Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Fashion zorgde voor ommekeer op Spaanse watermeloenenmarkt

Een paar decennia terug "hadden mensen geen vertrouwen in watermeloenen, omdat ze vaak slecht van kwaliteit waren. Andere soorten meloen bedreigden ons van alle kanten", memoreert Juan López, directeur van Pozosur, het grootste Spaanse teeltbedrijf van watermeloenen.

López speelde een belangrijke rol in de zoektocht vanuit zijn bedrijf naar een uitweg uit deze moeilijke situatie. Na veel uitgeprobeerd te hebben, slaagden ze er in 2017 in om voor het eerst hun grootste concurrent in de regio Murcia (andere soorten meloen) te verdringen. Dat jaar overtrof de oogst de 200.000 ton, het dubbele van tien jaar daarvoor, het viervoudige van twintig, en het twintigvoudige van dertig jaar daarvoor. De komst van de Fashion variëteit speelde een doorslaggevende rol in deze ontwikkeling.

"We probeerden van alles om een goed product te verkrijgen waarmee de omzetdaling een halt toegeroepen kon worden", vertelt López. "We probeerden te enten met pompoen zonder de watermeloenplant volledig los te koppelen, zodat het sap met het pompoensap kon blijven samenvloeien". López vertelt dat ze op deze manier een goede smaak verkregen, maar dat de planten dood gingen.

Omdat het enten niet goed werkte, gingen ze nieuwe variëteiten uitproberen. Een van de problemen van toen was dat de zwarte watermeloen die als bestuiver voor de nieuwe watermeloenen werd gebruikt, geen uitweg had op de markt vanwege zijn slechte kwaliteit. Een tijd later, een paar jaar geleden, "lukte het om te bestuiven met watermeloenen met eetbare microzaden. Vandaag de dag tref je op geen enkele markt meer zwarte watermeloen met pit aan. Deze traditionele watermeloen is verdwenen". 

De grote verandering, vertelt de directeur van Pozosur, kwam echter met de Fashion variëteit, die samen met andere pitloze watermeloenen (de eerste daarvan was de Bouquet, die in het begin van de jaren '90 werd geïntroduceerd) de omzet van het bedrijf enorm deed toenemen.

López vertelt dat ze de variëteiten, die ze uitprobeerden, uiteindelijk steeds weggaven aan vrienden en familie. "Ik herinner me dat iedereen zei dat ze de Fashion geweldig vonden. Daarom probeerden we alle zaden te kopen van Nunhems, het bedrijf dat ze beheerde. Sinds deze diepgaande verandering in de sector, waarin er bijna geen slechte watermeloenen meer op de markt gebracht worden "bestaat de concurrentie voor ons niet uit telers die goede watermeloenen leveren, want die zorgen alleen maar voor een goede reputatie, maar uit degenen die een slecht product leveren, want daardoor worden we uiteindelijk allemaal getroffen".

 

Bron: laverdad.es


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven