"Ondanks het Duitse aanbod altijd nog plaats voor buitenlandse kruiden en bladgroenten"

Momenteel komen er steeds meer slasoorten en kruiden uit Duitse teelt op de markt. Als gevolg daarvan verliezen buitenlandse producten langzaam hun dominante positie op de Duitse markt. Desalniettemin is de afzet van de gespecialiseerde handelaren en directe importeurs ook in het voorjaar constant en bijzonder goed, bevestigt handelaar Georg Steinkeller uit München, eigenaar van het bedrijf Herbafrucht.


Georg Steinkeller van Herbafrucht handelt overwegend in verse kruiden en rucola van het merk Giocola. Zijn producten neemt hij grotendeels via directe import af. / Foto: Freshplaza

De stokpaardjes van het op de Großmarkt München gevestigde bedrijf zijn sinds circa twintig jaar kruiden die het hele jaar door uit Israël en Ethiopië af worden genomen. Naar het basisassortiment – munt, koriander, basilicum, tijm en rozemarijn - is het hele jaar door de meeste vraag. Met Pasen ging de afzet licht omhoog met 10 tot 20 procent, vertelt Georg. "Als we echter de feestdagen er vanaf trekken, hebben we onder de streep dezelfde omzet als gebruikelijk. De kruidenconsumptie blijft immers altijd vrijwel constant. Belangrijk is vooral dat we een alternatief hebben wanneer er bij de ene herkomst sprake is van productschaarste.“

Trouwe clientèle voor importkruiden
In de afgelopen jaren is de kruidenteelt in Duitsland duidelijk toegenomen. Desondanks ziet Georg voor beide productsegmenten een plaats op de huidige markt. "Natuurlijk gaat de afzet nu sterk terug vergeleken bij de winter, nu er ook Duitse producten op de markt zijn. Onze klanten focussen zich echter sterk op buitenlandse producten en weten onze continue kwaliteit en jarenlange ervaring op dit gebied te waarderen.“ De presentie van buitenlandse kruiden op de markt neemt normaal gesproken vanaf oktober toe – zodra de Duitse telers ermee stoppen – en loopt dan vanwege het weer tot in maart.

De kruiden worden afhankelijk van de wensen van de klant verpakt in bijpassende verpakkingen. Hierbij ziet men al duidelijk verschillen tussen de afzonderlijke afzetmarkten, vertelt Georg. "Voor gastronomen en grootverbruikers verpakken we de producten hoofdzakelijk in eenheden van 100 gram, 150 gram, 500 gram en zelfs 1 kg. In de retail zijn daarentegen eerder de kleinste verpakkingen van 15 gram en 25 gram gewenst.“

Italiaanse bladgroenten: afzet neemt ieder jaar toe
Naast het brede kruidenassortiment is Italiaanse bladgroente sinds circa vijftien jaar de tweede belangrijke omzetpijler van Herbafrucht. Onder andere babyspinazie, radicchio en rucola worden het hele jaar door aan de verkoopstand in München verhandeld. "Bij zulke weersgevoelige producten is de kwaliteit doorslaggevend, vooral in de winter als veel handelaren Italiaanse rucola in het assortiment hebben. Gelukkig beschikken we over betrouwbare en ervaren telers die ook in het geval van een koudeperiode zoals tijdens de afgelopen winter kunnen leveren.“

Vanwege de goede betrekkingen met de telers aldaar en de stijgende consumptie van Italiaanse specialiteiten ziet Georg een interessant potentieel voor dit productsegment. "Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen hoe de trends zich ontwikkelen, maar ik stel vast dat de afzet in de loop der jaren is toegenomen.“ Wat betreft markt- en soortentrends is de ervaren vakhandelaar ook altijd up-to-date. "Sinds enkele jaren bieden we in de winter ook gele courgettes uit Israël aan. Deze worden tot nu toe bijzonder goed ontvangen door onze klanten. We zijn momenteel aan het nadenken over wat de volgende uitbreiding van het assortiment wordt“, zegt Georg afsluitend.

Voor meer informatie:
Herbafrucht GmbH
Höglhaus 4 a
D 83104 Tuntenhausen
Tel. +49 160 5524854
Fax +49-89-74719697
E-mail: info@herbafrucht.de 
www.herbafrucht.de 


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven