Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Coop bezorgdienst bij luchthaven

Spanje: Mercadona vervangt plastic zakken met milieuvriendelijk alternatief
De Spaanse supermarktketen Mercadona heeft officieel zijn plastic zakken vervangen met een duurzaam alternatief. Sinds 15 april zijn er in Mercadona-winkels zakken verkrijgbaar van duurzaam materiaal, zoals papier of gerecycled plastic. Het plastic dat voor de zakken opnieuw is gebruikt is afkomstig van verpakkingsmateriaal dat bij de eigen vestigingen is ingezameld.
Bron: euroweeklynews.com

Italiaanse toezichthouder onderzoekt Amazon-bedrijven
De Italiaanse mededingingsautoriteit gaat een onderzoek uitvoeren naar vijf bedrijven die onder de paraplu van Amazon vallen. De bedrijven maken zich mogelijk schuldig aan misbruik van hun marktpositie binnen de sectoren voor logistiek en e-commerce. De bedrijven die worden onderzocht zijn Amazon Services Europe, Amazon Europe Core, Amazon EU, Amazon Italia Services en Amazon Italia Logistica. De toezichthouder verdenkt Amazon ervan om bepaalde voordelen aan andere leveranciers te geven op voorwaarde dat uitsluitend van de logistieke middelen van Amazon gebruik wordt gemaakt. Amazon heeft in een verklaring aangegeven zijn volledige medewerking aan het onderzoek te verlenen.
Bron: esmmagazine.com

China: Meituan verkleint eigen supermarktsegment
Meituan heeft een jaar na zijn debuut als supermarkt besloten vijf fysieke winkels onder het Ella Supermarket-format te sluiten. De reden hiervoor is omdat Meituan zijn verliezen wil inperken. De vijf winkels bevinden zich in de Oost-Chinese steden Wuxi en Changzhou. Volgens Meituan moeten de winkels worden gesloten wegens mismanagement. De twee vestigingen in Beijing zullen in bedrijf blijven. Op de lange termijn is Meituan van plan om versproducten tot een speerpunt in de retailstrategie te maken. Ook gaat de retailgroep bij de twee overgebleven vestigingen de winkelervaring en efficiëntie van de bedrijfsvoering verbeteren.
Bron: technode.com

Jumbo opent hoofdkantoor bij Antwerpen
De Nederlandse keten Jumbo is van plan om in Brasschaat bij Antwerpen een Belgisch hoofdkantoor te openen. Het bedrijf least een kantoorpand met een oppervlak van 530 vierkante meter. Volgens het leasecontract gaat Jumbo negen jaar lang van dit pand gebruik maken. In eerste instantie zal een team van 20 tot 25 werknemers in dit kantoor aan de slag gaan. Hun verantwoordelijkheid is om de start van Jumbo in de Belgische markt voor te bereiden. De keten heeft voor Brasschaat gekozen wegens de centrale ligging tussen Nederland en België.
Bron: retaildetail.eu

Zweden: Coop bezorgdienst bij luchthaven
Coop gaat in Zweden een bezorgdienst testen bij de Gothenburg Landvetter-luchthaven. Klanten kunnen online bestellingen plaatsen en deze vervolgens afhalen bij een centraal punt in de luchthaven. Het is voor het eerst in Zweden dat op deze manier een bezorgdienst wordt ingezet. De bezorgdienst is erop gericht om een flexibele oplossing aan te bieden voor consumenten die op reis zijn. Volgens Charlotte Ljunggren van Swedavia is de nieuwe dienst een perfecte manier om met Coop samen te werken. "Luchthavens zijn ideaal voor het testen van nieuwe concepten zoals deze. We hebben per dag 19.000 reizigers die open staan voor het testen van nieuwe diensten", aldus Ljunggren.
Bron: esmmagazine.com

Frankrijk: Carrefour test nieuw afhaalconcept
Carrefour is begonnen met een afhaaldienst, waarbij gebruik wordt gemaakt van maaltijdpakketten van Quitoque. De afhaaldienst is beschikbaar bij vijf winkels. Volgens Quitoque-oprichter Céline Nguyen heeft een afhaaldienst bepaalde voordelen tegenover thuisbezorging. "Voor sommige mensen is het onhandig om thuis te moeten wachten op de bezorger", aldus Nguyen. De vijf winkels waar de afhaaldienst voor handen is bevinden zich in regio's waar Quitoque al een sterke klantenbasis heeft en waar zich ook een logistiek centrum van het bedrijf bevindt. Sinds het begin van de afhaaldienst zijn er al zo'n 200 bestellingen verwerkt.
Bron: retailanalysis.igd.com

Italië: Gruppo Megamark kondigt nieuwe investering aan
De Italiaanse supermarktgroep Gruppo Megamark wil in de komende drie jaar €85 mln investeren in nieuwe winkels en renovaties van huidige vestigingen. Int totaal worden 10 nieuwe supermarkten geopend en 20 filialen gemoderniseerd. Door de nieuwe winkels worden 160 nieuwe banen gecreëerd. Gruppo Megamark heeft op dit moment locaties in de regio's Puglia, Campania, Molise, Basilicata en Calabria. De retailgroep heeft ruim 500 winkels in bedrijf onder de merken Dok, Famila, Iperfamila, Sole365 en A&O. 
Bron: esmmagazine.com

Yonghui neemt groter aandeel in Chinese retailer Zhongbai
Yonghui Superstores gaat zijn aandeel in de in Centraal-China gevestigde supermarktketen Zhongbai Holdings vergroten. Yonghui wil zijn aandeel in de keten uitbreiden van 30% naar 40%. De extra aandelen kosten Yongui ongeveer 559 mln yuan (€74,2 mln). De aandelen worden overgenomen van een investeringsfonds van de Chinese staat.
Bron: insideretail.hk

China: Amazon sluit online winkel
Amazon gaat in China een online winkel sluiten. De betreffende online winkel stelde consumenten in staat om producten te bestellen van lokale leveranciers. De reden voor het einde van de winkel is omdat Amazon zijn schaal in China wil verkleinen. De Chinese marktplaats wordt vanaf juli offline gehaald. Chinese consumenten kunnen nog wel terecht bij andere platformen van Amazon in China. Ook wordt het cloud-bedrijf van Amazon in China nog voortgezet. Een reden voor het sluiten van de winkel is de felle concurrentie van Chinese bedrijven als Alibaba en JD.com.
Bron: bbc.com

Canada: Nature's Emporium introduceert biologisch afbreekbare tassen
De Canadese supermarktketen Nature's Emporium gaat op 22 april een volledig biologisch afbreekbare boodschappentas introduceren. Nature's Emporium heeft als achterliggend concept een focus op gezonde producten. 22 april valt samen met Earth Day. De plannen van de keten voor Earth Day zorgen ervoor dat Nature's Emporium de eerste supermarkt van Ontario is met biologisch afbreekbare tassen. De tassen worden alle vier de locaties van de keten ingevoegd. Naast de biologisch afbreekbare tassen bij kassa's stimuleert de keten ook het gebruik van duurzame verpakkingen en de biologische sector als geheel.
Bron: newswire.ca

VS: Smart & Final opnieuw overgenomen door Apollo Funds
Smart & Final Stores heeft een overeenkomst gesloten voor een fusie met het in New York gevestigde investeringsbedrijf Apollo Global Management. Apollo Funds zal alle uitstaande aandelen van Smart & Final overnemen voor US$6,50 (€5,78) per aandeel. De transactie wordt geraamd op $1,1 mld (€978,2 mln) en zal naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar worden voltooid. Eerder had Apollo Smart & Final ook al eens in handen gehad. In 2007 kocht Apollo de keten voor $812 mln (€722,1 mln), waarna het aandeel van Apollo in 2012 werd overgedragen aan het in Los Angeles gevestigde Ares Management. Smart & Final maakte in 2014 een beursgang, waarbij Ares een meerderheidsaandeel in handen hield. Bij de nieuwe overname zal Ares zijn eigen aandelen aan Apollo overdragen.
Bron: progressivegrocer.com

Canada: Metro heeft meer kwartaalomzet
Het Canadese Metro had in het afgelopen kwartaal een hogere omzet dankzij hogere prijzen voor verse groenten en fruit. In de aanloop naar de zomer verwacht de keten dat de prijzen voor AGF weer zullen dalen. "Normaal zouden we verwachten dat de inflatie voor AGF-prijzen af zou nemen als we meer lokale producten af gaan nemen. Mede door de lange winter zijn we nu echter nog niet op dat punt”, aldus CEO Eric La Flèche. De interne graadmeter voor voedselinflatie steeg in de periode van 12 weken tot 16 maart met 2,5%. De vergelijkende winkelomzet steeg in diezelfde periode met 4,3%. De omzet kwam in totaal neer op CA$3,7 mld (€2,5 mld), waar dit in dezelfde periode van een jaar geleden nog CA$2,9 mld (€1,9 mld) was. Met uitsluiting van de Jean Coutu Group is volgens Metro de omzet jaar op jaar met 4% gestegen. De vergelijkende winkelomzet bij drogisterijen steeg met 1,1%.
Bron: canadiangrocer.com

Publicatiedatum: