Het lijkt erop alsof de spooractiviteiten tussen Rungis en Perpignan zijn stilgezet. Al in 2017 besloot spoorwegpersoneel om een langetermijn-verbintenis aan te gaan om het treingebruik te kunnen veiligstellen. De directie van Fret-SNCF was toen geruststellend en zei dat de treinactiviteiten niet in gevaar waren. Op dit moment is de situatie echter heel anders: “Het enige dat we vragen is om door te mogen gaan, we hebben de juiste locomotieven, de juiste mensen, nieuwe auto's te huur, maar we kunnen natuurlijk niet zomaar een verliescontract ondertekenen!” vertelt een Fret-SNCF-manager in de krant ‘Le Parisien’. De oorzaak van de veroudering van de 82 wagons, die bijna een halve eeuw Frankrijk hebben doorkruisten, zijn het huren van nieuwe wagons die te duur zijn voor de vervoerders Roca en Rey, klanten van de SNCF. Er was echter sprake van het aangaan van een nieuw contract, maar hierover is uiteindelijk geen overeenstemming bereikt. Sterker nog: het huidige contract, dat op 30 juni vervalt, is misschien het laatste.
Veel meer dan gewoon maar een trein
De trein met vroege seizoensproducten, die vroeger de bijnaam ‘TGV primeur’ had, wordt tegenwoordig beschouwd als de ziel van Rungis. Hij staat altijd op dezelfde plek klaar en levert al vanaf het begin groenten en fruit aan de groothandelsmarkt. De authenticiteit, die wordt onderstreept door het ietwat ‘vintage’ uiterlijk, getuigt van het toezicht op de ontwikkeling van de MIN-markt in de loop van de tijd. "Voorheen was het zo dat als de trein aankwam, iedereen zijn producten loste. Er werden zelfs wedstrijden gehouden wie er het snelst wagons kon lossen,” vertelt Antoine d'Agostino, terwijl hij oude herinneringen ophaalt.
Het rondje Perpignan-Rungis-Montauban
Elk jaar wordt meer dan 400.000 ton aan groenten en fruit van Perpignan naar Rungis vervoerd. Elke wagon transporteert tussen de 28 en 36 pallets. Elke dag maakt de trein hetzelfde rondje: “De trein verlaat rond 16.30 uur Perpignan, beladen met verse groenten en fruit en komt dan om 2.45 uur aan in Rungis, waar de producten naar de MIN-markt worden gestuurd. Rond 8 uur wordt de wagon herladen met droge producten en vertrekt deze om 20:45 uur in de richting van Montauban om er uiteindelijk om 3.30 uur aan te komen en te worden geleegd. Vervolgens gaan de wagons leeg terug naar Perpignan, worden ze opnieuw gevuld met verse groenten en fruit en maken ze vervolgens het rondje opnieuw,” legt een beroeps uit.
‘Onaanvaardbare’ ecologische consequenties
Naast het feit dat een deel van de geschiedenis van de Rungis MIN verloren zou gaan als de trein zou verdwijnen, zouden de ecologische gevolgen van deze beslissing “een belediging zijn voor de milieuproblematiek,” aldus Michel Leprêtre, directeur (PCF) van het Territoire Grand-Orly Seine Bièvre. Het elimineren van de trein zou betekenen dat er meer dan 25.000 extra vrachtwagens per jaar ingezet zouden moeten worden. Dit is een aberratie wanneer men verwijst naar de dreigende urgentie van het verminderen van onze koolstofemissies. Christian Métairie, burgemeester van EELV d'Arcueil, beschrijft de situatie als ‘onaanvaardbaar’ en stelt dat “minder vrachtwagens minder vervuiling, minder verkeer en dus een betere kwaliteit van leven betekenen.”
Stéphane Layani: “We zullen de trein Rungis niet laten verlaten”
Stéphane Layani, De directeur van Semmaris (een onderneming die de Rungis MIN-markt beheert) heeft besloten de eerste stap te zetten. “We zullen de trein Rungis niet laten verlaten,” vertelde hij de krant ‘Le Parisien’. Hij zegt dat hij er klaar voor is om er "wat geld in te stoppen" om de spoorlijn te redden. Hij gelooft dat dit heel goed mogelijk is, als 'iedereen zich inspant'. Hij kondigde aan dat hij 300.000 euro zou investeren in de vervoerders Roca en Rey. Met dit bedrag kunnen ze SNCF-treinen ‘een tijd lang’ huren (één of twee jaar), totdat ze een "moderne" oplossing voor gecombineerd vervoer hebben gevonden in de vorm van bijvoorbeeld vrachtwagencontainers die op treinen worden geplaatst.
Vanuit puur economisch oogpunt maakt het niet gebruiken van het Rungis MIN-busstation Stéphane Layani ongerust. In 2010 werd bijna 21 miljoen euro geïnvesteerd in de modernisering. Er rijdt echter nog maar één trein en de geïnvesteerde kosten zijn nog steeds niet terugbetaald.