REWE test bewustzijn rond plastic in 630 supermarkten

Rewe gaat Bio-AGF los aanbieden

Acht van de tien klanten zou daadwerkelijk afzien van wegwerpverpakkingen bij het kopen van voeding. Zeker wat AGF betreft. REWE ging dit na in de grootste test ooit rond verpakkingen in Duitsland in ongeveer 630 REWE supermarkten.

Bio-AGF wordt zonder plastic verpakking of in een milieuvriendelijke verpakking aangeboden. Dit zou mogelijk 90.000 kg verpakkingsmateriaal per jaar besparen, waarvan 60.000 kg uit plastic bestaat. Hiermee wil de retailer belangrijke informatie verzamelen over het verlagen van plasticgebruik in z'n AGF-assortiment. 

'Betrokken bij het milieu'
Peter Maly van REWE, een keten met 3.300 winkels: "Gezien de wereldwijde milieuvervuiling door plasticafval vinden wij als voedingsretailer dat we onze verantwoordelijkheid voor het milieu moeten nemen."

"De focus ligt op oplossingen die verpakkingen onnodig maken, maar ook op een economischer gebruik van materialen en de ontwikkeling van innovatieve, groenere verpakkingsalternatieven. We willen het tegelijkertijd voor onze klanten gemakkelijker maken om iets voor het milieu te doen. Daarom is deze test zo belangrijk. We zullen ons in de volgende stappen van het proces laten leiden door de resultaten en inzichten ervan." Rond 2030 wil REWE een private label met een milieuvriendelijke verpakking. 

Leif Miller van NABU: "NABU verwelkomt de test als een volgende stap in het vermijden van plastic verpakking in supermarkten. In Duitsland consumeren we jaarlijks 220 kg per capita. We moeten zoeken naar oplossingen voor het beperken van het gebruik van alle materialen, waaronder ook glas, papier en aluminium."

De test wordt uitgevoerd met 107 bio-AGF soorten. Ze zijn niet allemaal onverpakt. Plastic verpakkingen helpen bepaalde soorten delicaat AGF vers en hygiënisch te houden tijdens de hele waardeketen. En producten als aardappelen en uien kunnen niet individueel gelabeld worden om ze te onderscheiden van andere producten, waardoor ze niet volledig zonder verpakking kunnen. 

In zulke gevallen worden de meest milieuvriendelijke oplossingen gekozen. Vervolgens zal er een evaluatie plaatsvinden van hoe de genomen maatregelen een effect op de versheid en houdbaarheid hebben gehad en op hoe praktische ze zijn en of ze door de consument geaccepteerd worden. 

"Vermijd, verminder, verbeter"
De REWE group heeft onder dit motto al 1.112 private labelverpakkingen milieuvriendelijker gemaakt en daardoor jaarlijks 7.000 ton minder plastic gebruikt. 

Daarnaast wordt graspapier of gecertificeerd papier gebruikt voor fruitdozen. Ook worden materialen gerecycled en wordt de consument aangemoedigd om met herbruikbare netten los AGF te kopen. Daarnaast zijn er roestvrijstalen rietjes en wattenstaafjes met een staafje van papier i.p.v. plastic bij REWE verkrijgbaar. 

Door herbruikbare alternatieven aan te bieden, verpakkingen te verminderen en gerecycled materiaal te gebruiken, wil de REWE Group het milieu-effect van z'n verpakkingen verminderen. 

Voor meer informatie: www.rewe.de 


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven