Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Snoeptomatentelers op reis naar Marokko

De teelt, strategie en vooruitgang bekijken, kennis en ervaring uitwisselen en netwerken. Met dat doel ging een aantal snoeptomatentelers op studiereis naar Marokko. Samen met Syngenta teeltadviseurs Frank van Antwerpen en Pieter Stijnen vloog de groep half april binnen 3 uurtjes naar Agadir om daar een kijkje te nemen. Twee volle dagen om veel te zien, te proeven en vooral te leren.

Het reisgezelschap. 

"Op het programma een bezoek aan een aantal grotere bedrijven en aan de lokale Syngenta demokas. Daarnaast was er ook tijd om langs een echte markt te gaan", vertelt Frank van Antwerpen. "Als kers op de taart: samen ontspannen en van de zon genieten... en de slagroom dan?! Dat was de voetbalwedstrijd van Ajax tegen Juventus op 16 april! En dat ook ging prima", lacht hij.

Vers geoogste Angelle tomaatjes.

Wat speelt er in Marokko?
Frank: "Veel Marokkaanse tomatentelers zijn overgeschakeld naar frambozen, blauwe en andere bessen. Dit zijn de kleinere bedrijven, maar samen tellen ze voor zo’n 2000 ha in totaal. Toch blijft de export van snoeptomaten vanuit Marokko stabiel de laatste jaren. Als er een overschot is aan snoeptomaten, is het heel lastig om het product op de binnenlandse markt te verkopen. De grotere bedrijven zullen uitbreiden, bijvoorbeeld in regio Dahkla, maar de infrastructuur maakt het daar heel lastig om de logistiek goed te organiseren".

Bij Azura gingen de gesprekken over de toekomst van de Nederlandse en de Marokkaanse producties.

"De agrarische sector in Marokko stelt 45% van de mensen te werk. De arbeidskosten zijn een stuk lager in vergelijking met Noord-Europa (gemiddeld 9 euro per uur), maar er ontstaat eveneens een mankracht‘oorlog’ doordat de zachtfruitproductie veel arbeiders vraagt. Gezien men in Marokko zeer goed in staat is om losse tomaten met een goede kwaliteit te leveren, zullen zij hierdoor voor meer druk in de markt zorgen", verwacht Frank.

Voor meer informatie:
Syngenta
www.syngenta.nl

Frank van Antwerpen
0651235515
frank.antwerpen_van@syngenta.com 
 

Publicatiedatum: