Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Loek Smets en Jurgen Crutsen, Firma P. Smets

"Met kleine stapjes blijven doorgroeien"

In ZON magazine wordt niet alleen een teler, maar ook geregeld een klant aan het woord gelaten. Deze keer zijn dat Loek Smets en Jurgen Crutsen van de Firma P. Smets en Zonen uit Geleen, van waaruit zij dagelijks als ‘thuiskoper’ aan de veilingklok van ZON actief zijn.

De verf van de gloednieuwe huisvesting van P. Smets en Zonen is amper droog, zo lijkt wel het als ik de parkeerplaats van het pand opdraai. Uiterst praktisch gelegen aan de andere kant van de straat waar ook het eerste pand van het bedrijf staat en zeer strategisch gelegen nabij de afrit van de autosnelweg A76. ‘Ja we moeten het pand zelfs nog officieel openen,’ lacht Loek Smets als we elkaar de hand schudden. Opa Smets had het in zijn stoutste dromen niet kunnen bevroeden toen hij na de oorlog van de vorige eeuw in de binnenstad van Geleen een klein winkeltje in groenten en fruit begon. Al vrij snel na de start werd de switch gemaakt naar een groothandel, de functie die het bedrijf vandaag de dag nog steeds heeft.

In 1961 nam Loeks vader Pierre samen met zijn broer Twan de groothandel over en vanaf dat moment kwam de groei in een stroomversnelling. Vanuit de huisvesting in de binnenstad, met boven de zaak wonen en de koelcel in de garage, werd in 1995 de stap gezet naar nieuwbouw van het eerste pand, met in 2005 al een verdubbeling hiervan. In 2018 werd vervolgens het tweede pand gebouwd en vanaf dat moment zit het bedrijf dus op twee locaties. Met zo’n 40 medewerkers en ruim 6000 meter geconditioneerde ruimte is Smets inmiddels een speler van formaat geworden.

Op wat voor klanten richt het bedrijf zich met name? ‘We beleveren zo’n 95% van onze klanten via een sterk eigen logistiek systeem, waardoor we onze klanten op elke gewenste locatie kunnen beleveren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een levering in je winkel tot op je marktplaats zelf. De rest komt via cash & carry afhalen bij de halverkoop. Wij richten ons vooral op de horecaleveranciers, boerderijwinkels, marktkooplui, etc. Wat verder heel erg opkomt, zijn de Turkse supermarkten. Daar hebben we de afgelopen jaren echt flinke sprongen mee gemaakt. Ik denk dat we in deze sector een van de eersten zijn geweest die deze doelgroep met open armen heeft verwelkomd. We hebben bijvoorbeeld enkele topmerken fruit in ons assortiment, die we nagenoeg alleen aan Turkse winkels verkopen. Het mag wat kosten, als het maar echt kwalitatief goed is,’ aldus Loek Smets.

Klok
Elke ochtend zitten ze bij Smets met drie personen aan de pc om via de Webclock bij ZON in te kopen op de dagelijkse veiling. Jurgen: ‘maar jullie zijn natuurlijk niet het enige adres waar we kopen, we streven bewust naar spreiding van onze inkoop. ZON is bijvoorbeeld erg sterk in asperges en die kopen we daarom dikwijls bij jullie in. Omdat we hier ook erg dicht bij België zitten en het aanbod aan slasoorten er veel uitgebreider is, kopen we dat liever daar. Zo werken we continu aan een goede spreiding. Loek Smets en Jurgen Crutsen zijn erg te spreken over de kwaliteit van de administratieve afhandeling en service bij ZON. ‘Goed geregeld’, zo luidt kort maar krachtig hun beoordeling hiervan.
De vorig jaar gerealiseerde nieuwbouw is weliswaar nog maar net betrokken, maar toch: wat zijn bij P. Smets en Zonen de ambities richting toekomst? ‘Het moge duidelijk zijn dat we mikken op verder doorgroeien, maar nadrukkelijk wel met kleine stapjes. Een beheersbare groei die autonoom gaat, zonder dat we daar als een gek aan moeten trekken. Stip op de horizon is een verdubbeling van de omzet, maar of we dat nu in 10 of in 15 jaar realiseren, vind ik eerlijk gezegd niet zo spannend.’

Smets levert nagenoeg uitsluitend onbewerkte groenten en fruit. Met de blik op de toekomst is er wel een snijkeuken voorbereid in het nieuwe pand, gezien de stijgende vraag naar voorbewerkte en kant en klaar producten. Veel van de klanten van Smets doen dit momenteel nog zelf.

Vader Pierre Smets is inmiddels 74 jaar, maar nog dagelijks in het bedrijf te vinden. ‘Mijn broer Richard en ik hebben inmiddels de zaak wel van hem overgenomen, maar pa maakt als ‘vrijwilliger’ nog altijd werkdagen van 12 tot 14 uur en met veel plezier. Elke ochtend is hij om half zeven hier!’

Smets is de laatste jaren ook bekend geworden als het bedrijf dat bij de eerste verkoop van een nieuw product vaak als eerste op de knop drukte en vervolgens de opbrengst aan een goed doel schonk. Is dat een bewuste policy? ‘Dat is nu echt tekenend voor mijn vader. Als de opbrengst van die verkoop naar een goed doel gaat, maakt het hem niets uit wat het kost en koopt hij gewoon, liefst zonder daar bekendheid aan te geven. Sterker nog, hij geeft het product vervolgens meteen terug om opnieuw te laten veilen, zodat het betreffende goede doel er extra van profiteert.’

Bron: ZON Magazine

Publicatiedatum: