Tholen – Met als doel jonger cliënteel aan te trekken en het gamma uit te breiden heeft Van Elven Agra vorig jaar besloten om een nieuwe hoevewinkel te bouwen. De nieuwe hoevewinkel is gevestigd aan de straatkant en niet meer op het erf in de loods. “Nu onze hoevewinkel meer richting de straatkant is gevestigd, maken meer mensen de stap om naar de hoevewinkel te komen. Ze hoeven niet meer helemaal het erf op”, vertelt Nele Van Elven-Devoghel. “Daarnaast hebben we ons gamma uitgebreid en doordat de winkel volledig is geautomatiseerd, kunnen we elke dag open zijn van 7.00 tot 20.00.”
Korte keten
“We hebben het gamma van de hoevewinkel uitgebreid, maar we hebben nog steeds enkel lokale producten in het assortiment. De korte keten en lokaliteit vinden wij belangrijke speerpunten en daar staan wij ook voor. We willen de mensen kennis laten maken met het rechtstreeks kopen bij de teler en ook bewustwording creëren. Waarom zouden we boontjes uit Kenia kopen, terwijl er ook lokaal product op de markt is. Tevens zien we de seizoenen voor producten verdwijnen. Alles moet maar het hele jaar beschikbaar zijn en overal vandaan komen, maar dat is niet altijd positief voor de teler of de markt”, aldus Nele. “We merken dat mensen wel bij de teler willen kopen, maar je moet het ze gemakkelijk maken. Dat zien we zeker terug in de verkoop.”
De aardappelen van Van Elven Agra in vrolijke verpakking
Producent bepaalt de prijs
Naast eigen aardappelen, uien en wortelen kunnen klanten ook voor groenten en fruit bij de hoevewinkel terecht. “Echter verkopen we ook koude schotels, soepen en salades van een sociale instelling uit de buurt. Binnenkort komt er ook een barbecuepakket bij om in te spelen op de zomer. We willen dat als mensen binnenstappen ze van alle producten een volledige maaltijd kunnen maken. Vlees hebben we niet, dat komt er ook niet, maar onze klanten moeten voor andere producten toch naar de supermarkt”, vervolgt Van Elven. De prijzen van de producten liggen iets onder retailniveau. “Onze leveranciers mogen zelf de prijzen voor hun producten bepalen, als ze maar marktconform zijn.”
“De hardlopers zijn de seizoensproducten, zoals kersen en aardbeien in de zomer en groenten als witloof in de winter. De andere producten lopen vrij constant. In de zomer hebben we ook wel wat passanten en toeristen die in elektrische tuktuks door het Merode-landschap rijden, die bij ons stoppen en wat meenemen. We proberen zoveel mogelijk mensen aan te trekken en dat lukt ons aardig goed”, besluit Nele.
Het systeem werkt op basis van vertrouwen, maar camera's houden de winkel wel in de gaten. Het kassasysteem is volledig automatisch.
De producten van het sociale instelling InDeSoep
Appelsappen van Pipo
Voor meer informatie:
Van Elven Agra BVBA
Eindhoutseweg 42
2431 Veerle-Laakdal
+32(0)14 84 05 32
info@vanelven.be
www.vanelven.be