Spar opent online winkel in Hongarije

Flipkart wil Indiase supermarktketen overnemen
Flipkart, het Indiase E-commercebedrijf dat in handen van Walmart is, is in overleg om de Indiase keten Namdhari’s Fresh over te nemen. Namdhari's Fresh heeft een netwerk van 30 winkels in de zuidelijke stad Bengaluru. Door de overname zou Flipkart zijn supermarktsegment sneller uit kunnen breiden. Vorig jaar nam Walmart ongeveer 77% van Flipkart over voor $16 mld (€14,3 mld). Hierdoor is Walmart in India direct de concurrentie aangegaan met Amazon. Walmart, Flipkart en Namdhari's Fresh onthielden zich verder van commentaar. 
Bron: reuters.com

Spar opent online winkel in Hongarije
Spar wil dit jaar een online winkel openen in Hongarije. Spar heeft nu al mogelijkheden voor thuisbezorging in een aantal steden in Oostenrijk en Slovenië. Vorig jaar had de E-commerce van Spar een groeispurt van meer dan 50%. Het online segment heeft op dit moment een aandeel van 1% van de totale omzet van Interspar.
Bron: ecommercenews.eu

Amazon opent platform in Israël
Amazon heeft een platform opgezet voor Israëlische retailers, die hierdoor via Amazon online hun waren aan kunnen bieden en aan huis kunnen laten bezorgen. Amazon heeft direct een aantal bedrijven in Israël benaderd om zich bij het platform aan te sluiten.
Bron: reuters.com

Singapore: Honestbee-oprichter treed af als CEO
De in Singapore gevestigde online thuisbezorger Honestbee heeft aangegeven dat medeoprichter Joel Sng opstapt als CEO. Hij wordt vervangen door Brian Koo. Het aftreden is onderdeel van een reorganisatie van het bedrijf, aldus een verklaring van Honestbee.
Bron: channelnewsasia.com

Nieuw-Zeeland: meer kwartaalomzet voor Countdown dankzij AGF
De Countdown-keten van Woolworths had in het kwartaal van maart een toename in omzet van 3,2%. Volgens de keten kwam dit met name door de omzet van AGF. De omzet bij de 180 Countdown-winkels stond in de periode van 13 weken tot 31 maart op NZ$1,69 mld (€1,0 mld), waar dit in dezelfde periode van vorig jaar nog neerkwam op $1,64 mld (€970 mln). Als de invloed van de paasdagen buiten beschouwing zou worden gelaten, zou de omzet met 2,9% zijn gestegen. In het kwartaal namen de gemiddelde prijzen met 0,6% af, terwijl dit voor de gehele sector neerkwam op 0,7%.
Bron: scoop.co.nz

Canada: The Sweet Potato begint recycle-programma voor zwart plastic
De in Toronto gevestigde supermarktketen The Sweet Potato is onlangs begonnen met een recycle-programma voor zwart plastic. Het bedrijf kwam er eerder achter dat het stadsbestuur van Toronto geen zwart plastic inneemt. Volgens de keten is er aanvankelijk een keuze gemaakt voor duurzaamheid door gebruik te maken van plastic containers, totdat het bedrijf er achter kwam dat er hierdoor onbewust mee is gewerkt aan het probleem van plastic afval. "Het is bizar dat mensen in Toronto zwart plastic van ons in huis hebben, dat nu ineens afval is geworden", zegt oprichter en eigenaar Digs Dorfman. "Daarom besloten we om de consument het zelf weer terug te laten brengen."
Bron: canadiangrocer.com

VS: Wegmans opent eerste winkel in New York City
Wegmans gaat op 27 oktober voor het eerst een vestiging openen in New York City. Volgens onderdirecteur Todd Ferrera wacht de gemeenschap van Brooklyn al tijden op een Wegmans-vestiging.
Bron: supermarketnews.com

VS: Smart & Final heeft meer omzet in eerste kwartaal 
Smart & Final Stores had in zijn eerste kwartaal een toename in netto omzet van 2,8% tot bijna $1,05 mld (€940 mln). De vergelijkende winkelomzet steeg in dezelfde periode met 2,2%. Het bruto winstmarge steeg met 7% tot een resultaat van $156,3 mln (€140,1 mln). De aangepaste bruto winst steeg met 3,6% tot $29,6 mln (€26,5 mln). De netto omzet werd mede gestimuleerd door de stijgingen in winkelverkeer en volume per winkelwagen, die respectievelijk neerkwamen op 0,4% en 1,7%. Ook werd meer netto omzet verkregen door nieuwe vestigingen. De netto omzet bij vestigingen onder het merk Smart & Final steeg jaar op jaar met 2,6% tot $815,9 mln (€731,4 mln). De vergelijkende winkelomzet voor deze keten was met 2,4% gestegen. Het bruto winstmarge steeg jaar op jaar van 14,4% tot 15%.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Farmstead introduceert Smart Shopping List
De online supermarkt Farmstead heeft met de Smart Shopping List een nieuw middel voor consumenten ontwikkeld. De Smart Shopping List voorspelt bij klanten wat ze aan boodschappen nodig hebben op basis van informatie zoals eerder gedane boodschappen, wat eerder al in de online winkelwagen is geplaatst en de zoekgeschiedenis op de site. Volgens CEO Pradeep Elankumaran is een van de grootste uitdagingen voor online retail om snel een bestelling op te bouwen. “Omdat er immers geen gangpaden en schappen zoals bij een fysieke supermarkt zijn, is het echt een uitdaging om klanten online te helpen bij het vinden van de juiste producten en om suggesties voor nieuwe producten te doen", aldus Elankumaran..
Bron: progressivegrocer.com

VS: Walmart en Digimarc werken aan automatisering voor vers verpakte producten
Walmart werkt samen met Digimarc Corp. dat verantwoordelijk is voor het Intuitive Computing Platform (ICP) en de Digimarc Barcode. Samen gaan de twee bedrijven de leveringsketen voor verpakte versproducten verbeteren. De oplossing van Digimarc moet ervoor zorgen dat de verspilling van versproducten wordt verminderd en dat door automatisering lagere kosten kunnen worden bereikt. De middelen die door de samenwerking zijn ontwikkeld, helpen onder andere ervoor te zorgen dat de verpakking van de versproducten niet wordt gevouwen of verkreukeld. Ook zorgt de Digimarc- Barcode ervoor dat het scannen van de producten makkelijker gaat, wat positief is voor zowel de winkelervaring van de klant als het beheer van de inventaris door het personeel.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Sprouts heeft 10% meer kwartaalomzet
Sprouts Farmers Market zag in het eerste kwartaal van het eigen fiscaal jaar de omzet ten opzichte van vorig jaar met 10% toenemen. De netto omzet kwam daarmee neer op $1,4 mld (€1,26 mld). De vergelijkende winkelomzet nam met 1,4% toe. Over twee jaar gezien is de vergelijkende omzet met 4,1% gegroeid. In het afgelopen kwartaal werden acht nieuwe winkels geopend. Dat was een meer dan gepland. Voor het volgende kwartaal worden negen nieuwe winkels gepland, waarvan er een inmiddels al in bedrijf is gegaan. In de tweede helft van dit jaar moeten er nog eens dertien vestigingen worden geopend. De bruto winst nam met 9% toe tot $484 mln (€433,9 mln). Het bruto winstmarge stond daarmee op 34,3%, wat jaar op jaar gezien een afname is van 30 basispunten. Volgens Sprouts kwam dit door kosteninflatie, die niet geheel was doorberekend naar de retailprijzen in verband met de concurrentie binnen de supermarktsector. Ook waren er extra kosten wegens veranderingen aan het assortiment.
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven