Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Poolse werknemers Amazon eisen dubbel salaris

Slovenië: Mercator Group heeft netto jaarwinst van €1,6mln 
De Sloveense Mercator Group heeft over 2018 een netto winst behaald van €1,6mln. Het jaar ervoor werd nog melding gemaakt van een verlies van €184,4mln. De netto omzet steeg met 1,2% tot €2,18mld. Het supermarktsegment had 3,2% meer omzet en behaalde een aandeel van €1,63mld. De genormaliseerde bruto winst steeg in 2018 met 18,6% tot €107,5mln. De totale omzet van Mercator was voor 56,1% afkomstig van Slovenië, voor 32,6% van Servië, voor 5,4% van Montenegro en voor 4,9% van Bosnië-Herzegovina. De overige 1,0% kwam vanuit Kroatië.
Bron: esmmagazine.com

Poolse Amazon werknemers eisen dubbel salaris
Werknemers bij Amazon in Polen eisen een loonsverhoging, die grofweg een verdubbeling vormt van het salaris. Eerder dit jaar werden ook al stakingsacties gehouden bij afdelingen van Amazon in Spanje en Duitsland. Werknemers in deze landen eisten meer loon en verbeterde werkomstandigheden. "Wij verdienen nu drie keer zo weinig loon als in Duitsland, terwijl we langere werktijden hebben", zegt Maria Malinowska van de Worker's Initiative-vakbond. "Amazon moet niet misbruik maken van het feit dat dit Polen is, waar in sommige delen van het land de lonen lager liggen."
Bron: reuters.com

Duitsland: meer omzet voor Metro dankzij Oost-Europa en Azië
Het Duitse Metro had in zijn tweede kwartaal een toename in like-for-like omzet van 1,2%. De totale omzet steeg bij een constante wisselkoers met 0,2% tot €6,75mld. Volgens Metro kwam het resultaat met name door de positieve resultaten in Azië en Oost-Europa met uitsluiting van Rusland. De like-for-like omzet nam in de Duitse thuismarkt af met 3,1% wegens het feit dat de paasdagen buiten het tweede kwartaal vielen. Om diezelfde reden daalde de totale omzet met 4,1%. Als de invloed van de paasdagen buiten beschouwing zou worden gelaten, zou de like-for-like omzet nagenoeg gelijk zijn gebleven, met een geringe afname van slechts 0,1%. Metro benadrukte de positieve invloed van de klanten vanuit de horecasector, wat een afdeling van Metro is die zich nu nog in een pilotfase bevindt. De omzet in dit marktsegment is sinds het begin van dit fiscaal jaar met 5% gestegen. Per markt daalde de omzet in West-Europa met uitsluiting van Duitsland met 0,3%, terwijl ook de like-for-like omzet met 0,3% afnam. Beide afnames werden veroorzaakt door de paasdagen. In Rusland daalde de totale omzet met 2,3% en wat like-for-like omzet betreft met 4,0%. Volgens Metro zijn er in de Russische markt nieuwe initiatieven ingezet zoals prijsinvesteringen, die weliswaar wel tot uiting komen maar minder snel gaan dan verwacht. De totale omzet van de rest van Oost-Europa steeg met 6,8%, waarbij ook de like-for-like omzet met 6,8% toenam. In Azië steeg de totale omzet met 4,7% en de like-for-like omzet met 3,6%.
Bron: retailanalysis.igd.com

China: JD.com meldt resultaten eerste kwartaal 2019
De Chinese E-commerce-gigant JD.com heeft zijn resultaten voor het eerste kwartaal van 2019 bekend gemaakt. De netto omzet kwam in deze periode neer op RMB121,1mld (€15,8mld). Jaar op jaar is dat een toename van 20,9%. De omzet van online diensten kwam in het eerste kwartaal neer op RMB12,4mld (€1,6mld), wat een stijging is van 44,0%. De bedrijfswinst stond in het eerste kwartaal op RMB1,2mld (€156,6 mln) tegenover de RMB4,4mln (€0,57mln) in dezelfde periode van vorig jaar. De buitengewone inkomsten van het eerste kwartaal van 2019 kwamen neer op RMB2,0mld (€0,26mln), met een winstmarge van 1,6%. Het winstmarge van JD Retail, voorheen bekend als JD Mall nam jaar op jaar met 0,6 percentagepunten toe.
Bron: globenewswire.com

Zweden: Salling Group verkoopt Netto-winkels aan Coop
De Deense Salling Group gaat 163 Netto-winkels in Zweden overdragen aan Coop Sverige. De Deense retailer kiest ervoor om zich meer te focussen op andere markten, terwijl Coop juist zijn positie in Zweden wil versterken. De overname moet nog worden goedgekeurd door de Zweedse mededingingsautoriteit, hoewel op dit vlak geen problemen worden verwacht. Door de verkoop van de Zweedse tak kan de Salling Group meer werk maken van zijn Netto 3.0-concept in Denemarken, Duitsland en Polen.
Source: retailanalysis.igd.com

VK: Ocado investeert in startup met robotkoks
Ocado heeft een minderheidsbelang genomen in de startup Karakuri. Karakuri maakt gebruik van robotkoks bij het voorbereiden van kant-en-klaarmaaltijden. De machine van Karakuri kan worden aangepast door middel van een modulair ontwerp. De robot kan worden geïnstalleerd in zowel open winkels als in distributiecentra voor E-commerce. De machine kan tot 48 verschillende maaltijden klaarmaken. Ocado heeft voor een belang van 18% £4,75mln (€5,5mln) neergelegd. Ook heeft Ocado een positie in de raad van bestuur.
Bron: retailanalysis.igd.com

Australië: Woolworths breidt plannen voor Metro uit
Woolworths breidt in Australië zijn buurtwinkelketen Metro uit. Er worden nieuwe winkels geopend en het aanbod wordt verbreed. Het Metro-netwerk werd vijf jaar geleden opgezet en bestaat nu uit 36 locaties. Het winkelconcept is voor Woolworths een succes. Onlangs werd de zevende nieuwe vestiging van dit jaar geopend in de buurt van Sydney. Ook renoveert Woolworths oudere winkels naar het Metro-format. Metro-winkels hebben doorgaans een oppervlak van 1.000 vierkante meter en een assortiment van 9.000 producten. De conventionele winkels van Woolworths hebben een assortiment van 30.000 producten en een oppervlak van 3.000 vierkante meter.
Bron: retailanalysis.igd.com

India: Flipkart opent online supermarkt in Mumbai
Flipkart heeft onder de naam Supermart een online supermarkt aangekondigd in Mumbai. Het bedrijf gaat hier direct de concurrentie aan met BigBasket in een marktsegment dat sterk in opkomst is. Het assortiment van Flipkart omvat dagelijkse producten, zoals zuivel en AGF. Ook biedt Flipkart huismerkproducten aan. Het bereik van Flipkart valt over 91 postcodegebieden in Mumbai, wat neerkomt op 75% van de wereldstad.
Bron: thehindu.com

Frankrijk: Casino en Leader Price breiden bio-afdelingen uit
Volgens Tina Schuler, de algemeen directeur van Casino en Leader Price, worden de winkelafdelingen voor bio-producten uitgebreid. De afdelingen worden volgens Schuler twee keer zo groot. "Dit is al gebeurd bij 400 locaties. Dit is ongeveer een derde van het gehele netwerk. Bij deze winkels wordt het assortiment uit gebreid met nog eens 1.000 biologische producten." Volgens Schuler wil Casino op deze manier tegemoet komen aan de vraag naar bio-producten. Ook helpt Casino telers om zich als biologische bedrijven te ontwikkelen. De directe concurrent Carrefour heeft voor zichzelf als doel gesteld om met 2020 95% van al het AGF uit Frankrijk te laten komen. Volgens Tina Schuler is er bij Casino geen sprake van dergelijke doelstellingen. Wel is Casino van plan om speciale afdelingen in winkels voor merken op te zetten. Zo moet er een winkel binnen winkel komen met betrekking tot auto-onderdelen van het merk Oscaro. “We hebben onszelf opnieuw uit moeten vinden met betrekking tot hypermarkten. We beseften dat steeds meer inkopen via internet worden gedaan, vooral op het vlak van non-food producten. We moesten daarom manieren vinden om de consument weer naar de winkels te laten komen", aldus Schuler.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Brazilië: Carrefour overtreft winstverwachtingen
De Braziliaanse tak van Carrefour had in het eerste kwartaal een netto winst van 441mln reais (€98,1mln). Dit was iets meer dan analisten hadden verwacht. Bij prognoses werd uitgegaan van een netto winst van gemiddeld 395,3mln (€87,9mln). De winst is jaar op jaar met 58% gestegen, hoewel Carrefour toegaf dat de winstgroei mede tot stand is gekomen door nieuwe boekhoudregels. De bruto omzet van Carrefour Brasil steeg in het eerste kwartaal met 9,9% tot 14,2mld reais (€3,2mld). Er kon voor het negatieve effect van de afwezigheid van de paasdagen worden gecompenseerd dankzij de prijsinflatie voor voedingsmiddelen.
Bron: reuters.com

Mexico: FEMSA heeft 5,6% meer kwartaalomzet
Het in Mexico gevestigde FEMSA, dat onder andere de buurtwinkelketen OXXO in beheer heeft, had in zijn eerste kwartaal van 2019 een toename in omzet van 5,6%. Naast vanuit het buurtwinkelsegment werd deze omzet gegenereerd door pompstations en andere winkelketens van FEMSA. De autonome omzetgroei kwam neer op 3,7%. De vergelijkende winkelomzet van de 540 pompstations van FEMSA daalde met 7,5% in verband met een schaarste aan brandstof aan het begin van dit jaar. De OXXO-buurtwinkels hadden een toename in omzet van 9,3%, waarbij de vergelijkende winkelomzet met 3,2% toenam. De hogere omzet kwam door de toename in winkelverkeer en de 234 nieuwe winkels die onlangs in Mexico werden geopend. De belangrijkste markt voor OXXO is Mexico, waar de buurtwinkelketen qua omzet de derde grootste retailer is. 
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Walmart gaat winkels van zonne-energie voorzien
Walmart Inc. gaat meer dan veertig winkels in vijf Amerikaanse staten van zonne-energie voorzien. De keten wil met 2025 dat de helft van de energiebehoefte wordt voldaan door middel van duurzame energiebronnen. Daarom heeft de keten 46 leasecontracten gesloten met C2 Energy Capital LLC, een in New York gevestigd bedrijf dat is gespecialiseerd in zonne-energie. De projecten op basis van deze leasecontracten produceren per jaar meer dan 65 gigawatt-uren aan energie. Dit is genoeg voor zo'n 60% van het totale energieverbruik per winkel. De Walmart-locaties die van zonne-energie worden voorzien bevinden zich in Arizona, New Jersey, Maryland, Californië en Louisiana.
Bron: bloomberg.com

VS: Buehler’s Fresh Foods verbetert online retail
Buehler’s Fresh Foods heeft zijn online activiteiten verbeterd. Het online segment van Buehler's Fresh Foods is opgezet in samenwerking met Freshop. De verbeteringen zijn op basis van suggesties van klanten. Een aantal verbeteringen zijn onder andere de uitbreiding van de afhaaldienst. Online bestellingen kunnen nu worden afgehaald bij 4 nieuwe filialen van de keten. Ook kan er in een straal van 25 kilometer aan huis worden bezorgd vanuit drie nieuwe locaties. Buehler's Fresh Foods is gevestigd in Ohio en heeft een netwerk van in totaal dertien vestigingen.
Bron: progressivegrocer.com

VS: H-E-B opent winkel in Texas
H-E-B gaat in het noorden van Texas een nieuw filiaal openen. Volgens Leslie Sweet van H-E-B is er in de omgeving van Hudson Oaks al langere tijd vraag naar een vestiging van deze supermarktketen.
Bron: delimarketnews.com

Publicatiedatum: