Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Sector omschrijft ambities in Brancheplan Duurzaam Verpakken

"Groenten en fruit alleen verpakken als het leidt tot lagere milieubelasting"

Vandaag introduceerde GroentenFruit Huis het Brancheplan Duurzaam Verpakken tijdens een speciale ledenbijeenkomst in het auditorium van The Greenery in Bleiswijk. Duurzaam verpakken is een 'hot topic' in de groenten- en fruitsector én binnen het duurzaamheidsprogramma van GroentenFruit Huis. Het Brancheplan omschrijft de ambities van de sector op het gebied van verduurzaming van verpakkingen.

"Uitgangspunt van het nieuwe Brancheplan is dat de Nederlandse groenten- en fruitsector haar producten verpakt als dit een vermindering van de totale milieubelasting van het product tot gevolg heeft en/of een noodzakelijke bijdrage levert aan voedselveiligheid, houdbaarheid, bescherming, kwaliteit, handling of traceerbaarheid van het product", aldus Daan van Empel, Programma manager Voedselveiligheid & Duurzaamheid bij GroentenFruit Huis. Hij presenteerde de hoofdlijnen van het Brancheplan. Marc Reijnders van het Kennis Instituut Duurzaam Verpakken gaf meer informatie over de systematiek en beoordeling van de brancheplannen en hoe het KIDV GroentenFruit Huis-leden kan ondersteunen bij het realiseren van de ambities in het Brancheplan. Hij complimenteerde de groenten- en fruitsector met het Brancheplan. "Hier ligt een mooi plan. Ambitieus, doortastend en met een sterke visie. Daar kun je als sector mee naar buiten komen."

Vijf pijlers
Een minimale milieu-impact voor productverpakkingscombinaties, onder andere door toepassing van de principes van de circulaire economie staan centraal in het plan. Dit uitgangspunt is in het plan vertaald naar specifieke doelen op basis van 5 pijlers:

  • Verminderen verpakkingsmateriaal en alternatieven voor verpakkingen
  • Design for recycling (end-of-life)
  • Grondstoffen en materiaalgebruik
  • Transportverpakkingen
  • Communicatie & perceptie

Deze vijf pijlers werden nader uitgelicht aan de hand van praktijkvoorbeelden. Zo toonde Paul Hendriks van Eosta alternatieven voor plastic verpakkingen. Hij rekende de aanwezigen voor dat de toepassing van natural branding in de afgelopen twee jaar 24 miljoen verpakkingen heeft bespaard. Dit staat gelijk aan een lagere CO2 uitstoot vergelijkbaar met 289 x rond de wereld rijden en de besparing op het printen van etiketten komt neer op 248 bomen van 10 meter lang met een doorsnede van 30 cm. Jochem Kuipers van Fruitmasters liet zien hoe er bij het ontwerp van verpakkingen al rekening wordt gehouden met hergebruik. Jos van Mil van Greenco lichtte aan de hand van diverse verpakkingen voor hun snoeptomaatjes toe hoe de hoeveelheid verpakkingsmateriaal de afgelopen jaren steeds verder is gereduceerd waarbij de milieubelasting is afgenomen.

Stephan Schneider van Cre8tives en Agniezka Batavia van The LCA Company gingen in op de vierde en vijfde pijler, respectievelijk transportverpakkingen en de communicatiekracht van verpakkingen. Daarbij gaf Schneider aan dat verpakking ook een belangrijke functie heeft op het gebied van marketing en kan bijdragen aan een hogere consumptie van groenten en fruit. Dat is een punt dat goed moet worden meegenomen in de overwegingen om producten wel of niet te verpakken.

Agnieska Batavia gaf aan het belangrijk is om de milieu-impact van het hele proces te bekijken en niet van afzonderlijke stappen. Zo kan de CO2 uitstoot per kilo tomaten bij pulp lager lijken dan voor plastic. Maar als je vervolgens van pulp veel minder pakbladen kan maken dan van plastic, heeft dat uiteraard invloed op het eindresultaat.

Acties richting 2022
Daan van Empel sloot de bijeenkomst af met het noemen van de acties van de groente- en fruitsector richting 2022. Deze hebben betrekking op de milieu-impact van verpakkingen, periodieke verpakkingen en seizoensverpakkingen, een pilot met zero packaging pilot (productgroepen), toepassingen van agriwaste, overzeese verpakkingen en het informeren van de consument over inspanningen op verpakkingsgebied.

Klik hier voor het volledige Brancheplan Duurzaam Verpakken



Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven