Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl viert dertigjarig jubileum in Frankrijk

VK: Tesco introduceert huismerk Jack’s in eigen winkels
Tesco heeft bij 900 eigen vestigingen het huismerk Jack's geïntroduceerd. Negen producten van het discountmerk zullen tot eind mei bij de 900 filialen voor handen zijn. De betreffende vestigingen vallen allemaal onder een format voor grotere winkels.
Bron: retailanalysis.igd.com

Lidl opent eerste dc in oosten van Roemenië
Lidl heeft zijn eerste distributiecentrum geopend in het oosten van Roemenië. De faciliteit is geopend vlakbij de stad Roman in het district Neamt. Het is het vijfde logistieke centrum van Lidl in Roemenië. Het centrum is deze maand in bedrijf gegaan en ondersteunt 50 winkels in de regio van Moldavië. De faciliteit heeft een omvang van 45.000 vierkante meter. Het gebouw is ontworpen om een laag mogelijke CO2-voetafdruk te genereren. Door de opening van de nieuwe faciliteit worden 200 banen in de regio van Moldavië gecreëerd.
Bron: romaniajournal.ro

"Geen overnames van Carrefour-activiteiten in China"
Volgens een woordvoerder van Carrefour zijn er in China geen plannen om delen van het bedrijf ter overname aan te bieden. Eerder gingen er geruchten hierover rond, die onder andere hebben geleid tot een hogere aandelenkoers. De omzet van Carrefour neemt binnen de Chinese markt al enkele jaren af. Om de concurrentie binnen het online segment tegen te gaan heeft Carrefour een overeenkomst gesloten met het Chinese E-commerce-bedrijf Tencent.
Bron: reuters.com

Coop verlaagt prijzen van herbruikbare winkeltassen
Coop heeft in Nederland plannen om de prijzen van grote herbruikbare winkeltassen te verlagen. De keten wil hiermee zijn klanten stimuleren om te stoppen met het gebruik van plastic wegwerptassen. Ook zijn de prijzen van de plastic wegwerptassen verhoogd. Volgens Coop CSR-manager Yvonne van Asselt komt het idee om de prijzen aan te passen ten dele van de consumenten zelf. Het plan volgt de lijn van Coop om meer duurzame opties voor zijn klanten aan te bieden. Ook wil Coop herbruikbare zakken introduceren op de groente- en fruitafdeling. De plastic tassen die nu op de versafdelingen worden gebruikt zijn volledig recyclebaar.
Bron: esmmagazine.com

Spanje: Consum meldt jaarresultaten
Consum heeft zijn resultaten voor het fiscaal jaar 2018 bekend gemaakt. De omzet steeg in deze periode met 8,45% tot €2,73 mld. Tijdens 2018 werd voor €149,3 mln, geïnvesteerd. Dat is 30% meer dan vorig jaar. Van deze investering is €15,1 mln gebruikt voor innovatie. Consum sloot het fiscaal jaar af met een netwerk van 730 winkels. 447 hiervan zijn in handen van het bedrijf zelf, terwijl 283 vestigingen in handen zijn van franchisenemers. Het netwerk omvat een totale gecombineerde winkelruimte van 571.330 vierkante meter. In 2018 werden 40 nieuwe winkels geopend, waaronder 26 franchisewinkels. Verder werden 32 winkels gerenoveerd en 15 winkels uitgebreid.
Bron: retailanalysis.igd.com

Casino verkent opties voor Latijns-Amerikaanse activa
De Franse supermarktketen Casino onderzoekt zijn opties voor zijn activiteiten in Latijns-Amerika. De retailgroep is bezig met het verkopen van vaste activa om zo schulden af te lossen en de eigen investeerders tevreden te houden. In een persverklaring meldt Casino dat er mogelijk plannen worden ingezet om alle activiteiten in Latijns-Amerika met elkaar te verenigen. Er zijn volgens het bedrijf echter nog niet genoeg concrete plannen die als zodanig naar buiten kunnen worden gebracht.
Bron: reuters.com

Lidl viert dertigjarig jubileum in Frankrijk
Lidl is al 30 jaar actief in Frankrijk. Om dit jubileum te vieren heeft de keten in de Franse markt een grote multimedia-campagne georganiseerd, die is opgezet door het bureau van Lidl in Australië. De campagne maakt gebruik van TV-campagnes, acties bij supermarkten, reclame, social media zoals Facebook en Instagram en eigen food trucks. De campagne is sinds 30 april ingezet. Reclamespotjes worden sinds 5 mei op TV uitgezonden, waarbij met name de prijs/kwaliteit-verhouding wordt benadrukt. 
Bron: internationalsupermarketnews.com

VS: Cub Foods-winkels krijgen nieuwe CEO
De keten Cub Foods is vorig jaar overgenomen door UNFI. Als gevolg van deze ontwikkeling is nu een nieuwe CEO voor de keten aangesteld. Mike Stigers is in de afgelopen weken begonnen in zijn nieuwe functie. Eerder stapten bij UNFI een aantal belangrijke directieleden op, namelijk Anne Dament, onderdirecteur voor retail en Chad Ferguson, directeur voor de bedrijfsvoering qua retail.
Bron: delimarketnews.com

VS: meer omzet in eerste halfjaar bij Ingles Markets
Dankzij een sterk tweede kwartaal is de omzet bij de supermarktketen Ingles Markets in het eerste halfjaar toegenomen. De netto omzet kwam in het tweede kwartaal neer op iets meer dan $1 mld (€890 mln) en was daarmee ten opzichte van de $984,6 mln (€876,8 mln) van vorig jaar gestegen met 1,8%. De vergelijkende winkelomzet steeg met uitsluiting van de omzet van brandstof met 3,4%. Zowel het winkelverkeer als de gemiddelde inhoud per winkelwagen waren toegenomen. Bij de registratie van de vergelijkende winkelomzet is de invloed van de paasdagen buiten beschouwing gelaten, gezien die in dit jaar in een ander kwartaal plaatsvonden dan in het jaar ervoor. De bruto winst steeg jaar op jaar met 3,9% van $235,2 mln (€203,4 mln) tot $244,3 mln (€217,5 mln). Het bruto winstmarge is gestegen van 23,9% tot 24,4%.
Source: supermarketnews.com

VS: Costco meldt resultaten voor april
Costco had in april een netto retailomzet van $11,6 mld (€10,3 mld). Jaar op jaar is dat een toename van 7,3% op de $10,81 mld (€9,63 mld) van april 2018. In de periode van 35 weken tot 5 mei 2019 steeg de netto omzet met 8,3% van $92,24 mld tot $99,89 mld (van €82,14 mld tot €88,95 mld). Wegens dagen waarop dit jaar Pasen viel, had april een dag minder waarop de winkels open waren. Dit heeft een negatieve invloed op de omzet gehad van ongeveer 1,5%.
Bron: globenewswire.com

Canada: Sobeys onthult nieuw merk voor thuisbezorging
Sobeys heeft het merk bekend gemaakt voor de eigen thuisbezorgdienst, die in het komende jaar in de omgeving van Toronto online beschikbaar zal zijn. De retailer is ook van plan om in 2021 deze bezorgdienst uit te breiden naar de regio Ottawa en een aantal grote steden in Quebec. De nieuwe service krijgt als naam Voilà by Sobeys (Voilà par IGA in Quebec). De thuisbezorgdienst is gecreëerd in samenwerking met de Britse Ocado Group. Het online assortiment bestaat uit 39.000 producten, waaronder verse AGF. De bestellingen worden verzorgd door een geautomatiseerd distributiecentrum in Vaughan, dat nu nog in aanbouw is. Voor de logistieke faciliteit is ongeveer CA$95 mln (€62,8 mln) geïnvesteerd. De markten in Ottawa en Quebec worden bediend door een tweede distributiecentrum dat in Pointe-Claire bij Montreal wordt opgezet. De aanbouw van dit dc gebeurt aan de hand van een investering die volgens het bedrijf min of meer overeen zal komen met de kosten voor de faciliteit in Vaughan. Het grootste deel van de investering komt op rekening te staan van het vastgoedbedrijf Crombie REIT, dat ook de eigenaar van het distributiecentrum zal worden. Beide logistieke centra zullen ongeveer 1.500 banen creëren.
Bron: canadiangrocer.com

U\VS: SpartanNash meldt resultaten eerste kwartaal
SpartanNash heeft zijn resultaten bekend gemaakt voor de periode van 16 weken tot 20 april 2019. Aan de hand hiervan heeft het bedrijf ook zijn winstverwachting voor dit fiscaal jaar bijgesteld, dat loopt tot 28 december. SpartanNash verwacht over de afgelopen periode een netto omzet van $2,54 mld (€2,26 mld). In dezelfde periode van 2018 stond de netto omzet op $2,39 mld (€2,14 mld). CEO David Staples meldt dat het bedrijf zich dit jaar blijft focussen op vijf speerpunten: 1) meer omzetgroei van rond de 5%; 2) een toename in winst van minstens $15 mln (€13,4 mln) in 24 maanden tijd door middel van het Project One Team; 3) het verbeteren van het management en de leveringsketens; 4) het aflossen van schulden en 5) het verbeteren van de bruto winst.  
Bron: businesswire.com

Publicatiedatum: