Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eerste ladingen clementines midden mei verscheept

Het Chileense citrusseizoen is begonnen

Het is lente en dat betekent citrus uit Chili. Als belangrijkste leverancier voor Noord-Amerika begon Chili in week 16 met het verladen van 71.771 kartons clementines. Vanaf 2 mei gaan 55.268 kartons clementines richting oostkust en 16.503 naar het westen. Chileense clementines worden gevolgd door citroenen, navelsinaasappelen en mandarijnen. 

De Chileense citrussector raamt ongeveer dezelfde hoeveelheid als vorig jaar toen het totale volume op 350.000 ton kwam in vergelijking met de 358.000 in 2018. De hoeveelheid clementine wordt 8% lager geraamd op 58.000 ton. Juan Enrique Ortuzar van het Chilean Citrus Committee: "In 2018 steeg de Chileense clementineteelt met 53%. Na een jaar nam de bloei af, waardoor deze daling geen verrassing is. De algehele verwachting van het clementine oogst is positief. In 2017 verlaadden we 40.687 ton clementines naar Noord-Amerika en dit jaar is de raming 58.000 ton. Dat is een stijging van 43% in slechts 2 jaar." 

De verwachtingen van een sterk clementine seizoen zijn hoog. Leveranciers beweren dat het weer en de teeltomstandigheden ideaal waren voor een goede oogst, formaat en de koele nachten hebben voor een glanzende oranje kleur gezorgd. Chili zorgt voor meer export naar de VS dan normaal en het comité heeft vertrouwen in de hoge kwaliteit van het fruit en de sterke marktsteun die de juiste combinatie vormen om vraag te genereren en de afzet de doen stijgen. 

Het Chileense citrus zal volgens het comité via handelaren in de VS en Canada in winkels en online gepromoot worden bij grote en kleine retailketens. Promotie vindt ook plaats via social media kanalen van Fruits from Chili. Karen Brux van de Chilean Fresh Fruit Association: "In 2018 hadden we citrusreclames in meer dan 50 retailketens met een focus op creatieve pr die de afzet in de dubbele cijfers brengt. We hopen ons bereik dit seizoen verder te brengen. We voorzien onze social media volgers van video's van Chileense boomgaarden, nieuwe recepten en interactieve pr. Op Facebook hebben we 350.000 volgers."

Nu zijn wekelijkse gewasupdates verkrijgbaar en het comité stuurt gedetailleerde informatie over citroenen, navelsinaasappelen en mandarijnen wanneer de verlading ervan begint. 

Voor meer informatie:
Karen Brux
Chilean Fresh Fruit Association
Ph: +1 (650) 654-0777
karenbrux@gmail.com
www.fruitsfromchile.com/fruit/citrus/

Publicatiedatum: