België/Frankrijk: Colruyt Group kiest voor Juniper Networks
Juniper Networks, een marktleider op het gebied van geautomatiseerde, beveiligde netwerken, heeft bekend gemaakt dat de in Frankrijk en België gevestigde Colruyt Group gebruik gaat maken van de technologie van het bedrijf. Colruyt past de systemen van Juniper Networks toe om de data-connectiviteit te verbeteren, nu het verkeer in het eigen netwerk zoveel toeneemt. De Colruyt Group bestaat uit meer dan 40 merken voor particulieren en ondernemingen en omvat onder andere levensmiddelen, non-food producten, pompstations en groothandelszaken. Colruyt werd meer dan 80 jaar geleden opgericht. Het netwerk omvat 553 eigen winkels, 581 zelfstandige supermarkten die voor Colruyt worden bevoorraad en een aanbod via e-commerce. De Colruyt Group is onder andere in het bezit van de merken BIO-planet, Collishop, Cru, dreambaby, DreamLand, OKay, SPAR Belgium, MyUnderwear24, NewStory, Newpharma en ZEB en beheert in Belgié de pompstaionketen DATS24.
Bron: globenewswire.com
Zuid-Korea: Datametrex sluit contract met Homeplus
Datametrex AI Limited heeft een contract voor samenwerking gesloten met Homeplus, de tweede grootste retailer van Zuid-Korea. Datametrex gaat zorgen voor analytische prognoses. Homeplus omvat een keten aan hypermarkten, de supermarktketen Homeplus Express, de 365- buurtwinkels en een online retailkanaal. Homeplus was tot 2015 in handen van het Britse Tesco, maar valt nu onder het beheer van het investeringsbedrijf MPK Partners. De retailer heeft in Zuid-Korea 140 vestigingen met in totaal 25.000 werknemers. Datametrex gaat zijn NexaIntelligence AI-systeem toepassen bij verschillende afdelingen van de retailgroep. "Dat we door zo'n grote keten zijn uitgekozen geeft een hoop mogelijkheden op het gebied van analytische prognoses", zegt Datametrex-CEO Andrew Ryu. "De behoefte aan kunstmatige intelligentie en machinaal leren speelt een belangrijke rol voor retailers die hun informatie willen verzamelen en leren te begrijpen. Dit geldt ook voor Homeplus."
Bron: globenewswire.com
Carrefour ziet verbeteringen in Franse thuismarkt
In het eerste kwartaal van 2019 heeft Carrefour beter gepresteerd dan verwacht. Dit kwam met name door de hogere omzet van levensmiddelen in de Franse thuismarkt. Hoewel de omzet van de Belgische tak van Carrefour wederom is afgenomen, blijft de retailer positief over de situatie. De omzet van Carrefour is met 2,7% toegenomen tot €20,6 mld. In Frankrijk steeg de omzet met 1% dankzij de toename in omzet van voedingsmiddelen van 2%. De omzet bij hypermarkten steeg met 0,1%, terwijl die van supermarkten met 1,5% toenam en die van andere winkelformats met 2,6%. Carrefour heeft voornamelijk een positief resultaat weten te behalen dankzij prijsinvesteringen en een nieuw klantenprogramma. Ook de omzet van e-commerce en buurtwinkels was gestegen. De omzet van de Belgische tak nam met 3,5% af tot €987 mkb. Dit kwam met name door een aantal reorganisaties binnen de Belgische afdeling, die onder andere hebben geleid tot een kleiner winkelnetwerk. De vergelijkende winkelomzet nam af met slechts 0,4%, waardoor Carrefour dit geneigd is om te zien als een vorm van verbetering binnen een markt die erg felle concurrentie kent. Carrefour heeft in België een aantal nieuwe initiatieven aangekondigd, zoals de uitbreiding van het huismerkassortiment en het biologische assortiment, het openen van nieuwe bio-supermarkten, het uitbreiden van het buurtwinkelsegment met geautomatiseerde winkels en een samenwerking met de apothekersketen Medi-Market.
Bron: retaildetail.eu
Brazilië: GPA heeft meer omzet
De Braziliaanse supermarktketen Grupo Pão de Açúcar SA had in zijn eerste kwartaal een stijging in omzet van jaar op jaar 12%. Daarmee loopt de keten in op zijn voornaamste concurrent, de marktleider Carrefour Brasil. GPA, dat in handen is van het Franse Casino Guichard Perrachon SA, had een bruto omzet van 13,8 mld reais (€3,1 mld), dat met name werd verkregen dankzij de resultaten bij de groothandelsafdeling Assaí.
Bron: reuters.com
VS: Kroger en Walgreens testen camera's in winkels
Amerikaanse supermarktketens maken steeds meer gebruik van slimme schappen en koelvakken. Zo worden minuscule camera's geïnstalleerd, die meer informatie over de consument geven. De technologie achter de camera's is bedoeld om de winkelervaring persoonlijker te maken, hoewel dit ook tot morele vraagstukken met betrekking tot privacy leidt. De keten Kroger heeft bij wijze van test camera's geïnstalleerd bij twee vestigingen in Cincinnati en Seattle. De camera's bevinden zich in prijsborden boven schappen, waarop kortingsacties en advertenties te zien zijn. De camera's slaan geen informatie op, maar kunnen we schattingen maken met betrekking tot de leeftijd en het geslacht van de consument. De keten Walgreens heeft camera's geïnstalleerd in deuren van de koelvakken. De deuren werken ook als een beeldscherm, waarop advertenties en informatie over de inhoud van de koelvakken te zien zijn. De speciale deuren zijn te vinden bij zes Walgreens-winkels in Chicago, New York, San Francisco en Bellevue, Washington. De camera's kunnen een schatting van de leeftijd van de klant maken en scannen waar de klant binnen het koelvak naar kijkt. Volgens Walgreens is deze specifieke functie van de camera's vooralsnog uitgeschakeld.
Bron: grocerydive.com
VS: Topco introduceert labels op maat
Een groot aantal retailers die bij Topco zijn aangesloten, maken gebruik van het Product Transparency Initiative. Dit programma is gekoppeld aan een partnerschap met Label Insight, zodat de retailers op maat aangepaste labels voor hun producten weer kunnen geven. Volgens Topco-CEO Randy Skoda zorgt het programma ervoor dat Topco-leden effectievere marketing toe kunnen passen, die is toegespitst om de eigen omliggende gemeenschap. "Niet alleen heeft het platform een assortiment van duizenden producten. De informatie die aan deze producten is gekoppeld kan worden gebruikt door Topco-leden om zich meer in de markt te onderscheiden en via eigen labels meer informatie te geven aan hun klanten.“
Bron: progressivegrocer.com
Amazon heeft kwartaalwinst van $3,6 mld
Amazon heeft in de eerste drie maanden van 2019 een recordwinst behaald van $3,6 mld (€3,2 mld). Dat is meer dan twee keer zoveel dan de $1,6 mld (€1,4 mld) van het jaar ervoor. Het eerste kwartaal van 2019 is het zesde kwartaal op rij waarin Amazon een winst behaalde van meer dan $1 mld (€900 mln) en het vierde opeenvolgende kwartaal waarin qua winst een record werd gebroken. De E-commerce-gigant had in de afgelopen periode jaar op jaar een toename in omzet van 17% tot bijna $60 mld (€53,9 mld). Deze 17% toename is de traagste toename in omzet sinds 2015.
Bron: edition.cnn.com
Sobeys opent eerste FreshCo-winkel in West-Canada
Sobeys heeft in westelijke deel van Canada zijn eerste discountwinkel geopend onder het format FreshCo. De vestiging in Mission, British Columbia is de eerste van 12 winkels die Sobeys van plan is om voor het einde van dit jaar te openen. Sobeys wil op deze manier meer marktaandeel verkrijgen in de westelijke regio. Jarenlang heeft de Canadese retailgroep hier problemen ondervonden door de moeizame overname van de Safeway-keten. De directeur van het discountformat, Mike Venton, geeft toe dat Sobeys in het discountsegment ver achter loopt op de concurrentie.
Bron: canadiangrocer.com
VS: Weis Markets wil $109 mln investeren
Weis Markets heeft plannen bekend gemaakt om in 2019 $109 mln (€97,9 mln) te investeren. De investering wordt gebruikt voor renovaties van winkels, het openen van nieuwe vestigingen, het verbeteren van de leveringsketen en verbeteringen op het gebied van IT. In 2018 nam de omzet van Weis toe tot $3,5 mld (€3,1 mld). In de afgelopen 19 kwartalen is de vergelijkende winkelomzet in 18 kwartalen hiervan gestegen. Jaar op jaar nam de winst van Weis Markets toe met 9,4%. Volgens de keten kwam het succes door het winkelnetwerk en door de investeringen in IT. Ook hadden de omzet en de winst baat bij promotieacties, die goed aansloten op de feestdagen. Ook werd succes behaald door middel van een klantenprogramma, verbeteringen met betrekking tot prijsoptimalisatie en een efficiënter management van de inventaris.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Walmart experimenteert met AI-tech in winkels
Walmart experimenteert met kunstmatige intelligentie in zijn fysieke winkels. Het doel dat de nieuwe technologie is een prettigere winkelervaring en een verbeterde efficiëntie qua kosten. Onlangs opende Walmart zijn Intelligent Retail Lab bij een vestiging op Long Island. Bij wijze van test zijn duizenden camera's aan het plafond gehangen en zijn sensoren in de schappen geplaatst. Dit zorgt ervoor dat alle schappen in de winkel voortdurend in de gaten kunnen worden gehouden. Dit zorgt ervoor dat tekorten snel kunnen worden aangevuld en dat ook andere problemen snel door het personeel kunnen worden opgelost. De camera's registeren bijvoorbeeld hoe rijp de bananen zijn, waarna bij een te rijp stuk fruit automatisch door het systeem een waarschuwing naar het personeel wordt gegeven.
Bron: phys.org
VS: Kroger behaalt mijlpalen met Zero Hunger | Zero Waste
Kroger heeft met zijn Zero Hunger | Zero Waste-programma een aantal mijlpalen weten te behalen. Het doel van Zero Hunger | Zero Waste is om zowel hongersnood in lokale gemeenschappen als voedselverspilling tegen te gaan. Met 2025 moet alle voedselverspilling bij de supermarktketen zijn weggewerkt. "Het Zero Hunger | Zero Waste-programma geeft vorm aan het nationale debat over hoe we honger in de VS kunnen beëindigen en hoe we een eind kunnen maken aan voedselverspilling", aldus onderdirecteur Jessica Adelman. "Bij Kroger focussen we ons intensief op onze mogelijkheden om hier iets aan te doen en moedigen we klanten, partners en andere ondernemingen aan om met ons mee te werken."
Bron: prnewswire.com