Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rotterdam bundelt groenten en fruit op Maasvlakte

Rotterdam bouwt haar positie als grootste West-Europese doorvoerhaven voor producten uit de land- en tuinbouwsector en visserij verder uit. Onderdeel van die strategie is de inrichting van de Rotterdam Food Hub aan het Calandkanaal bij de ingang van de Maasvlakte. Het bedrijventerrein van 60 hectare wordt speciaal ingericht om bedrijven uit de ‘agrofood’ sector optimaal te faciliteren. Over ruim de helft van 60 hectare groot bedrijfsterrein nabij Maasvlakte worden al gesprekken gevoerd met geïnteresseerden.

Agrofood’ is een groeimarkt vanwege de bevolkingstoename en welvaartsgroei, met name in opkomende economieën. Na de Verenigde Staten is Nederland de grootste landbouwexporteur ter wereld. In 2017 werd voor bijna € 92 miljard verhandeld. Het heeft er mede toe geleid dat de Rotterdamse haven met 16 miljoen ton overslag per jaar marktleider is in West-Europa.

Snelheid cruciaal
“We willen de groei van onze klanten in de agrofood graag verder accommoderen”, licht Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam toe. “De Rotterdam Food Hub biedt daarvoor de kans bij uitstek: niet alleen liggen de grote deepsea containerterminals op de Maasvlakte op een steenworp afstand, maar de Rotterdam Food Hub krijgt zelf ook de beschikking over meerdere ligplaatsen voor zeeschepen die speciaal zijn ingericht voor koellading.” Tevens komen er ligplaatsen voor binnenvaartschepen en worden de warehouses direct aan de kades gesitueerd, waardoor gekoelde en diepgevroren lading snel opgeslagen, bewerkt of getransporteerd kan worden. “In agrofood werken we met bederfelijke waar en is snelheid dus cruciaal”, aldus Hoogsteden.

Schop in de grond
Van de 60 hectare is circa 45 hectare beschikbaar voor uitgifte aan bedrijven. Over 35 hectare daarvan lopen reeds gesprekken met gegadigden. Voorbereidende werkzaamheden zoals bodemonderzoek hebben dit voorjaar reeds plaatsgevonden en de aanleg van een bouwweg en nutsvoorzieningen voor de bouw zullen vanaf juni plaatsvinden. Vanaf juli gaat bij de eerste klant de schop in de grond voor de ontwikkeling van het terrein op wat ook wel de ‘Kop van de Beer’ wordt genoemd. Eind 2020 zullen de eerste bedrijven er operationeel zijn.

Bananen, uien en… haring
Rotterdam is verreweg de grootste import- en exporthaven in West-Europa op het gebied van agrofood. Wat betreft import wordt de top-3 gevormd door achtereenvolgens citrus, bananen en druiven. Ook vinden veel sappen via Rotterdam hun weg naar de consument. Qua export zijn het groenten, uien en aardappelen die de top vormen, gevolgd door varkensvlees, kipproducten, kaas, buitenplanten en haring. Het land waar vanuit Rotterdam het meeste agrofood naar geëxporteerd wordt, is China. Voor import komen de meeste producten uit Zuid-Afrika, Brazilië en Costa Rica.

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: