Voor de derde keer op rij hebben consumenten Albert Heijn uitgeroepen tot meest duurzame supermarkt van Nederland. Dit werd bekendgemaakt tijdens de uitreiking van de Sustainable Brand Awards 2019 in Amsterdam. De prijs is gebaseerd op de Sustainable Brand Index, een jaarlijks onderzoek onder Nederlandse consumenten naar hun perceptie van de duurzaamheid van bekende merken in Nederland.
CEO Marit van Egmond van Albert Heijn voelde zich namens de supermarktketen vereerd om voor de derde keer op rij deze prijs te winnen: “We zetten ons al jaren in voor mens, dier en milieu. Dat doen we samen met onze telers en boeren, leveranciers en overige partners. Gelukkig worden onze inspanningen opnieuw herkend.”
Duurzame dilemma’s
In 2018 maakte Albert Heijn belangrijke stappen op verschillende aandachtsgebieden: reductie van (plastic) verpakkingsmaterialen, tegengaan van voedselverspilling en inzicht bieden in de herkomst van producten. CEO Van Egmond is trots op alle stappen ondanks verschillende dilemma’s. “Wat goed is voor het milieu, is niet automatisch goed voor dierenwelzijn. En willen we voedselverspilling tegengaan, dan gebruiken we vaak wat meer verpakkingsmateriaal. Dat zijn lastige afwegingen. Daarom delen we deze dilemma’s met onze klanten, stakeholders, partners en medewerkers. Juist met open dialoog kunnen we de wereld elke dag een stap beter maken” aldus CEO Van Egmond.
Albert Heijn duurzaamheidsverslag
Vandaag publiceert Albert Heijn zijn duurzaamheidsverslag over 2018 waarin vele activiteiten en resultaten van het afgelopen jaar staan vermeld. De volgende projecten zijn enkele mijlpalen:
- Albert Heijn, Natuurmonumenten en de vaste aardappeltelers van Albert Heijn hebben een samenwerkingsovereenkomst om biodiversiteit te bevorderen. Zo worden akkerranden ingezaaid met bloemen en kruiden om insecten en vogels te trekken.
- Daarnaast is Albert Heijn twee jaar geleden een samenwerking gestart met Natuur & Milieu op het gebied van alternatieve teeltmethoden. Waar mogelijk gebruikt Albert Heijn minder of helemaal geen schadelijke bestrijdingsmiddelen, waardoor de groente- en fruitproductie duurzamer wordt.
Een uitgebreid overzicht van alle activiteiten staat in het AH Duurzaamheidsverslag 2018.
Vooruitkijken
Albert Heijn kijkt alweer vooruit, zegt Van Egmond: “We zitten niet stil. Ook in 2019 pakken we met alle AH'ers met veel energie door op duurzame thema’s als milieu, gezondheid, eerlijke producten, dierenwelzijn en lokale betrokkenheid. Zo bieden we alle ingrediënten voor een beter leven voor iedereen.“