VS: hoeveelheden vers fruit die verloren gaan bij de retail lopen uiteen

Niet alle voeding die retailers inkopen, belandt uiteindelijk in het  winkelmandje van de consument. Voedselverspilling ontstaat wanneer retailers misvormde, onverkochte en bedorven producten uit hun schappen halen. In 2011-2012 werd er een raming gemaakt van de verliespercentages van 24 fruitcategorieën in 2.900 Amerikaanse supermarkten door het aantal ingekochte kilo's te vergelijken met het aantal verkochte kilo's. De percentages liepen uiteen van 4,1% voor bananen tot 43,1% voor papaja's. De kortere houdbaarheid van producten of overbevoorrading om tegemoet te komen aan een wisselende vraag kunnen bijdragen aan hogere verliespercentages. 

Onderzoekers van ERS vergeleken de percentages van 2011–2012 met de hoeveelheden vers fruit die in 2016 bij retailers verkrijgbaar waren om een inschatting te maken van het percentage fruit dat verloren gaat in de retail. Ananas en abrikozen hadden respectievelijk de op één en twee na hoogste verliespercentages in 2016. Ananas scoorde ook hoog in termen van volume (326 mln kilo) aangezien er dat jaar 997 mln kilo verse ananas bij retailers te koop was. De verliespercentages waren het hoogst bij verse watermeloen en appelen, waarvan er grote aantallen te koop waren bij retailers. 

In 2016 bedroegen de totale verliezen van de 24 fruitcategorieën 3 mld kilo,( 2,1 mld kilo na aftrek van het gewicht van pitten en schillen). Ook op andere plaatsten komt voedselverspilling voor, zoals bij de consument thuis of in horecagelegenheden, waar voedsel bederft, nooit geserveerd wordt of niet opgegeten wordt. De statistieken in deze tabel zijn afkomstig uit het ERS-rapport uit 2016. 

 

Bron: USDA


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven