APM Terminals legt in nauwe samenwerking met de Egyptische regering de laatste hand aan een project voor Port Said East en de Suez Canal Container Terminal (SCCT) dat van het Egypt Vision Plan 2030 een succes moet maken. De terminal zal hierdoor haar positie als één van de meest competitieve havens in het zuidoostelijk Middellandse Zeegebied kunnen heroveren.
In het kader van Egypt Vision 2030 heeft de Egyptische regering enorme investeringen gedaan in de infrastructuur. Op 5 mei opende president Abedel Fattah Al-Sisi de Ismailiatunnel, die de doorstroming van en naar het schiereiland Sinaï zal bevorderen. De tunnel zorgt voor een verbetering van de verbinding tussen SCCT en de belangrijkste industriegebieden in Caïro. Een tweede tunnel, die de haven van Said zal verbinden, zal naar verwachting deze zomer in gebruik worden genomen.
Nieuwe gateway naar Egypte
De Ismailiatunnel, die onder het Suezkanaal loopt, is de grootste in zijn soort en heeft een capaciteit van 2.000 voertuigen per uur in beide richtingen. De ingangen van de tunnel zijn voorzien van 10 scanners die tot 250 voertuigen per uur kunnen scannen. Zes van de tien worden specifiek gebruikt voor vrachtwagens.
De tunnel zal naar verwachting snel volledig operationeel zijn en dit zal een flinke verbetering betekenen voor de transittijden tussen Caïro en SCCT, die momenteel nog twee tot drie dagen bedragen.
"Het is voor het eerst dat we wegen en tunnels van deze kwaliteit in dit deel van de wereld aantreffen. Samen met de verbeterde veiligheid in de haven heeft Egypte een enorme prestatie geleverd," vertelt Lars Vang Christensen. "Deze nieuwe ontwikkeling zal van SCCT de voornaamste gateway maken voor vracht die Egypte binnenkomt en verlaat."
Egypt Vision 2030
De investering maakt onderdeel uit van het regeringsproject Vision 2030 dat gericht is op het scheppen van banen en creëren van een evenwichtige economie die internationaal kan concurreren.
"Egypte Vision 2030 draait om het creëren van een logistieke infrastructuur voor IT-bedrijven, autofabrikanten en andere producenten in Egypte," legt Christensen uit. "De concurrerende loonkosten gecombineerd met Vision 2030 bieden internationale bedrijven grote kansen." Christensen benadrukt tevens de belangrijke rol die SCCT kan spelen bij het creëren van banen en aanjagen van de economische groei. Wanneer de terminal op volledige capaciteit draait dan levert dit 3.000 banen op.
Het nieuwe Singapore
Christensen denkt dat de combinatie van de havenfaciliteiten, locatie, nieuwe tunnels en wegeninfrastructuur en de potentiële verdere verlaging van de haventarieven eraan bij kunnen dragen dat Egypte uitgroeit tot het nieuwe Maleisië of Singapore. Hij is hoopvol gestemd dat het Vision 2030-project een economisch kader zal creëren om dit doel te bereiken en om daadwerkelijk concurrerend te zijn in deze regio.
Voor meer informatie:
APM Terminals
Email: Sunay.Mukerjee@scctportsaid.com
www.apmterminals.com