Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Frankrijk: winkelomzet Casino gelijk

Japan: FamilyMart investeert in automatisering
De Japanse buurtwinkelketen FamilyMart Holdings gaat¥25 mld (€200 mln) investeren in technologie die moet besparen op arbeidskosten. Het bedrijf werkt hiervoor samen met Panasonic aan systemen voor zelfscankassa's, digitale labels bij schappen en andere vormen van automatisering. De investering is met name gericht op het ondersteunen van franchisenemers, die zich geconfronteerd zien met hoge arbeidskosten in verband met de openingstijden van 24 uur per dag.
Bron: insideretail.asia

Zuid-Afrika: Pick n Pay heeft 18% meer jaarwinst
De Zuid-Afrikaanse retailer Pick n Pay Stores Ltd had in het afgelopen fiscaal jaar een toename in winst van 18%. Dankzij lagere prijzen wist de keten meer consumenten aan te trekken en zo meer concurrerend vermogen binnen de op dit moment lastige sector te krijgen. Pick n Pay is de tweede grootste supermarktketen van Zuid-Afrika en profileert zich als een goedkoper alternatief tegenover Woolworths en Shoprite. De winst per aandeel stond in de periode van 52 weken tot en met februari op 326,71 cent (€0,21), in vergelijking met de 276,98 cent (€0,17). De winst per aandeel geldt in Zuid-Afrika als een maatstaf voor winstgevendheid, waarbij eenmalige toevoegingen aan de winst buiten beschouwing kunnen worden gelaten. 
Bron: uk.reuters.com

Australië: Meer omzet door promotieacties voor Coles
De tweede grootste supermarktketen van Australië, Coles, had een hogere kwartaalomzet dankzij promotieacties gericht op kinderen. In verband met deze marketingstrategie worden door analisten vraagtekens gezet bij in hoeverre deze omzetstijging in de toekomst is vol te houden. Coles-aandelen stegen met 0,2%, terwijl de rest van de aandelenmarkt gemiddeld met 0,3% daalde. Bij de promotieacties van Coles werd gebruik gemaakt van een aanbod aan figuurtjes op basis van groente en fruit bij aanschaf aan producten van meer dan A$30 (€18,86). De promotieactie heeft de vergelijkende omzetgroei gestimuleerd, zodat kon worden gecompenseerd voor de verminderde omzet tijdens oud en nieuw. De vergelijkende winkelomzet steeg met 2,2%, waar deze in het kwartaal ervoor nog met 1,5% toenam. In september werd een vergelijkbare promotieactie gehouden, die zo succesvol bleek dat sets met de figuurtjes voor honderden dollars online werden aangeboden. De omzet nam in dat betreffende kwartaal met 5,1% toe.
Bron: reuters.com

Meer mensen doen online boodschappen in Qatar
Online boodschappen doen zit in de lift in Qatar. Het land heeft een sterke online infrastructuur en een bevolking met een relatief hoog inkomen. Verse groente en fruit vinden via online apps in Qatar het meeste aftrek. In verband met de opkomst van meer vraag naar thuisbezorging van boodschappen zijn er verschillende boodschappen-apps verschenen in de sector van Qatar. Een hiervan is Suncart. “Toen we met Suncart begonnen, was de sterkste feedback die we kregen dat men misschien non-foodproducten of verpakte levensmiddelen zou bestellen, maar dat men nooit verse groente en fruit online zou willen kopen", zegt Suncart-CEO Khawaja Jaffer. "Tot onze verbazing betreffen 18 van de 25 meest verkochte goederen AGF-producten."
Bron: thepeninsulaqatar.com

Frankrijk: winkelomzet Casino gelijk
Casino heeft de resultaten van zijn eerste kwartaal van dit fiscaal jaar bekend gemaakt. Uit die resultaten blijkt dat de vergelijkende winkelomzet met 3,0% is gestegen. In de Franse thuismarkt bleef de vergelijkende winkelomzet nagenoeg gelijk. Met inbegrip van de keten Cdiscount steeg deze slechts met 0,1%. De Latijns-Amerikaanse markt en dan met name die van Brazilië, presteerde echter een stuk beter. De totale omzet in Frankrijk daalde met 3,3% tot €4,4 mld. De natuurlijke omzetgroei kromp in met 1,5%. De resultaten werden beïnvloed door winkelsluitingen. In de afgelopen 12 maanden werden 109 vestigingen gesloten van de keten Leader Price. Ook heeft Casino te lijden gehad van de Gele Vestjesbeweging aan het einde van het jaar. Positieve effecten op de omzet waren onder andere het succes van biologische producten, waarvan de omzet in het eerste kwartaal was gestegen met 11%. Ook de online omzet steeg in deze periode met 11%. De keten Monoprix had een verbeterde omzet dankzij de toename in winkelverkeer van 1,7%. De netto omzet van bio-producten steeg met 9,7% terwijl de online omzet van Monoprix met 11,8% toenam. Dit kwam met name door het partnerschap met Amazon, dat een netwerk heeft gecreëerd dat over de gehele omgeving van Parijs loopt. De keten Franprix had een toename in winkelverkeer van 2,0% en een toename in omzet voor bio-producten en cateringproducten van respectievelijk 4,8% en 12%. Casino heeft aangegeven dat het bedrijf verder werkt aan de implementatie van een online klantenprogramma onder de naam Bibi, dat volgens het bedrijf zorgt voor een persoonlijker aanbod voor de klant. De Géant-hypermarkten hebben goed gepresteerd. De omzet van biologische producten en de online omzet stegen met respectievelijk 7,4% en 11,2%. Verder heeft volgens Casino de implementatie van de “…le drugstore parisien”-drogisterijen bij drie eigen vestigingen winkels een positief effect gehad.
Bron: retailanalysis.igd.com

Singapore: thuisbezorgstartup Honestbee zonder kapitaal
Honestbee, een online thuisbezorgdienst in Singapore, is bijna door zijn financiële middelen heen. Het bedrijf probeert nu zichzelf te verkopen. Er is overleg met betrekking tot een gedeeltelijke of volledige overname geweest met een aantal partijen in Azië, waaronder de online taxi-bedrijven Grab en Go-Jek. Honestbee werd opgericht in 2015 en werkt samen met supermarkten om door middel van orderpickers, een eigen wagenpark en een mobiele app boodschappen bij consumenten te bezorgen. Naast in de eigen thuismarkt is het bedrijf ook actief in Hong Kong, Taiwan, Thailand, Maleisië, Indonesië, de Filipijnen en Japan. In sommige markten bezorgt Honestbee ook restaurantmaaltijden. In Singapore heeft Honestbee daarnaast een online/offline winkelketen onder de naam Habitat, die wat wegheeft van de bedrijfsvoering van Alibaba.
Bron: techcrunch.com

VK: Scotmid Co-operative heeft 11% meer winst
Scotmid Co-operative had in de periode van een jaar tot 28 januari 2019 een winst van £5,3 mln (€6,14 mln). Jaar op jaar is dat een toename van 11%. Scotmid Co-operative is een retailer dit in november zijn 160ste jubileum vierde. De netto waarde van de vaste activa van het bedrijf zijn gestegen tot £103 mln (€119,3 mln) wat de hoogste waarde van het bedrijf ooit is. De omzet nam jaar op jaar met £4 mln (€4,63 mln) toe tot £378 mln (€437,8 mln). Net als bij andere Britse bedrijven werd de omzet gestimuleerd door zowel het WK als de heetste zomer van de afgelopen 40 jaar. Tegelijkertijd had de retailketen ook te maken met significante toenames in kosten, een zwakke nationale economie en de onzekerheden omtrent Brexit.
Bron: thenews.coop

Mexicaanse tak van Walmart heeft hogere kwartaalwinst
De grootste supermarktketen van Mexico, Walmart de Mexico, had in het eerste kwartaal een toename in netto winst van 3,8%. Dit is echter minder dan de 6,4% in extra winst, die door analisten van Reuters werd verwacht. Walmart verklaart de lager uitgevallen winst door een schaarste aan benzine in Mexico, waardoor het winkelverkeer is teruggelopen. Ook was er sprake van de paasdagen die dit jaar in het tweede kwartaal in plaats van het eerste kwartaal vielen. Het bruto winstmarge daalde in Mexico met 20 basispunten tot 22,5% van de omzet. Winkels boden meer kortingsacties aan om van hun voorraad af te komen. Ook moesten de winkels de kosten dragen voor vertragingen op het gebied van de import van kleding. De netto omzet van Walmart de Mexico kwam neer op 8,66 mld (€410 mln). Vorig jaar stond de netto winst op 8,35 mld pesos (€400 mld). De omzet van het afgelopen kwartaal bedroeg 151,73 mld pesos (€7,18 mld).
Bron: reuters.com

VS: Farm Stores installeert milieuvriendelijke drive-thru's
Een lokale keten in Florida onder de naam Farm Stores heeft plannen om aan de Amerikaanse oostkust uit te breiden. De keten is uniek wegens de manier waarop klanten van de winkel gebruik maken en wegens het materiaal dat is gebruikt om de vestigingen op te bouwen. Vestigingen van Farm Stores zijn buurtwinkels met een drive-thru-toegang, zoals je die bij fastfoodketens ziet. De eerste vestiging werd geopend in 1957. Jaren later werd in 2015 de onderneming omgevormd tot een franchise-constructie. Veel locaties van Farm Stores zijn opgezet aan de hand van oude scheepscontainers, zoals het geval is bij de nieuwste locatie in Louisiana. Ook worden er Farm Stores-vestigingen opgezet in New Jersey, New York en Connecticut. Er zijn plannen om in de komende zeven jaar in totaal 600 winkels te openen, waarvan het grootste deel op basis van scheepscontainers zal worden opgezet. Op dit moment heeft de keten een netwerk van 65 locaties in Florida. Het aanbod van de winkels bestaat uit zelfgebakken broodproducten, verse zuivel en groente en een aantal huismerkproducten. De uitbreiding van Farm Stores komt mogelijk precies op het juiste moment. Het milieuvriendelijke uitgangspunt sluit aan bij de wensen van millennials, die de voorkeur geven aan winkels met een sterk geprofileerde aanpak voor duurzaamheid. Ook zijn nieuwe vestigingen door de scheepscontainers erg goedkoop om op te zetten. Een nieuwe Farm Store-vestiging is 40% goedkoper dan als een winkel geheel van de grond af moeten worden opgebouwd.
Bron: retailwire.com

VS: Whole Foods opent restaurants in vestigingen in Florida en Californië
Whole Foods heeft twee nieuwe restaurants in eigen winkels geopend. Het restaurantconcept Bird in the Hand werd geopend in de Whole Foods-vestiging in West Palm Beach in Florida. In een Whole Foods-locatie in Porter Ranch te Californië werd een Nekter Juice Bar geopend. Bird in the Hand is ontwikkeld met aandacht voor de vaste Whole Foods-consument. Op het menu staan onder andere vegetarische opties, zoals geroosterde bloemkool of spruiten. Nekter heeft daarentegen een aanbod dat vooral is toegespitst op eigen koffiesoorten. De nieuwe restaurants zijn onderdeel van het Friends of Whole Foods market-programma, dat als doel heeft om door middel van partners unieke winkelervaringen te creëren.
Bron: grocerydive.com

VS: Northgate González Market begint grootschalige campagne
Northgate González Market is begonnen met een nieuwe multimedia-campagne. De campagne ging van start tijdens de Latin Billboard Awards, die op tv werden uitgezonden. De campagne is gefocust op het aanbod aan authentieke producten van de op Latijns-Amerikaanse consumenten gerichte supermarktketen. Ook gebruikt de campagne thema's als sport, muziek en Tv-bingoshows. “We weten dat onze klanten niet allemaal hetzelfde zijn. Elke klant heeft zijn eigen behoeftes tijdens het boodschappen doen en ook heeft elke klant zijn eigen verhaal. We begrijpen dat achter elk bezoek aan onze winkels een ander verhaal schuilt", aldus onderdirecteur Caro D’Antuono.
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven