Penny Market investeert €480 mln in Roemenië

Penny Market investeert €480 mln in Roemeense sector
De Duitse discountketen Penny Market heeft vorig jaar RON 346 mln (€77 mln) in de Roemeense sector geïnvesteerd. In de komende zeven jaar wil het bedrijf zijn jaarlijkse investering verdubbelen, aldus de directeur van de Roemeense tak van het bedrijf, Daniel Gross. In 2018 opende de keten 15 nieuwe winkels en werden oudere filialen heropend onder het nieuwe winkelformat. Verder heeft Penny Market een aantal stukken grond opgekocht om hier in de toekomst uit te breiden, onder andere met een logistiek centrum. "We hebben het totale budget voor investeringen in Roemenië in de periode van 2019 tot 2025 geraamd op RON 2,3 mld (€480 mln). We willen een netwerk van 400 winkels en vier distributiecentra. Ook gaan we investeren in eerder geopende winkels", aldus Daniel Gross.
Bron: romania-insider.com

Frankrijk: Carrefour werkt mee aan project voor landbouwtransitie
Carrefour gaat meewerken aan het platform JeParticipe, dat gericht is op landbouwtransitie. Het platform is gebouwd door MiiMOSA, dat gespecialiseerd is in crowdfunding-projecten binnen de landbouwsector. In februari ging de samenwerking tussen MiiMOSA en Carrefour van start, waarmee JeParticipe een feit werd. Met JeParticipe kunnen consumenten en aandeelhouders binnen de landbouwsector projecten op het gebied van landbouwhervorming ondersteunen. Een van deze projecten is Tomates Gourmandes, waarvoor Carrefour €50.000 heeft geïnvesteerd. In totaal is er door crowdfunding €100.000 in Tomates Grandes gestoken. Daarnaast krijgt Tomates Grandes een subsidie van het bureau voor milieu en energiemanagement, ADEME.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Duitsland: Bringmeister en Bring! Labs gaan samenwerken
De Duitse online supermarkt Bringmeister en de app voor boodschappenlijstjes, Bring!Labs AG, zijn een samenwerkingsverband aangegaan. De samenwerking stelt de consument in staat om boodschappenlijstjes op te stellen en die met een simpele stap om te zetten in een online bestelling. De lijst met gewenste producten wordt opgesteld  met de Bring!-app, die ook producten aan zal bevelen die vergelijkbaar zijn met de producten op de lijst. Als de lijst met gewenste boodschappen is voltooid, wordt deze doorgestuurd naar de online winkel van Bringmeister. Bringmeister is een dochteronderneming van Edeka en is een van de grootste spelers binnen de Duitse e-commercesector.
Bron: esmmagazine.com

Frankrijk: Supermarkt test robotbezorgers
De Franse supermarktketen Franprix is van plan om robots te gebruiken bij thuisbezorging. Er wordt momenteel een robot getest, die wel wat wegheeft van R2-D2 van Star Wars. De robot vervoert bestelde boodschappen naar klanten in Parijs. De robot wordt in eerste instantie een jaar lang getest op de straten van het dertiende arrondissement van Parijs. De bezorgdienst is een directe concurrent van Amazon Prime Now, dat sinds 2016 in Parijs actief is. De robot is ontwikkeld in samenwerking met de Franse startup TwinswHeel. Het lokale stadsbestuur heeft toestemming verleend om de robot de straten op te laten gaan.
Bron: reuters.com

Japan: minder omzet en meer winst voor  FamilyMart UNY
FamilyMart UNY had over het afgelopen jaar een afname in bruto omzet van 3,1% tot JPY617,7 mld (€4,9 mld). De winst steeg tegelijkertijd met 23,7% tot JPY51,5 mld (€409,2 mln). De hogere winst kwam vooral doordat de retailgroep zijn UNY-hypermarkt heeft verkocht. Daarnaast heeft FamilyMart UNY zich in het afgelopen jaar meer gericht op het verbeteren van winstmarges en bestaande vestigingen dan in het openen van nieuwe filialen. FamilyMart-winkels die door fusies en overnames in handen van het bedrijf zijn gekomen behaalden een hogere gemiddelde dagomzet. Ook was het winkelverkeer hier groter dan voordat de winkels werden overgenomen. FamilyMart UNY sloot het fiscale jaar af met een netwerk in Japan van 16.430 winkels. Ten opzichte van het jaar ervoor is dat 802 winkels minder. Het netwerk buiten Japan is geleidelijk aan verder uitgebreid. In Taiwan is het aantal winkels met 189 nieuwe locaties uitgegroeid tot een netwerk van 3.357 winkels. In China steeg dit aantal met 372 tot 2.569 filialen. FamilyMart UNY is officieel gestopt met zijn hypermarkt-activiteiten. Het bedrijf Pan Pacific International Holdings Corporation, dat onder andere verantwoordelijk is voor het discountwarenhuis Don Quijote, nam de UNY-keten op 4 januari in zijn geheel over. Per 1 september 2019 zal FamilyMart UNY zijn naam veranderen in FamilyMart Co., Ltd, ook vanwege de fusie tussen FamilyMart UNY Holdings Co. Ltd en FamilyMart Co., Ltd.
Bron: retailanalysis.igd.com

Duitsland: Aldi regelt busreizen binnen Europa
Aldi Nord en Aldi Süd gaat in samenwerking met Flixtrain en Flixbus voor €9,99 trein- en busreizen door Europa aanbieden. In de periode van 29 april tot 4 mei kunnen klanten van beide Aldi-ketens bij alle filialen de goedkope reizen inslaan. Bij het kopen van een reis wordt een activatiecode meegegeven, die via Flixbus.de online kan worden ingewisseld. Het netwerk van Flixbus bestaat uit meer dan 2.000 bestemmingen in 29 Europese landen. Binnen Duitsland kan van het Flixtrain-netwerk gebruik worden gemaakt.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Australië: Startup introduceert kassatechnologie op basis van AI
De Australische startup Tiliter is onlangs een samenwerkingsverband aangegaan met FaP Solutions. Hierdoor wordt een nieuw systeem van Tiliter voor de herkenning van AGF bij kassa's vanaf dit jaar in heel de Australische supermarktsector doorgevoerd. GaP Solutions is een marktleider op het gebied van kassa-software en werkt samen met ketens als Harris Farm, IGA, FoodWorks en SPAR. De technologie van Tiliter is snel en extreem nauwkeurig. Op basis van kunstmatige intelligentie wordt AGF bij de kassa's door het systeem herkend, zonder dat er nog gebruik hoeft te worden gemaakt van streepjescodes. Hierdoor wordt de kassa verder geautomatiseerd, zodat de tijd bij de kassa's wordt verkort en de winkelervaring wordt verbeterd. Bovendien kan hierdoor verpakking met streepjescodes worden afgeschaft, zodat er minder sprake is van plastic afval.
Bron: anthillonline.com

Duitsland: Edeka heeft jaaromzet van €53,6 mld
De Duitse supermarktcoöperatie Edeka heeft over 2018 een groepsomzet behaald van €53,6 mld. Jaar op jaar is dat een toename van 3,2%. De omzetgroei kwam met name tot stand dankzij de zelfstandige supermarkten die bij Edeka zijn aangesloten. Bij deze supermarkten steeg de omzet met 4,9%. Ook wist Edeka binnen de Duitse sector zijn marktaandeel te vergroten. Ook had het winkelmerk Netto voor meer omzet gezorgd. Verder werd de omzet gestimuleerd door de opening van 263 nieuwe winkels bij alle lopende formats. In totaal werd de winkelruimte dankzij de nieuwe winkels en de uitbreiding van bestaande locaties vergroot tot 11,3 mln vierkante meter. In 2018 werden de Tengelmann-winkels geïntegreerd die door Edeka in 2017 waren overgenomen. De winkels hebben een omzetgroei veroorzaakt die procentueel gezien in de dubbele cijfers liep. Over 2018 werd in totaal €1,6 mld geïnvesteerd. Voor 2019 is een totale investering geraamd van €2,0 mld.
Source: retailanalysis.igd.com

VS: Central Market en Shipt bovenaan in consumenten-index
Consumenten hebben H-E-B’s Central Market in Texas als de beste supermarkt en Shipt als de beste online marktplaats uitgekozen via een enquête van Consumer Reports. De resultaten van de enquête zijn verwerkt tot een index, waaruit blijkt dat de categorie voor fysieke winkels met name wordt gedomineerd door lokale supermarktketens. Central Market kwam met een score van 91 op een maximum van 100 uit als hoogst scorende supermarkt. Daarna volgden Wegmans Food Markets met een score van 90, Heinen’s met 89 en Gelson’s Markets, Market Basket en Trader Joe’s met elk 87. Op de vijfde plaats eindigden met een score van 87 de vijf ketens Crest Foods, Fareway Stores, New Seasons Market, Costco Wholesale en Publix Super Markets. Het was dit jaar voor het eerst dat Consumer Reports ook een index gaf van onlie supermarkten, waarbij wederom werd uitgegaan van een maximum score van 100. De online supermarkten scoorden duidelijk lager dan de fysieke winkels. Shipt, dat een dochteronderneming is van de retailgigant Target, behaalde de hoogste score met 79, gevolgd door Amazon Prime Now met 75, Ahold Delhaize USA’s Peapod met 72, FreshDirect en Instacart met beiden 70 en AmazonFresh met 66.
Bron: supermarketnews.com

VS: Aldi werkt samen met Kohl's aan winkels
De samenwerking tussen Aldi en Kohl's in de VS kan mogelijk leiden tot meer winkelverkeer bij filialen van beide ketens, zo blijkt uit recent onderzoek. De eerste locatie die door Aldi en Kohl's samen is opgezet is eerder dit jaar geopend in Waukesha, Wisconsin. De samenwerking houdt in dat Aldi op zich zelf staande winkels opzet naast bestaande Kohl's-locaties. Volgens beide retailers zijn er plannen voor tot tien van deze winkelcombinaties. Uit een marktonderzoek van Field Agent blijkt dat 68% van alle ondervraagde consumenten zeer waarschijnlijk bij beide winkels boodschappen zouden doen. 90% van de 3.000 ondervraagde mensen meldde dat ze redelijk waarschijnlijk beide winkels aan zouden doen, terwijl 38% aangaf absoluut bij beide filialen te willen kijken. Zo'n 49% van de ondervraagde consumenten gaf aan dat ze waarschijnlijk sneller bij een Kohl's-vestiging langs zouden willen gaan, als ze zouden weten dat de vestiging zou zijn gecombineerd met een Aldi-supermarkt. 52% meldde dat ze waarschijnlijk sneller bij Aldi langs zouden gaan, als daarnaast een warenhuis van Kohl's zou zijn geopend.
Bron: grocerydive.com

VS: Giant Food-apotheek schrijft AGF voor
Bij een apotheek van Giant Food in Washington, D.C. worden binnenkort naast medicijnen ook groente en fruit per recept verstrekt. Giant Food werkt mee aan het pilotproject Produce Rx. Dit programma is opgezet door de lokale non-profit-organisatie DC Greens en is erop gericht om meer gezonde opties voor klanten beschikbaar te stellen. Mensen die aanspraak maken op de zorg van de Medicaid-zorgverzekering van AmeriHealth Caritas DC kunnen toegang krijgen tot Produce Rx. Het AGF dat via Produce Rx wordt verstrekt is toegespitst op het dieet dat de klant volgt in verband met chronische ziektes. De groente en fruit worden dan ook verstrekt aan de hand van de adviezen van een medische expert. Klanten van Giant kunnen hun recepten ophalen tijdens hun wekelijkse boodschappen. Per week krijgen de klanten een kortingsbon van de lokale apotheek, waarmee in de supermarkt voor $20 (€17,80) aan verse AGF kan worden gekocht.
Bron: supermarketnews.com

VS: Tops begint met aantal renovatieprojecten
Tops Markets investeert US$40 mln (€35,6 mln) in de renovatie van een aantal winkels. Een aantal winkels wordt van de grond af geheel vernieuwd, terwijl bij andere winkels alleen het exterieur en de parkeergelegenheden worden verbeterd. Tijdens de renovaties zullen de winkels gewoon in bedrijf blijven. De vernieuwde locaties krijgen een gloednieuw uiterlijk, dat een warme sfeer om moet roepen. Ook krijgen de winkels een uitgebreidere versafdeling en meer opties op het gebied van natuurlijke, biologische en glutenvrije producten. Daarnaast krijgen de winkels systemen voor efficiënter energieverbruik. 
Bron: progressivegrocer.com


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven