruit leveren, zoals Griekenland en Bulgarije, en ook Hongarije en Polen."

Hoewel op Europees steenfruit elk jaar met smart gewacht wordt, omdat het een van de laatste pure seizoensproducten op de markt is, volgens Yildirim, is er geen groei in hoeveelheden. In tegenstelling. "Ik ben geneigd een gestage afname van de afzet van steenfruit in de groothandel te zien. Vandaag de dag hebben we niet meer te maken met de hoeveelheden die we voorheen verhandelden op de groothandelsmarkt, waaronder een groeiende selectie steenfruit in de supermarkten. Aan de andere kant stijgt de afzet van wilde perziken en paraguayos elk jaar."

Spaanse wortelen worden nu snel verhandeld. "Daarnaast zijn delicatesse retailers, die voorheen Duitse wortelen kochten, dol op deze geïmporteerde wortelen."

Spaanse wortelen, topscorers 
Ondanks het grote aantal buitenlandse klanten van OR-PA is het effect van de Ramadan op de afzet vrij klein. "We verkopen wat meer dadels maar verder is de invloed minimaal. Wat we erg goed verkopen, zijn Spaanse wortelen, die ik nu al een jaar lang probeer te promoten. De afzet ervan was in 2018 beperkt. Dit jaar is de handel uitstekend, vooral door de lage voorraden in Duitsland en de gemiddelde prijs-kwaliteit verhouding van Italiaanse producten. Begin april verkochten we de eerste partijen helemaal en ik neem aan dat we deze handel tot de nieuwe Duitse oogst in juni kunnen doortrekken."

Voor meer informatie:
OR-PA Handels GmbH  
Schäftlarnstraße 10 
81371 München, Deutschland 
Phone: +49 89 64962580 
Telefax: +49 89 64962589 
E-Mail: info@or-pa.com   
Web: www.or-pa.com   

Publicatiedatum: